کد خبر : 298825
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
-

کسب اختیار اصلاح آیین‌نامه‌های جذب و ارتقا اساتید

کسب اختیار اصلاح آیین‌نامه‌های جذب و ارتقا اساتید

رئیس دانشگاه تهران، دانشگاه‌ها را از مخاطبان اصلی تحقق شعار سال دانست و گفت: در این راستا باید آیین‌نامه‌های ارتقای علمی اساتید و ضوابط و شرایط احراز جذب اعضای هیات علمی جدید، دانشجویان استعداد درخشان و نخبه علمی را اصلاح کنیم و این اختیار به دانشگاه‌های برتر کشور داده شود که در اسرع زمان و به دور از فرآیند بروکراتیک زمان‌بر و ناکارآمد، نسبت به اصلاح آیین‌نامه‌ها و رویه‌ها اقدام کنند.

به گزارش عصرقائم،  دکتر سید محمد مقیمی در گفت و گو ، ضمن بیان این مطلب به الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۱ (تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین) اشاره کرد و گفت: شعار سال بیانگر این موضوع است که تولید و اشتغال‌آفرین باید محوریت کسب‌وکارهای دانش‌‎بنیان باشد بر این اساس موتور محرکه این راهبرد، ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای جدید مبتنی بر دانش و فناوری است که ناشی از اختراعات و نوآوری‌های علمی باشند. به همین جهت برای جامه‌عمل پوشاندن به مطالبه رهبری، نقش‌آفرینی اعضای هیات علمی، دانشجویان و جامعه محققان کشور بایسته و ضروری است.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی از الزامات تحقق تولید دانش‌بنیان این است که دانشگاهیان جدی‌تر وارد میدان شوند و برای تحقق کارآفرینی، هم در عرصه نظر و هم در میدان عمل تلاش کنند،‌ اظهار کرد: بسط روحیه جسارت، خلاقیت، نوآوری و ریسک‌پذیری از مولفه‌های تحقق کارآفرینی و تولید اشتغال‌آفرین است، امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم برای تقویت این مولفه‌ها در دانشجویان تلاش بیشتری داشته باشیم و با ایجاد انگیزه جهت راه‌اندازی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اساتید و دانشجویان، رشد کمی و کیفی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را در سال جدید شاهد باشیم.

وی در همین رابطه، شاخص‌های ارتقای اعضای هیات علمی را نیازمند بازنگری دانست و اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا میزان توفیق اعضای هیات علمی در زمینه تربیت دانشجویان کارآفرین را به عنوان یک معیار برای ارتقای آنها تعریف کنیم. در راستای عملیاتی‌سازی شعار کلیدی سال، لازم است بسترهای متناسب با آن در دانشگاه‌ها ایجاد شود و یکی از این بسترهای سرنوشت‌ساز، اصلاح ضوابط و مقررات مرتبط با شاخص‌های ارتقا و سرآمدی اعضای هیات علمی و دانشجویان است.

دکتر مقیمی ادامه داد: بنابراین ضروری است که آیین‌نامه‌های مربوطه، به گونه‌ای اصلاح شود که پرداختن اساتید و دانشجویان به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و کمک به ارتقای نوآوری و تجاری‌سازی ابداعات علمی و دانشی، ارزشی والاتر از تولید مقاله و اسناد علمی داشته باشد.

رئیس دانشگاه تهران در این راستا خاطرنشان کرد: نوع نگرش در امتیازدهی‌ها باید از فرآیندمحوری به نتیجه‌محوری تغییر کند؛ چراکه تمامی فعالیت‌های علمی و پژوهشی به جز تحقیقات بنیادی، باید حول نتیجه‌گرایی باشد و اسناد علمی باید منتج به حل مسائل جامعه شود. با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز تولید اشتغال‌آفرین با محوریت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، موضوع کلیدی کشور است و اگر دانشگاه بخواهد به رسالت خود عمل کند، باید فعالیت‌های علمی و کاربردی خود را به سمت تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق دهد.

وی تصریح کرد: این نقض غرض خواهد بود که ما به صورت اعلامی از شعار سال حمایت کنیم و خود را هم راستا با آن نشان دهیم ولی با آیین‌نامه‌های فرآیندگرا، نتیجه‌گرایی را به بوته فراموشی بسپاریم. در این راستا باید آیین‌نامه‌های ارتقای علمی اساتید و ضوابط و شرایط احراز جذب اعضای هیات علمی جدید، دانشجویان استعداد درخشان و نخبه علمی را اصلاح کنیم و این اختیار به دانشگاه‌های برتر کشور داده شود که در اسرع زمان و به دور از فرآیند بروکراتیک زمان بر و ناکارآمد، نسبت به اصلاح آیین‌نامه‌ها و رویه‌ها اقدام کنند.

دکتر مقیمی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۸۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ابراز امیدواری کرد: با بازطراحی ساختار پژوهش و فناوری در دانشگاه تهران، شعبه‌های پارک علم و فناوری در دانشکده‌ها و واحدهای دانشگاهی دانشگاه تهران راه‌اندازی خواهند شد و بستر ایجاد شرکت دانش‌بنیان حتی در خارج از فضای فیزیکی فعلی پارک علم و فناوری نیز ایجاد می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: هر چند که با طلایه‌داری دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید نهضت راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و مشغول شدن جوانان در آنها محقق شود؛ اما تنها راه‌اندازی این شرکت‌ها و نگاه آماری به این موضوع کافی نیست، بلکه لازم است همه بخش‌های کشور برای کارآمدی این نهضت تلاش کنند و ظرفیت‌های خود را به میدان آورند.

دکتر مقیمی همچنین توجه صنعت و بخش‌های خدمت‌رسان به دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها را از الزامات تحقق تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین دانست و افزود: البته آن‌طور که انتظار می‌رود، صنعت نسبت به استفاده از دستاوردهای دانشگاه روی خوش نشان نداده است. توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه یک دغدغه و انتظار قدیمی است که امیدواریم تاکید شعار سال ۱۴۰۱، عاملی برای تحرک بیشتر صنعت و دانشگاه جهت جبران کم‌کاری‌ها در این حوزه هم باشد.

وی تاکید کرد: البته روز آمدسازی آموزش‌های دانشگاهی در جهت نیازهای صنعت و بخش خدمات، از الزامات توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه است. بر این اساس، دانشگاه تهران، فعالیت‌های خود را در جهت تقاضامحوری و با نگاه به نیاز جامعه و صنعت برنامه‌ریزی کرده است.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه به‌روزرسانی سرفصل دروس رشته‌های مختلف دانشگاهی منطبق بر نیازهای صنعت و جامعه را یکی از اقدامات مهم دانشگاه دانست و گفت: البته این اقدام همواره در دستور کار بوده و هر ساله کارهایی هم در رابطه با آن انجام شده، اما انتظاری که به مسئولان مربوطه در دانشگاه تهران اعلام شده، این است که به‌روزرسانی سرفصل دروس رشته‌های مختلف در سال جاری سرعت بگیرد و این به‌روزرسانی منطبق بر نیازهای صنعت و جامعه و در راستای افزایش مهارت‌های دانشجویان جهت ورود به مشاغل متناسب با رشته تحصیلی‌شان باشد.

دکتر مقیمی در پایان یادآور شد: راه‌اندازی سه دانشکده جدید «حکمرانی»، «گردشگری» و «تجارت» در دانشگاه تهران که با مصوبه هیات امنای دانشگاه در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ صورت گرفت، بر اساس تقاضای بخش‌های خصوصی و دولتی و با رویکرد تربیت نیروی متخصص متناسب با نیازهای جامعه بود.

کسب اختیار اصلاح آیین‌نامه‌های جذب و ارتقا اساتید/حمایت از شعار سال نتیجه گرا باشد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =