کد خبر : 298841
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۴۰
-

ورزش در ۱۴۰۰؛ دسته‌گل‌هایی که اسکی به آب داد!

ورزش در ۱۴۰۰؛ دسته‌گل‌هایی که اسکی به آب داد!

مدیریت ضعیف اسکی در سالی که گذشت باعث شد تا این رشته المپیکی روزهای پرحاشیه‌ای را پست سر بگذارد.

به گزارش عصرقائم، فصل اسکی به عنوان یکی از ورزش‌های زمستانی در ایران کوتاه است و اسکی‌بازان تنها چند ماه از سال را می‌توانند از پیست‌ها استفاده و مسابقه برگزار کنند اما همین چند ماه بدون حاشیه سپری نمی‌شود. سال ۱۴۰۰ با اینکه المپیک ۲۰۲۲ پیش روی اسکی ایران بود اما مدیریت درستی صورت نگرفت و اتفاقات ناخوشایندی افتاد که برخی از آنها در سطح بین‌المللی بود.

در این گزارش مهمترین اتفاقات اسکی در سالی که گذشت را بررسی می‌کنیم.

بلاتکلیفی تیم آلپاین زنان

با اینکه اسکی المپیک زمستانی پکن پیش رو بود اما تیم ملی آلپاین زنان وضعیت مشخصی نداشت و هر بار فدراسیون یک سرمربی جدید را برای این تیم انتخاب می‌کرد. پس از آنکه سمیرا زرگری در اواخر سال ۹۹ از سمت سرمربیگری تیم ملی استعفا داد، نظریان اردیبهشت ماه میترا کلهر را به عنوان جایگزین او معرفی کرد اما پس از مدتی او را هم تغییر داد و در نهایت تنها نماینده اسکی زنان ایران بدون سرمربی به المپیک اعزام شد. او مانش اول مارپیچ کوچک را به پایان رساند و به مانش دوم رسید اما در این مرحله موفق به عبور از خط پایان نشد.

داستان تغییر کلهر تا حدودی مبهم باقی ماند و برخی آن را به اردویی ربط دادند که طی آن ورزشکاران با هزینه شخصی به دوبی رفتند تا در مسابقه شرکت کنند اما مجوزی از طرف ایران برای تیم صادر نشد. پس از این اردو بود که فدراسیون کلهر را از هدایت تیم ملی کنار گذاشت.

ورزش در ۱۴۰۰؛ دسته‌گل‌هایی که اسکی به آب داد!

سهمیه‌ای که از دست رفت

ایران می‌توانست با چهار سهمیه آلپاین و صحرانوردی در بازی‌های پکن شرکت کند اما عدم آگاهی فدراسیون ایران از قوانین جدیدی که فدراسیون جهانی وضع کرده بود باعث شد که سهمیه صحرانوردی زنان از دست برود و سمیرا بیرامی باهر که نفر اول صحرانوردی زنان ایران است، از المپیک جا بماند. بنابراین تیم ایران با یک سهمیه کمتر نسبت به بازی‌های ۲۰۱۸ راهی پکن شد.

ورزش در ۱۴۰۰؛ دسته‌گل‌هایی که اسکی به آب داد!

ملی‌پوشان در سال المپیک رها شدند

فدراسیون اسکی ایران با اینکه المپیک زمستانی پکن را پیش رو داشت اما اردوی متمرکز برگزار نکرد و ورزشکاران در استان‌های خود تمرین کردند. موضوعی که بعد از المپیک با انتقاد شدید باقر کلهر، سرمربی تیم ملی آلپاین مردان مواجه شد. فدراسیون باید با تشکیل اردوی متمرکز ورزشکاران را از نظر تغذیه، سلامتی، مسائل فنی و سایر موارد تحت کنترل و نظارت قرار می‌داد تا اسکی المپیک بدون حاشیه‌ای را تجربه کند.

ورزش در ۱۴۰۰؛ دسته‌گل‌هایی که اسکی به آب داد!

مثبت شدن تست پرچمدار کاروان در المپیک

چند روز قبل از اعزام تیم ملی ایران به پکن تست سید ستار صید پرچمدار و تنها نماینده صحرانوردی ایران مثبت اعلام شد و این ورزشکار المپیک را از دست داد. این یکی از حاشیه‌های عجیب قبل از المپیک بود؛ فدراسیون قبل از المپیک مراسم بدرقه شلوغی را برای ورزشکاران گرفت و صید بعد از مثبت شدن تستش آن مراسم و همچنین عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مصطفی میرهاشمی مربی اعزامی دانست اما رئیس فدراسیون اسکی بعدا اعلام کرد که صید قبل از مراسم بدرقه کرونا داشته و در این مورد روشنگری نکرد که اگر از قبل کرونا داشته چرا به مراسم بدرقه دعوت شده و اگر فدراسیون نمی‌دانست که کرونا دارد از کجا می داند که در مراسم بدرقه آلوده نشده؟

مساله دیگر در این مورد منفی شدن تست صید بعد از اعزام تیم بود. مسئولان فدراسیون پس از آنکه تست صید و مصطفی میرهاشمی مثبت شد دانیال ساوه‌شمشکی و محمدتقی شمشکی را به المپیک اعزام کردند اما بعد از اعزام تیم تست صید منفی شد. دانیال هم عملکرد خوبی نداشت و بین ۹۷ مسابقه‌دهنده در رتبه هشتاد و چهارم قرار گرفت.

ورزش در ۱۴۰۰؛ دسته‌گل‌هایی که اسکی به آب داد!

تست دوپینگ هم مثبت شد

شوکه‌کننده ترین خبر اسکی مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه‌شمشکی، نماینده آلپاین مردان در المپیک بود. آژانس بین‌المللی کنترل دوپینگ (ITA) در جریان بازی‌ها اعلام کرد که تست دوپینگ‌ساوه‌شمشکی پرچمدار ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ مثبت و در نمونه او ماده استروئید آنابولیک آندروژنیک یافت و از حضور در تمام میادین محروم شد.

ساوه شمشکی مسئولیت آن را برعهده گرفت اما عمدی بودن آن را رد و پس از بازگشت به ایران با دلنوشته‌ای انتقادی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

ورزش در ۱۴۰۰؛ دسته‌گل‌هایی که اسکی به آب داد!

مدال‌هایی که به چشم نیامد

بعد از المپیک تیم ایران به قهرمانی آسیا به میزبانی لبنان اعزام شد و چند مدال کسب کرد؛ عاطفه احمدی در ماریپچ کوچک و بزرگ دو نقره گرفت، محمد ساوه‌شمشکی در ماریپچ کوچک نقره و در ماریپچ بزرگ برنز به دست آورد. علاوه بر این ایلیاجانی در رقابت‌های بین‌المللی اسکی اسنوبرد لبنان دو مدال طلا کسب کرد اما آنقدر حواشی اسکی در روزهای قبل این رویدادها زیاد بود که مدال‌ها خیلی به چشم نیامد.

ورزش در ۱۴۰۰؛ دسته‌گل‌هایی که اسکی به آب داد!

ورزش در ۱۴۰۰؛ دسته‌گل‌هایی که اسکی به آب داد!

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − هفت =