کد خبر : 298946
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۱۵
-

مراجعه به مشاور خانواده ریختن پول در «جوب» است؟

مراجعه به مشاور خانواده ریختن پول در «جوب» است؟

گرچه تا کنون تصورات افراد درباره دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره به نسبت چند سال گذشته بسیار تغییر کرده و کمتر شاهد آن دید منفی پیرامون مراجعه به روانشناس و گرفتن خدمات مشاوره هستیم اما همچنان دیدگاه‌هایی وجود دارد که رفتن نزد مشاور و هزینه کردن برای اخذ خدمات مشاوره و روانشناسی به منظور رفع مشکلات خانوادگی را «ریختن پول در جوب» می‌داند.

به گزارش عصرقائم، هنوز هم در میان برخی افراد احساس «شرم» نسبت به مراجعه به روانشناس و دریافت خدمات مشاوره وجود دارد، به طوری که یا افراد به زعم خود «روانی» نیستند و افراد غیر روانی و سالم نیازی برای گرفتن خدمات مشاوره ندارند و یا چون انتظار دارند در همان جلسه نخست درمان مشکلشان حل شده و به نتیجه دلخواه برسند، از ادامه دادن جلسات خودداری کرده و  هزینه کردن در این راه را بیهوده می‌دانند.

بسیاری از افراد نیز معتقدند تا زمانی که اقوام و دوستان صمیمی برای گفت وگو و به اصطلاح «درد و دل کردن» در اطرافشان حضور دارند، دیگر نیازی برای پرداخت چنین هزینه‌هایی وجود ندارد و تخصص و تحصیلات یک روانشناس را هم سطح با افراد غیر متخصص تنزل می دهند و بی‌طرف بودن روانشناس و قضاوت صحیح و ارائه راهکار درست از سوی او را نادیده می‌گیرند.

فارغ از هزینه‌های بالای جلسات روانشناسی و مشاوره که استفاده از این خدمات را به قول رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به «کالایی لوکس» برای مردم تبدیل کرده است و بخشی از مردم تنها از روی ناتوانی در پرداخت هزینه ها از دریافت خدمات روانشناسی خودداری کرده و بعضا به سمت روانشناس نماها و اخذ مشاوره‌های غیر علمی روی می آورند، اما بخشی از مردم اساسا استفاده از خدمات روانشناسی و شرکت در کلاسها و جلسات مشاوره را «کسر شان» می‌دانند.

هنوز هم پس از مدت‌ها فرهنگ سازی به منظور لزوم استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره، به نظر می رسد بخشی از مردم تنها در مورد گرفتن خدمات مشاوره پیش از ازدواج و یا مشاوره پیش از طلاق (آن هم به اجبار قانون) به پذیرش رسیده‌اند، حال آنکه مراجعه زوجینی که هیچ مشکلی در زندگی مشترک ندارند به روانشناس متخصص برای شناخت بیشتر نسبت به روابط خود و جلوگیری از بروز کدورت‌ها و اختلافات احتمالی نه تنها به بهبود روابط زوجین کمک می‌کند بلکه از تشدید اختلافات موجود و در نهایت طلاق نیز جلوگیری کرده  و به نوعی می‌توان گفت مراجعه به روانشناس و دریافت خدمات مشاوره پس از ازدواج و حین زندگی مشترک برای زوجینی که هیچ مشکلی جدی و خاصی با هم ندارند نیز بسیار کمک کننده است.

ترس از ورود به مطب روانشناس به خاطر حرف مردم

دکتر مژگان احمد پور روانشناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه هنوز هم مشکلات فرهنگی زیادی برای استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره وجود دارد و می توان گفت هنوز هم استفاده از این خدمات در بین مردم به خوبی جا نیافتاده است، به ایسنا گفت: در بسیاری از موارد شاهد این موضوع هستیم که افراد به هنگام ورود به مطب‌های روانشناسی و یا کلینیک‌های درمان به اطراف خود نگاه می‌کنند تا مبادا فرد آشنایی در آن حوالی باشد و آنها را در حین ورود به مطب یک روانشناس ببیند. این امر البته دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که از جمله آنها برچسب‌هایی نظیر “روانی” است که به افراد مراجعه کننده به مطب روانشناس از سوی دیگران زده می شود.

درد و دل با اقوام و ارائه راهکارهای غلط

وی با اشاره به اینکه بخشی از مردم اعتقادی به خرج کردن پول خود در راه گرفتن خدمات مشاوره ندارند و مشاوره خانواده را جدی نمی گیرند، تصریح کرد: باید به این امر توجه کرد که ما برای هر موضوعی نیاز به گفت وگو با کارشناس و متخصص آن حیطه داریم و مشاوره و مشورت درباره موضوعات مختلف نیز از این امر مستثنا نیست. با این حال دیده می شود که افراد برای گرفتن مشاوره خانواده به جای مراجعه به متخصصان، نزد دوستان خود رفته و به اصطلاح درد و دل کرده و در بسیاری از موارد راهکارهای غلطی از سوی اقوام و دوستان به آنها داده می شود که شرایط را بدتر می کند.

نباید از خدمات مشاوره پس از ازدواج غافل شد

احمد پور با تاکید بر اینکه تمام افراد به دریافت خدمات مشاوره نیاز دارند و حتی خود روانشناس ها هم به هنگاه بروز مشکل و لزوم دریافت مشاوره نزد روانشناسان دیگر می روند تا از نگاه احساسی و غیر منطقی به قضیه  به دور باشند و بتوانند منطقی تصمیم بگیرند، درباره لزوم دریافت مشاوره خانواده پس از ازدواج نیز توضیح داد: روانشناس و مشاور نوعی راهنما و آگاهی دهنده است. اگرچه بحث‌های زناشویی و مهارت زندگی را باید از زمان آشنایی و در مشاوره پیش از ازدواج به افراد آموخت تا معیارهای ازدواج و خط قرمزها و تفاوت‌ها و شباهت های یکدیگر را بدانند اما نباید از گرفتن خدمات مشاوره پس از ازدواج و حین زندگی مشترک غافل شد.

به گفته این روانشناس، حتی زوجین دارای روابط سالم و بدون هیچ مشکل جدی باید برای جلوگیری از اختلافات احتمالی نزد روانشناس مراجعه کرده و انتظارات و تصورات خود را از زندگی مشترک بیان و راهکار دریافت کنند.

این استاد دانشگاه افزود: فردی که نزد روانشناس مراجعه می‌کند در واقع فردی سالم است چراکه به این پذیرش رسیده که در چه زمینه‌ای مشکل دارد و  نیازمند رفع مشکل است. زوجین نیز در زمانی که روابط خوب و بدون مشکلی با هم دارند باید برای جلوگیری از اختلافات احتمالی به روانشناس و مشاور مراجعه کنند تا تفاوت‌ها را پیدا کرده، از زندگی دلسرد نشوند، صمیمت خود با همسر را حفظ کنند و راهکاری برای تفاوت‌های موجود پیدا کنند.

احمد پور در پایان سخنان خود خطاب به زوجین توصیه کرد: اگر دلخوری بین شما و همسر رخ داد در همان روز با همسر مطرح کنید، حتما جلسات خانوادگی به صورت هفتگی و نیم ساعت در روز داشته باشید تا دلخوری‌های پیش آمده و ابهامات رد شود و مساله حل نشده‌ای در ذهنتان باقی نماند و منجر به خشم نشود. ما بدون بیان دلخوری انتظار داریم طرف مقابل رفتارش را درست کند و این غلط است. درباره دلخوری‌هایتان با همسرتان صحبت کنید و حرف‌های او را هم بشنوید چراکه ممکن است برداشت شما غلط بوده باشد.

مراجعه به مشاور خانواده ریختن پول در «جوب» است؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − هشت =