کد خبر : 299369
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
-

بارش‌ باران در ۱۱ استان

بارش‌ باران در ۱۱ استان

سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت سامانه بارشی در ۱۱ استان و ورود گرد و خاک به جنوب غرب و غرب کشور هشدار داد.

به گزارش عصرقائم، سازمان هواشناسی با صدور هشداری نارنجی‌رنگ از تشدید فعالیت بارشی طی روز شنبه( ۲۰ فروردین ماه) با مخاطراتی نظیر تشدید بارش باران، همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد ریزش تگرگ در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و شمال آذربایجان غربی خبر داد.

این مخاطرات می‌تواند سبب اختلال در ترددهای برون شهری، آبگرفتگی محلی و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، برخورد صاعقه، کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها شود.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در تردد و سفرهای برون شهری و پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها دردستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی از وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در نواحی مستعد طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه( ۱۸ و ۱۹ فروردین ماه) خبر داد. پنج‌شنبه استان‌های مرکزی، قم، اصفهان، البرز، تهران، سمنان، یزد و جمعه استان‌های تهران، قم، البرز، سمنان، مرکزی، آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان رضوی تحت تاثیر این پدیده خواهند بود.

حاکمیت این شرایط جوی کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند چادرها، گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی را در پی دارد.

توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از سفر در جاده‌ها و مسیرهای شن‌خیز، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، حفاظت از محصولات کشاورزی و خودداری از فعالیت در ارتفاع شامل شهربازی ، ساختمان‌های در حال احداث، پرواز با پاراگلایدر و سایر ورزش‌های هوایی است.

سازمان هواشناسی در ادامه از انتقال گردوخاک از کشورهای همسایه غربی طی روزهای پنجشنبه و جمعه( ۱۸ و ۱۰ فروردین ماه) خبر داد.

نوع مخاطره این پدیده وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک از کشورهای همسایه غربی به نواحی غرب و جنوب غرب کشور در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان خواهد بود.

کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد از اثرات این مخاطره است.

سازمان هواشناسی توصیه می‌کند که اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به‌ویژه برای افراد آسیب پذیر، اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات حساس به گرد و خاک دردستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار زردرنگ از ادامه فعالیت سامانه بارشی طی روز شنبه ( ۲۰ فروردین ماه) خبر داد که رگبار باران همراه با وزش باد شدید موقت، رعدوبرق و در نقاط مستعد بارش تگرگ را در پی دارد.

منطقه اثر این سامانه شنبه استان‌های کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، گیلان، غرب مازندران، ارتفاعات البرز و تهران خواهد بود.

اثر این مخاطره اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال آب‌گرفتگی محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و کاهش دید است.

توصیه می‌شود احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو در ددستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه از وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک از کشورهای همسایه غربی طی روز شنبه( ۲۰ اسفندماه) خبر با مخاطراتی مانند وزش باد شدید موقت و انتقال توده گردوخاک از کشورهای همسایه غربی به نواحی غرب و جنوب غرب کشور خبر داد.

منطقه اثر این سامانه شنبه استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، همدان و مرکزی خواهد بود و موجب خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا، احتمال اختلال در تردد، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی می‌شود.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط اجتناب از تردد غیرضروری، احتیاط در تردد بین شهری، احتیاط در عبور از حاشیه تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و نیمه کاره و اطراف درختان فرسوده، عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده و حفاظت از صنعت کشاورزی است.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بارش‌ باران در ۱۱ استان/  ورود گرد و خاک به غرب کشور
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده + ده =