کد خبر : 298212
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
-

حرکت قیمت لوازم خانگی در مسیر گرانی

حرکت قیمت لوازم خانگی در مسیر گرانی

تنها نسخه نجات بخش اقتصاد کشور، مهار عمومی تورم و دستیابی به رشد اقتصادی است که قطعا با کاهش فشار از روی بخش های مولد، رشد اقتصادی ایجاد یا تحریک می شود که این بهبود به طور کلی در بخش های مختلف تولیدی و اقتصادی از جمله در صنعت لوازم خانگی نمود خواهد یافت.

به گزارش عصرقائم، لوازم خانگی یکی از کالا های اساسی و مورد نیاز خانواده ها است که در ماه های اخیر دچار نوسانات بسیاری بوده و سبب شده که تولید کننده و مشتری وضعیت سختی را در این ایام تجربه کنند.

مسئولین با نادیده گرفتن گرانی مواد اولیه و تورم، تولید کنندگان را مقصر اصلی این گرانی می دانند، اما تولید کنندگان از دولت همراهی و حمایت بیشتری را خواستارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: هیچ کسی نمی تواند قیمت لوازم خانگی را پیش بینی کند چرا که مبلغ این کالا ارتباط مستقیم با قیمت مواد اولیه و نرخ ارز دارد.

وی با بیان اینکه در یک صورت می توان قیمت لوازم خانگی را پیش بینی کرد، گفت: اگر دولت مواد تضمینی با قیمت ثابت به شرکت های تولید کننده بفروشد، هم شرکت ها به سود قانونی خود می رسند و هم قیمت کالا افزایش پیدا نمی کند، در نتیجه قیمت ها ثابت نگهداشته می شود.

اکبرپازوکی خاطرنشان کرد: نظارت ها نیز باید از شرکت های تولیدی انجام شود، در حال حاضر هر زمان که اسم نظارت می آید، همه توجه ها و برنامه ها به واحدهای عرضه معطوف می شود با اینکه این چنین نباید باشد چرا که مراکز عرضه تولید کننده و وارد کننده لوازم خانگی نیستند.

یکی از فعالین حوزه لوازم خانگی با بیان اینکه روند قیمت لوازم خانگی در سال آینده روندی افزایشی دارد، اظهار داشت: با توجه به افزایش دستمزد کارگر و حذف یارانه ارز ترجیحی روند تولید لوازم خانگی نیز گران تر می شود.

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت باید برای کنترل این روند برنامه دقیق و کارشناسی شده ای را ارائه کند، افزود: در غیر این صورت سال سخت و رو به افزایشی را در حوزه های مختلف شاهد خواهیم بود.

علی قنواتی خاطرنشان کرد: در بحث افزایش قیمت لوازم خانگی دولت و بخش خصوصی نباید هریک انگشت اتهام را به سمت دیگری بچرخاند، بلکه باید در کنار هم برای کنترل و چاره اندیشی برای مهار این سیر صعودی تلاش کنند.

شراره کامرانی یکی دیگر از فعالین حوزه لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ نیز صراحتا در شیب تورم حرکت خواهد کرد و اگر تورم صعودی باشد، قیمت ها افزایش و اگر تورم نزولی باشد، قیمت ها کاهش خواهند یافت، اظهار داشت: هرگونه انطباق و تعدیل در بازار لوازم خانگی به فاکتورهای موثر بر اقتصاد مربوط است و از آن جایی که اقتصاد کشور طی چند سال متوالی متاثر از امواج جهشی تورم بوده، نمی توان تورم انباشته در زنجیره تولید را به راحتی یا به شیوه دستوری یا برخوردهای فرافکنانه مهار کرد.

وی در ادامه بیان کرد: تنها نسخه نجات بخش اقتصاد کشور، مهار عمومی تورم و دستیابی به رشد اقتصادی است که قطعا با کاهش فشار از روی بخش های مولد، رشد اقتصادی ایجاد یا تحریک می شود که این بهبود به طور کلی در بخش های مختلف تولیدی و اقتصادی از جمله در صنعت لوازم خانگی نمود خواهد یافت.

کامرانی با اشاره به اینکه فراز و فرود قیمت ها به عوامل زمینه ای دیگری نیز بستگی دارند و قوانین اقتصاد هریک در جای خود وارد سازوکار می شوند، افزود: به عنوان مثال بهبود کیفیت سیاست گذاری ها و حکمرانی مطلوب صنعتی می تواند از وارد آمدن تنش بیشتر به بازار لوازم خانگی جلوگیری کند یا در مثالی دیگر می توان به میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد که قطعا بر قیمت محصولات تاثیرگذار است و در حالی که تا کنون کارخانجات ایرانی در تامین نیاز هموطنان توفیق داشته اند، چنانچه به هر دلیل این توان تحلیل رفته و عرضه کاهش یابد، قیمت ها افزایش می یابند و از طرف دیگر چنانچه قدرت خرید مردم بیش از این تضعیف شود، بازار به رکود کشیده خواهد شد.

کامرانی در خصوص تاثیر مذاکرات هسته ای بر بازار لوازم خانگی نیز گفت : از این منظر برای بازار لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ دو چشم انداز می توان تصور کرد که شامل سناریوی خوشبینانه آن است که مذاکرات وین به نتیجه مثبت برسد که در اثر آن به دلیل برقراری تبادلات بانکی و کاهش هزینه تجارت به علاوه رشد صادرات و همچنین آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده، در اقتصاد کشور تحرک به وجود خواهد آمد اما این مساله به معنای بهبود کلی اقتصاد و ریزش قیمت ها نیست و قیمت اقلام تولیدی همچنان به وضعیت فاکتورهای اصلی اقتصاد بستگی خواهد داشت که با فاصله زمانی کوتاه مدت، در صورت بهبود متغیرهایی مانند تورم، انتظار می رود بازار لوازم خانگی نیز به آن واکنش مثبت نشان دهد اما سناریوی دوم بدبینانه است و در صورت بی نتیجگی مذاکرت وین، به موازات افزایش هزینه مبادلات جهانی برای فعالان اقتصادی کشور و افزایش هزینه های سربار و دستمزد کارگران به علاوه آثار منفی جو روانی و بی اطمینانی نسبت به آینده، قیمت لوازم خانگی در مدار رشد باقی خواهد ماند.

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارداشت: امیدواریم سال آینده سال ثبات قیمت ها باشد و در بخش های رونق تولید، ثبات قیمت و ارتقای کیفیت محصول اهداف محقق شود، چرا که این موارد سبب بهبود وضعیت بازار داخلی خواهد شد.

حسینی کیا با اشاره به اینکه با نظارت های مستمر و ثبت فعالیت ها در سامانه تجارت از تولید تا مصرف به ثبات بازار لوازم خانگی کمک می کند، افزود: ظرفیت خوبی در حوزه تولید لوازم خانگی در کشور وجود دارد و این پتانسیل برای رسیدن به اهداف ترسیم شده وجود دارد.

نماینده مردم سنقر کلیایی در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: با انجام این روند و همراهی تولید کنندگان سال ۱۴۰۱ بازار لوازم خانگی ثبات بهتری را تجربه خواهد کرد.

رونق در بخش های مختلف اقتصادی سبب بهبود وضعیت زندگی، اشتغال و معیشت مردم می شود، نباید برای موقعیتی که به این میزان در بهبود وضعیت زندگی مردم موثر است را وارد نزاع کرد بلکه باید با اتحاد، همدلی و همفکری برای بهبود آن تلاش کرد.

حرکت قیمت لوازم خانگی در مسیر گرانی/امواج تورم را چگونه مهار کنیم؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − 13 =