کد خبر : 299297
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
-

از توزیع افطاری ساده تا برگزاری جشن ویژه دخترها و پسرهای روزه‌اولی

از توزیع افطاری ساده تا برگزاری جشن ویژه دخترها و پسرهای روزه‌اولی

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اعلام ویژه‌برنامه‌های این سازمان برای ماه مبارک رمضان از اجرای ۴۶۰ برنامه با عنوان کلی «بر آستان جانان» خبر داد و مهم‌ترین‌ آن‌ها را تشریح کرد.

به گزارش عصرقائم، فاطمیان‌پور در نشست خبری ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری با عنوان «بر آستان جانان» به مناسبت ماه رمضان، ضمن تبریک سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان گفت: امسال توفیق این‌ را داشتیم که برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری را به صورت مشارکتی با رادیو قرآن انجام دهیم. برنامه‌های ویژه این سازمان با عنوان«بر آستان جانان» در ۲۴ عنوان و در ۴۶۰ اجرا برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزایش ارتباط با خدا در بین مردم شهر تهران، ترویج فضیلت اخلاقی صبر در بین مردم و ایجاد فضای جشن و شادی به مناسبت ماه رمضان در شهر را سه رویکرد اصلی این برنامه‌ها عنوان کرد.

وی به اجرای برنامه «ضیافت‌الحسین(ع)» در میدان امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: این برنامه در طول ماه مبارک رمضان پیش از اذان مغرب برگزار می‌شود و برپایی مجالس قرائت قرآن کریم و توزیع افطاری ساده در میان روزه‌داران با مشارکت گروه‌های جهادی و مردمی مهم‌ترین بخش‌های آن است. برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، مسابقه و… از دیگر بخش‌های آن است که به نماز جماعت و افطاری ساده ختم می‌شود. همچنین در ایام خاص برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود.

فاطمیان‌پور افزود: همچنین در قالب برنامه «سحرخیزان کوچک» در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) جشنی ویژه دخترها و پسرهای روزه‌اولی در امامزاده اسماعیل‌(ع) برگزار می‌شود. پویش «با رهروان سحر» امسال هم مانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود. در شهر رهروانی داریم که تا سحر بیدارند و در حال خدمت رسانی هستند. برای حضور در این پویش خانواده‌های داوطلب می‌توانند در حیاط منازل خود برای نیروهای شب‌کار مجموعه‌های خدماتی شهر تهران سفره سحری برپا کنند.

فاطمیان‌پور بیان کرد: در ویژه‌برنامه «شکیبا» چندین نمایش خیابانی با موضوع صبر در نقاط مختلف شهر تهران اجرا می‌شود و داستان‌های مصور با همین نام بین مخاطبان توزیع خواهد شد. پویش «هفت سالگی» دیگر برنامه ویژه ماه مبارک رمضان است که هدف از اجرای آن دعوت خانواده‌ها به آموزش نماز به کودکان از هفت سالگی است. در این پویش ضمن تولید و انتشار محتوای مجازی و برپایی کارگاه آموزشی برای خانواده‌ها، کودکان می‌توانند در صورت تسلط به خواندن نماز با ارسال فیلم خود در پویش شرکت کنند و از جوایز ارزنده بهره‌مند شوند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری اظهار کرد: «قرآن بخوانید جایزه بگیرید» دیگر پویشی است که با مشارکت رادیو قرآن برای کودکان ۶ تا ۹ سال طراحی شده و در آن کودکان می‌توانند با حضور در ایستگاه‌های پویش در پنج میدان تهران و باغ کتاب و با خواندن یک سوره از قرآن کریم، کارت هدیه خرید از باغ کتاب تهران را دریافت کنند. در این ماه اتوبوس «کتابگرد هدهد» نیز در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر تهران مستقر می‌شود و با اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان، به آنان خدمات کتابخانه‌ای و محصولات فرهنگی ارائه می‌کند. همچنین سومین شماره از مجموعه «کتاب همراه» با موضوع صبر در ماه مبارک رمضان در ایستگاه‌های مترو، تاکسی و اتوبوس توزیع می‌شود و فایل آن نیز در فضای مجازی منتشر می شود.

وی از برگزاری ششمین دوره مسابقات قرآنی «سراج» خبر داد و گفت: این مسابقه ویژه جلسات قرآنی شهر تهران برای خواهران و برادران در دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم برگزار می‌شود و شامل دو مرحله است؛ مرحله مقدماتی در مناطق ۲۲ گانه تهران و مرحله نهایی در فرهنگ‌سرای قرآن برگزار خواهد شد. در ماه مبارک رمضان سامانه تلفنی «ندای قرآن» به شماره ۱۴۴۰ نیز به‌روزرسانی می‌شود و خدمات قرآنی متنوع‌تری به مخاطبان ارائه می‌دهد. مسابقه «رازهای آسمانی» هم از ۱۴ ماه مبارک رمضان و به صورت روزانه برگزار می‌شود. این مسابقه با موضوع مفاهیم قرآن کریم است و پیش بینی شده است در مجموع ۱۵۵۰ هدیه به شرکت کنندگان تعلق بگیرد.

فاطمیان پور افزود: سازمان فرهنگی هنری اخیرا توجه ویژه‌ای به بازی و تاثیر آن دارد. در همین راستا بازی محیطی «راز» نیز در ماه مبارک رمضان در فرهنگ‌سرای خاوران میزبان مخاطبان نوجوان و جوان است. بازیکنان در محیط این بازی با پیگیری نشانه‌هایی که قرار داده شده، به یک مفهوم اعتقادی پی می‌برند. این بازی‌ها از ۴ الی ۵ ساعت قبل از اذان مغرب شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: در ماه رمضان امسال همایش «عمری با قرآن» با تجلیل از پیشکسوتان قرآنی کشور برگزار می‌شود. زمان و مکان این همایش به زودی اعلام می‌شود. کارگاه آموزشی صوت و لحن «هنر تلاوت» از دیگر برنامه‌های قرآنی این ماه است که روزهای سه‌شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ با حضور قاری بین‌المللی قرآن کریم احمد ابوالقاسمی برگزار می‌شود. همچنین برنامه «کرسی تلاوت» از روز دهم ماه مبارک رمضان به مدت یک هفته در تعدادی از ایستگاه‌های متروی تهران برگزار خواهد شد. در ویژه‌برنامه «تربیت دینی» که با همکاری ستاد اقامه نماز برگزار می‌شود، مربیان آموزش سازمان فرهنگی هنری در یک مسابقه کتابخوانی با موضوع تربیت دینی در خانواده شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه «تنفس صبح» گفت: در این برنامه ۲۲ کرسی‌ تلاوت قرآن در طول ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف تهران برگزار می‌شود. همچنین همزمان با سالروز وفات حضرت خدیجه(س)، شب شعر «مادر امت» همراه با سخنرانی و مرثیه‌سرایی در مسجد حضرت خدیجه برگزار می‌شود.

فاطمیان‌پور بیان کرد: پادکست «آبی عمیق» با ادبیات ویژه‌ای و برای مخاطبان جوان خوانش جدیدی از دعاهای ماه رمضان دارد. همچنین سازمان فرهنگی هنری در مناسبت‌های روز جهانی قدس و عید سعید فطر نیز برنامه‌های ویژه‌ای خواهد داشت که شامل برپایی غرفه‌هایی در مسیر راهپیمایی روز قدس و مصلای تهران در نماز عید فطر است که برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری اجرا می‌شود.

در ادامه مراسم امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تشریح برنامه‌های معاونت هنری این سازمان برای ماه مبارک رمضان گفت: ورکشاپ خطی با عنوان «کاتبان وحی» بعد از شب‌های قدر آغاز می‌شود که در این ورکشاپ یک استاد خط به همراه شاگردان خود یک آیه از قران را تصویر می‌کنند که به مدت چند روز در باغ موزه هنر ایرانی نمایش داده می‌شود. همچنین سه مرکز منتخب سازمان فرهنگی هنری یعنی باغ موزه قصر، موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و باغ موزه هنر ایرانی تا نیمه شب باز هستند و امکان بازدید دارند.

وی افزود: شب شعر بین‌المللی قدس با حضور شاعرانی از ۶ تا ۸ کشور با پرداختن به موضوع مقاومت برگزار می‌شود و اجرای گروه سرود بین‌المللی از قم که برای نخستین بار در فرهنگ‌سرای انقلاب انجام شد. فراخوان مسابقه داستان حضرت خدیجه در ایام وفات این بزرگوار منتشر می‌شود و همزمان با سالروز ازدواج حضرت خدیجه و رسول اکرم برگزار می‌شود. این مسابقه در قالب داستان کودک، داستان کوتاه، مینیمال و تصویرگری برگزار می‌شود.

سمیعی در خصوص فعالیت این سازمان در حوزه موسیقی گفت: یک قطعه موسیقی ارکسترال ایرانی با تمی از نیایش و مناجات در قالب نماهنگ هفته بعد منتشر می‌شود. همچنین برای روز قدس هم قطعه‌ای سه زبانه به همراه نماهنگ تولید و منتشر می شود.
در ادامه این نشست منصور قصری‌زاده مدیر رادیو قرآن نیز گفت: مهم‌ترین مشکل فرایندهای رفتاری و اجتماعی، ریشه در آن دارد که نتوانسته‌ایم از فرهنگ قرآن استفاده کنیم، هدفمان معرفی درست و ناب قرآن است. اگر قرار باشد در استودیو این کارها انجام شود و تمام برنامه‌ها یک طرفه باشد، تاثیر زیادی نخواهد داشت. به همین دلیل با کمک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تلاش کردیم تا برنامه‌ها را در ماه مبارک رمضان به میان مردم بیاوریم.

مدیر رادیو قرآن تصریح کرد: مقدمه انس با قران قرائت قرآن است، لذا در همین راستا جشنواره ۱۰۰ را برگزار کردیم، علت این نام‌گذاری فرکانس رادیو قرآن است. در همین راستا هم‌افزایی با سازمان فرهنگی هنری شهرداری صورت دادیم. هیچ چیز بهتر از این نیست که دو نهاد سازمان فرهنگی شهرداری تهران و رادیو قرآن با هم همکاری کنند و به هم‌افزایی برسند. ما در همکاری با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جشنواره صد را در کنار جشنواره برآستان جانان قرار دادیم. تهران باید در مسائل فرهنگی الگو باشد. جشنواره صد برای نهضت ملی آسان خواندن قرآن تشکیل شده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، قصری‌زاده بیان کرد: پخش ۳۰۰ دقیقه برنامه زنده در فعالیت‌های ماه رمضان با اجرای ۹ آیتم زنده صورت می‌گیرد. مهمان هنری، طعم عسل، اجرای برنامه تصویری از سرلشکر سلیمانی از جمله‌ی برنامه‌های صورت گرفته در این فعالیت‌هاست.

از توزیع افطاری ساده تا برگزاری جشن ویژه دخترها و پسرهای روزه‌اولی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + دوازده =