کد خبر : 298431
تاریخ انتشار : شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
-

گپی با والدین کنکوری‌ها

گپی با والدین کنکوری‌ها

وقتی از رتبه‌های برتر کنکور درباره علل موفقیت‌شان سوال می‌کنیم، همه بر نقش والدین به عنوان برگ برنده در کنکور یاد می‌کنند.

به گزارش عصرقائم، «کنکور» کلمه‌ای که پس از گذشت سال‌ها از ۱۸ سالگی، باز هم به هر ایرانی استرس وارد می‌کند و حتی این سال‌های اخیر با وجود اینکه شرایط برای ورود بدون کنکور به دانشگاه هم مهیا شده همچنان کنکور برای جوانان کلمه‌ای استرس‌زا است و چه بسا جوانانی که تمام آینده و سرنوشت خود را در عبور موفقیت‌آمیز از کنکور می‌دانند.

اینکه ورود به دانشگاه و تحصیلات تکمیلی برای جوانان کشور مهم باشد، مساله خوشایندی است اما اینکه جوانان کشور به دلیل چنین موضوعی به خود و خانواده‌شان استرس و اضطراب وارد کنند چندان جالب نیست و برای حل این مشکل بجز خود داوطلبان، عوامل دیگری نیز نقش دارند؛ یکی از عوامل کاملا موثر در رفع استرس و اضطراب داوطلبان کنکور، نهاد خانواده است.

خانواده‌ها می‌توانند با رعایت چند مساله در رفتار و گفتار، فرزندشان را از استرس کنکور رهانیده و حتی به او در رسیدن به آرامش و موفقیت در آزمون نیز کمک کنند.

از این رو در این مطلب سخنانی کوتاه را با خانواده داوطلبان کنکور مطرح می‌کنیم.

خانواده‌های کنکوری‌ها باید بدانند، کارشناسان کنکور و مشاوران خانواده بر این عقیده‌اند که یک داوطلب کنکور بدون کلاس‌های آنچنانی و شرایط لاکچری می‌تواند به موفقیت و حتی رتبه‌های برتر برسد اما بدون آرامش نه.

رفتار و حتی گفتار خانواده‌ها در کسب این آرامش بسیار مهم است، خانواده‌ها گاهی از روی استرس خود و شاید حتی برای کمک به داوطلب کنکور، از او سوالاتی می‌پرسند که نه تنها به وی کمکی نمی‌کند بلکه استرس داوطلب را هم بیشتر می‌کند، به طور مثال مدام می‌پرسند: «درس خواندی؟ تست زدی؟ چند درصد زدی؟ و…» اینگونه سوالات بیشتر از اینکه تاثیر مثبت داشته باشد سبب ایجاد تنش و استرس در فرزند کنکوری آن‌ها می‌شود.

* درگوشی با خانواده داوطلبان

با فرزند کنکوری خود صحبت کنید، از هر جا و هرچیز حرف بزنید اما لزوما نباید این صحبت‌ها درباره کنکور باشد؛ از خاطرات خوش کودکی‌اش بگویید، از تفریحات، غذاها و هر آنچه که فرزندتان با شنیدن آن لذت می‌برد.

از به کار بردن جملاتی که کنکور را تنها راه موفقیت در زندگی نشان می‌دهد خودداری کنید، خودتان هم این موضوع را در ذهنتان بگنجانید که کنکور تنها مسیر موفقیت در زندگی نیست و تمام انسان‌های موفق از جاده کنکور به هدف نرسیده‌اند.

به داوطلب کنکور اعتماد به نفس و آرامش دهید، از اراده او برای شرکت در یک آزمون رقابتی تعریف کنید، تلاشش را تحسین کنید و به او بگویید که فارغ از اینکه نتیجه این آزمون چه باشد او و تلاشش برای شما مهم هستند.

به گونه‌ای با او صحبت نکنید که تصور کند تمام امید و آبروی شما بستگی به قبولی وی در کنکور دارد و اگر قبول نشود مایه سرافکندگی شماست.

* چند ممنوعه برای خانواده کنکوری‌ها

نیازی هم نیست که خانه را بسیار آرام کنید تا فرزندتان تصور کند مزاحم زندگی روزمره شما شده است، در همان حالت عادی باشید اما بحث و دعوا در خانه ممنوع؛ افراط و تفریط در توجه یا عدم توجه به فرزندتان ممنوع؛ سخت‌گیری و کنترل زیاد ممنوع.

برای اینکه گفته‌های کارشناسان به صورت ملموس‌تر درک شود با چند نفر از والدین رتبه‌های برتر کنکور در سال گذشته گفت‌وگو کردیم.

مادر پارسا فتحی رتبه دوم گروه علوم تجربی در کنکور ۱۴۰۰، می‌گوید: ما فضای خانه را مهیا کردیم تا فرزندمان بتواند بهتر درس بخواند، البته در منزل ما درس و تحصیلات از ابتدا جایگاه خود را داشت و به اولویت پارسا تبدیل شده بود زیرا جو خانه ما همیشه بر مبنای درس خواندن بوده است، البته سخت‌گیری نداشتیم و به دلیل اینکه مطالعه همراه با تفریح را از بچگی به فرزندمان آموختیم خودش به درس علاقمند شد.

وی می‌افزاید: والدین باید همواره فرزندشان را برای درس خواندن در کنکور تشویق کنند.

همچنین پدر آیناز مارالی رتبه چهارم گروه علوم تجربی در کنکور گذشته می گوید: ما سال گذشته بخصوص در نوروز دید و بازدید و مسائل اینچنینی را تعطیل کرده بودیم و آرامش در منزل ما حکمفرما بود تا فرزندمان درس بخواند، خودش هم اراده کرد و به هدف رسید.

محمدجواد مهدیان که خود داوطلب کنکور سال ۱۴۰۰ بوده و رتبه سوم گروه علوم انسانی را کسب کرده، می‌گوید: نقش والدین در رسیدن به هدف برای کنکوری‌ها بسیار مهم است، خانواده‌ها می‌توانند تحلیل وضعیت کنند، پدر از نظر منطقی و مادر از نظر عاطفی می‌توانند در کاهش استرس فرزندشان بسیار موثر باشند.

مهدیان می‌افزاید: مادر پشتوانه عاطفی فرزند است و در حفظ آرامش فرزند کنکوری‌اش بسیار تاثیرگذار.

امیرمهدی زلفی رتبه اول گروه علوم انسانی کنکور ۱۴۰۰ نیز نقش خانواده را در مهیا کردن محیط آرام برای فرزندان بسیار موثر می‌داند و می‌گوید: خانواده‌ها عنصر اصلی برای حفظ آرامش کنکوری‌ها هستند.

وی می‌افزاید: خانواده‌ها با کم کردن دید و بازدیدها و تشویق فرزندانشان می‌توانند به آنها در موفقیت‌شان کمک کنند.

حمید ابوالحسنی پدر نیما ابوالحسنی رتبه اول گروه علوم تجربی در کنکور سال گذشته می‌گوید: والدین باید بسترسازی کرده و فضای خانه را برای درس خواندن فرزندشان آماده کنند.

وی معتقد است: خانواده‌ها نباید مته به خشخاش گذاشته و سختگیری کنند بلکه باید با همراهی فرزندشان استرس وی را مدیریت کرده و آرامش را برایش حفظ کنند

پدر محمدپیام نایبی رتبه اول گروه علوم ریاضی و فنی کنکور ۱۴۰۰ نیز می‌گوید: ما محیط خانه را آرام کردیم و دید و بازدید را کاهش دادیم تا فرزندمان بتواند برنامه مدنظرش را اجرا کند، فرزند ما به دلیل شیوع کرونا به کتابخانه یا کلاس‌های آموزشی نمی‌رفت و ما محیط را در خانه فراهم کردیم تا بتواند ۱۰-۱۲ ساعت بدون استرس درس بخواند.

جواد عبدیائی رتبه دوم گروه علوم انسانی کنکور سال گذشته نیز می‌گوید: با توجه به اینکه درس خواندن برای کنکور، زمان‌بر و طاقت فرساست بنابراین نقش والدین در حمایت از فرزندشان بسیار مهم است، والدین می‌توانند فرزندشان را تشویق کرده و مورد حمایت قرار دهند.

گپی با والدین کنکوری‌ها/ چگونه برگ برنده فرزندتان باشید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 11 =