کد خبر : 298771
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
-

تصاویر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، سه‌بعدی می‌شوند

تصاویر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، سه‌بعدی می‌شوند

طرح پیشنهادی محققان دانشگاه استندفورد می‌تواند جایگزین مناسبی برای سیستم سنجش از راه دور “لیدار” باشد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از تک‌اکسپلور، سنسورهایی که در تمامی دوربین‌های عکاسی گوشی‌های هوشمند نصب شده‌اند، میزان نور و رنگ سوژه عکاسی را ثبت می‌کنند. دوربین‌های عکاسی با استفاده از حسگرهایی موسوم به “سیماس” (CMOS) ثبت تصاویر را انجام می‌دهند؛ این فناوری، مراحل تکامل خود را سپری می‌کنند. سیماس از نظر ابعادی کوچک‌تر اما قدرتمندتر می‌شود، به طوری که می‌تواند تصاویر را با وضوح چندین مگاپیکسلی ثبت کنند.

محققان دانشگاه استندفورد، طرحی ارائه داده‌اند که به دوربین‌های عکاسی اجازه می‌دهد نور را به صورت سه بعدی ببینند. اگر این فناوری در دوربین‌های معمولی به کارگرفته شود، به وسیله آنها می‌توان نور و فاصله با اشیاء را اندازه‌گیری کرد. اگرچه اندازه‌گیری دقیق نور و فاصله با اشیاء به وسیله فناوری سنجس از راه‌دور “لیدار” در دسترس است اما این طرح می‌تواند بسیار مناسب‌تر باشد. سیستم سنجش از راه دور گرانقیمت لیدار با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب‌شده، فاصله را اندازه می‌گیرد. لیدار مانند رادار است، اما به جای امواج رادیویی دارای نور است.

لیدار نه تنها فاصله با یکی شئ را اندازه‌گیری می‌کند بلکه سرعت یک جسم در حال حرکت و ابعاد آن را نیز اندازه‌گیری می‌کند. این سیستم سنجش از راه‌دور، بسیار بزرگ و حجیم است؛ بنابراین بکارگیری آن در خودروهای خودران، پهبادها و وسایل نقلیه رباتیک به هزینه زیادی نیاز دارد.

محققان دانشگاه استنفدفورد می‌گویند: طرحی که آنها ارائه داده‌اند، می‌تواند در وسایل بسیار کوچک نصب شود و جایگزین مناسبی برای لیدار باشد. به طور مثال، اگر این دوربین روی خودروهای خودران نصب شود، می‌تواند سایر وسایل نقلیه و افراد را از فاصله‌ای دورتر شناسایی کند. همچنین تصاویر سه‌بعدی را برای کاربران گوشی‌های هوشمند که کمترین امکانات سخت‌افزاری را دارند، عرضه می‌کند.

محققان دانشگاه استندفورد یک منبع نور ( به راحتی انجام می‌شود) و یک مدولاتور (به راحتی انجام نمی‌شود) که نور را بسیار سریع و میلیون‌ها بار در ثانیه اندازه‌گیری می‌کند به دوربین‌های گوشی‌های هوشمند افزوده‌اند. آنها با استفاده از این طرح می‌توانند فاصله میان اجسام و تغییرات نوری را اندازه‌گیری می‌کند. این تیم با استفاده از یک ویفر نازک از نیوبات لیتیوم، یک بلور شفاف که به دلیل خواص الکتریکی، توانایی صوتی و نوری آن بسیار مطلوب است، یک مدولاتور صوتی ساده ساخته‌اند که به وسیله دو الکترود شفاف پوشانده شده است. هنگامی که الکتریسیته از طریق الکترودها وارد می شود، شبکه کریستالی در قلب ساختار اتمی آن تغییر شکل می‌دهد و در فرکانس‌های بسیار بالاشروع به لرزش می‌کند. این مدولاتور جدید با افزودن چند پلاریزر، به طور موثر نور را چندین میلیون بار در ثانیه اندازه‌گیری می‌کند.

تصاویر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، سه‌بعدی می‌شوند

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + نوزده =