کد خبر : 299171
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
-

احداث پتروشیمی مازندران منتظر گزارش قطعی سازمان محیط زیست

احداث پتروشیمی مازندران منتظر گزارش قطعی سازمان محیط زیست

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ضمن پاسخ به سوالات متعدد در خصوص احداث پتروشیمی در مازندران گفت: مگر دولت چند مجوز برای احداث پتروشیمی در کشور صادر می‌کند که ما به راحتی این امتیاز و حق مردم مازندران را از دست بدهیم.

به گزارش عصرقائم، در ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۰، احمد وحیدی وزیر کشور که به عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهوری در سفر استانی مازندران به شهرستان های گلوگاه و بهشهر در شرق مازندران سفر کرد، کلنگ ساخت مجتمع پتروشیمی مازندران را در شهرستان بهشهر با حضور مسئولان به زمین زدند.

وحیدی وزیر کشور در این مراسم اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی برای ایجاد این واحد پتروشیمی موقعیت ارزشمندی برای مازندران است.

یه گفته وی قابلیت های استان در  بخش های کشاورزی، باغداری، دامداری، پرورش آبزیان و گردشگری است اما راه اندازی صنایع سبز در مازندران با رعایت الزامات محیط زیستی نیز یکی از راهکارهای حل مشکل بیکاری است

شرکت سهامی پتروشیمی مازندران مجوزهای تاسیس یک واحد پالایشگاه در منطقه حسین آباد بهشهر را گرفت و قرار است این واحد صنعتی با رعایت مسائل زیست محیطی در زمین ۹۰ هکتاری ساخته شود.

وزیر کشور گفته که سرمایه گذاران بخش صنعتی در مازندران باید مجوز‌های محیط زیستی مربوط به ایجاد صنایع سبز  و سازگار با محیط را برای فعالیت اخذ کنند و با توجه به اینکه این واحد همه مجوز‌ها را دریافت کرده است راه اندازی آن  توفیق خوبی برای ایجاد اشتغال است.

به گفته وحیدی با توجه به وجود پایانه نفتی نکا و نزدیک بودن این واحد به بندر تلاش می شود موانع و مشکلات تولید برداشته و  زمینه صادرات محصولات پتروشیمی فراهم شود.

به گفته مسئولان محلی بیش از ۶۰ هزار بیکار در شرق مازندران در انتظار شغل هستند که با راه اندازی این واحد پتروشمی برای ۷۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

از آن زمان تاکنون، مخالفان این طرح که عمدتا دوستداران و فعالان محیط زیست استان هستند، دلایل متعددی را برای ممانعت از احداث این پروژه اعلام کرده‌اند و با تشکیل کمپین «نه به پتروشیمی» موج جدیدی از اعتراضات خود را طی روزهای اخیر آغاز کرده‌اند.

*محدودیت‌های استقرار صنایع بزرگ پتروشیمی برداشته شد

غلامرضا شریعتی عضو مجمع نمایندگان مازندران و نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر بلاغ به سوالات متعدد در خصوص حرف و حدیث‌های چند روز اخیر در مسئله احداث پتروشیمی مازندران در شرق استان پاسخ دادند.

شریعتی در این‌باره به خبرنگار بلاغ گفت: در سال ۱۳۹۹، هیئت وزیران در راستای احداث پتروشیمی در نقاط گوناگون کشور مصوباتی داشت که پتروشیمی مازندران یکی از آن هفت گزینه بود.

وی افزود: تا قبل از این مصوبه هیئت وزیران، مازندران دارای یک محدودیت‌هایی برای استقرار صنایع بزرگ پتروشیمی و پالایشگاه‌ها داشت که از اسفندماه ۹۹ با این مصوبه، این محدودیت برداشته شد.

عضو مجمع نمایندگان مازندران، خاطرنشان کرد: هیئت وزیران متشکل از وزرا و معاونان رئیس جمهور است که طبیعتا رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز به‌عنوان یکی از معاونان رئیس جمهور در این جلسه حضور داشت که اگر گفته شود این مصوبه، پیوست زیست محیطی ندارد باید بگوییم معاون رئیس جمهور به این پروژه، رأی داده است.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پس از ابلاغ این مصوبه به استانداری مازندران، کارگروه‌های متعددی در این خصوص شکل گرفت و در خصوص موضوعات زیست محیطی، جانمایی، میزان زمین، سرمایه‌گذار و بسیاری از موضوعات، بحث و تبادل نظر و در نهایت تصمیم‌گیری شد.

*مجوزها اخذ شد

شریعتی اظهار کرد:در گام نخست، تاسیس پتروشیمی اساسا نیاز به صدور مجوز خود پتروشیمی کشور دارد که این مجوز صادر شد؛ در گام بعدی پتروشیمی نیاز به خوراک یعنی گاز دارد که وزارت نفت مجوز این خوراک را برای این پروژه، صادر کرد؛ در گام سوم، این صنعت نیاز به آب دارد که از آب‌های سطحی، چاه و یا دریا تامین می‌شود که مجوز تخصیص آب هم به این پروژه داده شد؛ گام دیگر، زمین است که در کمیته‌های استانی، جانمایی زمین مشخص شد و مجوز زمین هم به آن داده شد.

وی با بیان اینکه گام بعدی پس از طی این مراحل و اخذ مجوزها، ارزیابی زیست محیطی است؛ چندین جلسه چند ساعته تنها برای ارزیابی نهایی این پروژه در سازمان محیط زیست کشور برگزار شد که با حضور تمامی کارشناسان حوزه‌های گوناگون محیط زیست برگزار شد؛ تشریح کرد: در جلسه نخست برخی ابهامات مطرح شد که جهت رفع آن و تحقیق کمیته بررسی مقرر شد تصمیم‌گیری به جلسه دیگری موکول شود که علیرغم رفع ابهامات و تایید کمیته بررسی جهت صدور مجوز اما این مجوز در مدت تعیین شده صادر نشد که منجر به پیگیری بنده جهت چرایی ماجرا شد.

عضو مجمع نمایندگان مازندران، عنوان کرد: در این پیگیری‌ها مشخص شد علیرغم همه موافقت‌ها و حتی امضای معاونان، اما امضای نهایی از سوی مدیر مربوطه انجام نمی‌گیرد که ما پیگیری را از مجلس دنبال کردیم و نهایتا منجر به ورود نیکزاد نائب رئیس مجلس و برگزاری جلسه‌ای با حضور ۱۰ تن از نمایندگان مازندران، استاندار مازندران و سه تن از معاونان محیط زیست کشور شد که در این جلسه، پرسش‌وپاسخ از این مدیر انجام شد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: تایید این پروژه به دلیل رفع مشکل بیکاری به ویژه در شرق استان و نیز افزایش نرخ دلار، کاهش قدرت مالی سرمایه‌گذار و امکان انصراف، حائز اهمیت بود.

*ضمانت سازمان پتروشیمی کشور

شریعتی افزود: در این جلسه، سازمان پتروشیمی کشور این پروژه را ضمانت کرد و پاسخ تمامی ابهامات این پروژه را برعهده گرفت؛ در این جلسه برای آنکه کار سرمایه‌گذار به عقب نیفتد و از زیان بیشتر جلوگیری شود مقرر شد تا زمین این پروژه به سرمایه‌گذار تحویل داده شود و مقرر شد سازمان محیط زیست کشور چند شرکت برتر را به عنوان مشاور این طرح به سرمایه‌گذار پروژه معرفی کند.

وی اعلام کرد: در ادامه زمین با پرداخت وجه توسط سرمایه‌گذار به وی تحویل داده شد و سپس کلنگ این پروژه نیز در این زمین زده شد.

*محصور کردن زمین ۹۰ هکتاری

عضو مجمع نمایندگان مازندران، مطرح کرد: در حال حاضر محصور کردن این زمین ۹۰ هکتاری در حال انجام است و سرمایه‌گذار در حال ایجاد فضای سبز با کاشت ۱۲ هزار نهال است.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: پس از شروع کار توسط سرمایه‌گذار و انجام اقدامات به یکباره شاهد ظهور یک فضای رسانه‌ای مسموم بودیم که بعضا گفته شد «در حال پر کردن قلب میانکاله با بتن هستند».

شریعتی افزود: فاصله هوایی این پروژه با میانکاله بیش از ۷ کیلومتر و از لحاظ زمینی حدود ۱۵ کیلومتر است.

وی اذعان کرد: متاسفانه انتشار برخی اخبار جعلی طی این مدت، اذهان مخاطبان داخلی و بیرونی را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

عضو مجمع نمایندگان مازندران، تشریح کرد: گفته می‌شود تاسیسات پتروشیمی باید در کنار بنادر صادراتی باشد، باید در پاسخ بگوییم که بندر امیرآباد سومین بندر صادرات و واردتی کشور است که با این تاسیسات، ۵ کیلومتر فاصله دارد.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: برخی‌ها گفته‌اند که این پروژه همچون نیروگاه شهید سلیمی نکا، مازوت سوز است و ایجاد آلودگی می‌کند که باید در پاسخ بگوییم سوخت این پروژه گاز است و آلایندگی آن به نسبت مازوت بسیار کمتر است.

*برخی‌ها بدنبال راه انداختن جو روانی علیه پروژه هستند

شریعتی با بیان اینکه برخی از این اخبار جعلی به هیچ‌وجه سندیت ندارد؛ گفت: متاسفانه برخی‌ها بدنبال راه انداختن جو روانی بر علیه احداث این پروژه هستند و حتی پای چند سلبریتی به این کمپین باز شده است؛ چرا افرادی که بومی این استان نیستند باید بیایند و میدان‌داری “نه به پتروشیمی” را انجام دهند؟!

وی خاطرنشان کرد: مگر دولت چند مجوز برای احداث پتروشیمی در کشور صادر می‌کند که ما به راحتی این امتیاز و حق مردم مازندران را از دست بدهیم.

عضو مجمع نمایندگان مازندران، عنوان کرد: وفاق بسیار جدی میان نمایندگان، استاندار و مدیران استانی برای احداث این پروژه البته با رعایت بالاترین نکات زیست محیطی وجود دارد و سرمایه‌گذار نیز اعلام کرده است که تمامی استانداردهای ابلاغی و خواسته شده را می‌پذیرد.

این مسئول با بیان اینکه امروز کشورهای اروپایی با واردت گاز از سایر کشورها در حال توسعه صنایع پتروشیمی و صادرات آن به اقصی نقاط جهان هستند؛ گفت: مخالفان این طرح یا ناخواسته و نادانسته به این ماجرا ورود کرده‌اند و یا اساسا از روی غرض ورزی به این طیف پیوسته‌اند.

شریعتی با بیان اینکه بسته به شرایط حال حاضر باید با لحاظ نکات زیست محیطی به سمت صنعتی شدن مازندران برای تعدیل مشکل بیکاری پیش برویم؛ متذکر شد: این پروژه بدون تردید کوچک‌ترین مشکلات زیست محیطی ندارد و لذا باید صدور مجوزهای این پروژه انجام شود و این سخن مورد تایید سایر نمایندگان استانی نیز است.

*منتظر جواب قطعی سازمان محیط زیست کشور هستیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در رابطه با آخرین وضعیت روند احداث کارخانه پتروشیمی در حسین آباد بهشهر در گفت و گو ، اظهار کرد: پروژه پتروشیمی یک پروژه کلان است که مشمول ارزیابی زیست محیطی بوده که این ارزیابی ها به استان تفویض نشده و در سطح ملی در حال بررسی است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به اینکه این طرح نیاز به بررسی دقیق دارد و ما منتظر جواب قطعی سازمان محیط زیست کشور هستیم؛ افزود: برای مجوز نهایی چندین جلسه برگزار شد و کمیته فنی و ارزیابی تشکیل شد ولی اعلام نظر نهایی هنوز به دست ما نرسید، به انضمام اینکه چون این یک پروژه ملی است، اداره کل محیط زیست کشور می تواند پاسخگو باشد.
ضمن تشکر از توضیحات عضو مجمع نمایندگان مازندران برای آگاه‌سازی مردم، بدیهی است تمام طرح‌های بزرگ صنعتی و کشاورزی که قرار است در این استان ایجاد شود نیاز به پیوست کار کارشناسی دقیق و متقن دارد تا تبعات آن، کل استان را درگیر نکند.

بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در دیدار با آیت الله رئیسی در سفر اخیر به استان مازندران بر این موضوع صحه گذاشتند که یکی از دلایل نیمه‌کاره بودن پروژه‌ها، نبود طرح‌های کارشناسی شده درست و متناسب با زیست بوم استان است که باید مورد تاکید جدی قرار بگیرد.

مع‌الوصف، برای این پروژه نیز همچون سایر پروژه‌های بزرگ در دست اجرا و در دستور کار نیاز است تا کارهای کارشناسی شده توسط اساتید دانشگاهی و متخصصان این بخش صورت گیرد تا شاهد تبعات حداقلی در اجرای این پروژه‌ها باشیم.

در پایان گفتنی در حوزه مطالبه‌گری این آمادگی را دارد تا به صورت شفاف، نظرات کارشناسی شده اساتید دانشگاهی و صاحبنظران در حوزه ساخت پتروشیمی مازندران را در اختیار مخاطبان و مردم قرار دهد.

احداث پتروشیمی مازندران منتظر گزارش قطعی سازمان محیط زیست/محدودیت‌ استقرار صنایع بزرگ برداشته شد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 + دوازده =