کد خبر : 298175
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
-

۸ مانور نظامی در سالی که گذشت

۸ مانور نظامی در سالی که گذشت

برگزاری این رزمایش ها تاکید بر قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عرصه بین الملل است که می تواند سیاست دیپلماسی و میدان را توام با هم به اجرا در آورد. ایران برای تامین امنیت مرزهای خود نیازی از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

به گزارش عصرقائم، اگرچه همواره از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و بسیاری از مسئولان کشور بر لزوم تقویت توان دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران تاکید شده اما پس از اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین و آثار مخرب این جنگ ، بسیاری در جهان بر لزوم تکیه بر توان دفاعی داخلی صحه گذاشتند.
این میان اما نیروهای مسلح همواره تلاش کردند تا با اتکا به توان داخلی حراست و حفاظت از امنیت کشور را در بالاترین سطح تعمین کنند. از این رو برگزاری رزمایش های متعدد درطول سال و مانور قدرت در منطقه هم بر قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و هم در عرصه بین الملل اثرگذار بود. با نگاهی گذرا بر مانوارهای نظامی کشورمان در سالی که گذشت اهمیت تضمین توان دفاعی کشور از نظر نیروهای مسلح به خوبی اثبات می شود.

رزمایش فاتحان خیبر نیروی زمینی ارتش
رزمایش فاتحان خیبر نیروی زمینی ارتش ۹ مهر ۱۴۰۰ با حضور امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نزاجا، ارزیابان ستاد کل نیروهای مسلح و مسوولان استانی در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد.
در این رزمایش تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، جنگال، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز حضور داشتند.
یگان پهپاد نزاجا به شناسایی کلی منطقه پرداخته و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی برن نیروها در منطقه رزمایش عملیات تاخت و تازش را به نمایش گذاشت. همچنین یگان توپخانه با اجرای آتش تهیه بر مواضع و اهداف از پیش تعین شده اقدام به آتش تهیه انبوه کرد. همزمان با آتش تهیه یگان‌های توپخانه، یگان‌های زرهی عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا کردند.

رزمایش فاتحان خیبر نیروی زمینی ارتش در منطقه شمال غرب آغاز شد - ایرنا
در تمامی مراحل رزمایش فاتحان خیبر، بالگردهای کبرا هوانیروز با اجرای آتش، یگان‌های عمل کننده را پشتیبانی کردند.
امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در باره این رزمایش عنوان کرد: رزمایش‌های نیروهای مسلح ما در این منطقه و نقاط مختلف کشور برابر یک برنامه‌ریزی دقیق و بر اساس برنامه تقویمی اجرای رزمایش‌های یگان‌ها و با هدف آزمایش سلاح‌ها، تجهیزات و ارزیابی آمادگی رزمی نیروهای مسلح در هر صحنه از  جغرافیا و مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

رزمایش پدافند هوایی «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰»
۲۰ مهر سال گذشته هم رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ با اعلام رمز یارسول‌الله(ص) با گسترش و استقرار سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ارتباطی و شبکه دیده‌بانی بصری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بامداد امروز در منطقه کویر مرکزی ایران برگزار شد.
در مرحله اول رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰، گسترش و استقرار سامانه‌های پدافندی با رویکرد جابه‌جایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی با رعایت اصول پدافند غیرعامل برای فریب دشمن صورت گرفت و همچنین برقراری ارتباطات امن و چندلایه میان سامانه‌های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل و همچنین شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم به‌هنگام وقوع تهدید صورت گرفت.
همچنین در این مرحله از رزمایش پروازهای اطلاعاتی و شناسایی توسط هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین ارتش و سپاه در منطقه عمومی رزمایش صورت گرفت که توسط نیروهای دفاع‌کننده، اقدامات تاکتیکی و دفاعی به‌وسیله سامانه‌های کشف و درگیری علیه پرنده‌های مهاجم صورت گرفت و کلیه مراحل دفاع هوایی تا مرحله اصابت الکترونیکی (شلیک سرد) انجام شد.
استقرار سامانه‌های فرماندهی و کنترل ناحیه‌ای (ROC) سپاه، سامانه‌های راداری بومی معراج، فتح‌ـ‌۲، بشیر و قدس، سامانه‌های تاکتیکی اطلاعات و شناسایی، سامانه‌های الکترواپتیکی و سامانه‌های جنگ الکترونیک از دیگر اقدامات انجام‌شده در این بخش از رزمایش بود.
رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1400| شلیک سامانه‌های «جوشن و خاتم» پدافند هوایی  ارتش- اخبار نظامی | دفاعی | امنیتی - اخبار سیاسی تسنیم | Tasnim
همچنین مراکز کنترل و فرماندهی در این رزمایش با استفاده از سامانه‌های راداری اکتیو و پسیو با بهره‌گیری از پایش سیگنالی و الکترواپتیک، عملیات پایش منطقه رزمایش را انجام می‌دهند و به‌محض کشف هدف متخاصم با استفاده از هوش مصنوعی و سامانه‌های تصمیم‌یار، سامانه موشکی متناسب با هدف را برای مقابله وارد مدار عملیاتی کردند.
در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ تمام سامانه‌های کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری که توسط یگان‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه به‌کار گرفته می شود، بومی و تولید‌شده به‌دست متخصصان و جوانان متعهد کشورمان در نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشور بود.
امیر رحیم‌زاده فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور شعار این رزمایش را «اقتدار پدافند، امنیت آسمان» عنوان کرد و گفت: تشکیل لایه‌های امن پدافند هوایی برای حفاظت از مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دفاع همه‌جانبه از مراکز حساس و حیاتی کشور از جمله اهداف این رزمایش است که با مهارت و هوشمندی کارکنان و نیروهای عملیاتی پدافند هوایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور به‌صورت ۲۴ساعته در حال انجام است.

دهمین رزمایش «فدائیان حریم ولایت» با رمز یا محمد رسول الله(ص)
همچنین در ۲۹ مهر ماه سال گذشته دهمین رزمایش «فدائیان حریم ولایت» با رمز یا محمد رسول الله(ص) با حضور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، رییس دفتر فرماندهی معظم کل قوا، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح و جمعی از فرماندهان و مسئولان قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) و ستاد کل نیروهای مسلح، با نام مقدس «یامحمد رسول الله (ص)» با شرکت گسترده هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش برگزار شد.
این رزمایش برای اولین به صورت غیر متمرکز، با حضور تمامی پایگاه های نیروی هوایی ارتش و با محوریت پایگاه شهید بابایی اصفهان، شهید یاسینی بوشهر، شهید عبدالکریمی بندرعباس، وحدتی دزفول و شهید فکوری تبریز و با  هدایت و فرماندهی مستقیم از پست فرماندهی در ستاد نیروی هوایی ارتش انجام می شود.
هواپیماهای شناسایی و عکسبرداری آر اف۴ با بهره‌گیری از دوربین بومی و پیشرفته «سمات»، پهپادهای کمان۱۲ و هواپیمای گشت دریایی P-۳F به جمع آوری اطلاعات سیگنالی، شنود الکترونیکی و عکس‌برداری از منطقه عمومی رزمایش پرداختند.
تصاویر| رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت
طرح ریزی و هدایت تمرکزی به منظور اجرای انواع عملیات هوایی، افزایش شعاع عملیات با انجام سوخت گیری هوایی در داخل و خارج از مرز، استفاده از هواپیماهای رهگیر با هدف کسب برتری هوایی، به کارگیری روش‌های دستیابی به اهداف زمینی و هوایی در مناطق ناشناخته، کسب و ارتقای مهارت‌های لازم جهت آماده سازی به موقع پرنده های شرکت کننده توسط کارکنان فنی، تمرین پرواز ناوبری ارتفاع پست بدون استفاده از سامانه‌های ناوبری هواپیما از اهداف تخصصی این رزمایش بود.
بهره مندی از کارکنان متخصص جوان و پیشکسوتان، استفاده از مهمات نقطه‌زن و دورایستای بومی با قدرت تخریب بسیار بالا توسط هواپیماها و پهپادها نوآوری در اقدامات، افزایش حجم قدرت آتش و دقت در اصابت اهداف متحرک و ثابت زمینی و هوایی، به‌کارگیری شبکه یکپارچه فرماندهی و کنترل با استفاده از زیرساخت های امن مستقل، بهره برداری از سامانه ها، تسلیحات و تجهیزات فناورپایه، توزیع و دیجیتال شده، مراقبت و پایش دائمی شبکه با به‌کارگیری تیم های متخصص در زمینه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، سایبری و جنگ الکترونیک از نقاط قوت این رزمایش بود که بخشی از توان رزمی نهاجا را به معرض نمایش گذاشت.
امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در این باره گفت: این رزمایش با رویکرد شبکه‌محوری و پشتیبانی سامانه های عملیاتی، اطلاعاتی و آمادی در شبکه یکپارچه ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش در سواحل مکران
۱۶ آبان سال ۱۴۰۰ نیز رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش در سواحل مکران برگزار شد.
مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، با رمز مقدس «یا رسول‌الله» با حضور و گسترش یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه نیروی زمینی ارتش، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی سواحل مکران برگزار شد.
در این رزمایش عملیات جمع‌‌آوری اطلاعات الکترونیکی و سیگنالی و ضد الکترونیکی نیروهای مهاجم با استفاده از سامانه‌های شنود و جهت یاب یگان‌های تاکتیکی و ساحلی، با انواع پهپادهای شناسایی ایرانی ابابیل ۳، یسیر، صادق، مهاجر۴ و سیمرغ و انواع هواپیماهای شناسایی شامل P3F، RF4 و بویینگ۷۰۷ با موفقیت اجرا شد.
رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 ارتش در سواحل مکران آغاز شد | خبرگزاری فارس
رصد و پایش حریم هوایی کشور و منطقه عمومی رزمایش در پهنه آبی جنوب کشور توسط نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  و همچنین اجرای آتش توسط سامانه‌های پدافندی برای مقابله با اهداف متخاصم و همچنین اجرای عملیات گشت هوایی توسط خلبانان تیزپرواز و پهپادهای نیروی هوایی ارتش، بخش دیگری از سناریوها است که در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش نیز در این رزمایش تمرین شد.
امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار۱۴۰۰ ارتش با اشاره به پیام این رزمایش گفت: پیام رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش به کشورهای منطقه، آمادگی برای برقراری صلح و دوستی با تکیه بر ظرفیت‌های درون منطقه‌ای است، چراکه تاریخ ثابت کرده سایر کشورهای فرامنطقه‌ای، بازیگرانی جنگ طلب و ناامن کننده بوده‌اند و جز ناامنی، جنگ و اشغال ارمغان دیگری برای منطقه غرب آسیا نداشته‌اند.
وی این را هم گفت که کلیه مراحل این رزمایش توسط کارشناسان خبره ستادکل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص)  و ارتش جمهوری اسلامی ایران، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

رزمایش مشترک نیروهای دریایی ایران و عمان در تنگه هرمز و دریای عمان
۲۵ آذر سال گذشته نیز بر اساس توافقات به عمل آمده در کمیسیون‌های مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، نهمین رزمایش امداد و نجات دوجانبه ما بین نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سلطنت عمان در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز و دریای عمان برگزار شد.
رزمایش مشترک دریایی ایران و عمان در تنگه هرمز | خبرگزاری فارس
این رزمایش با مشارکت تعدادی از واحدهای شناوری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریابانی انتظامی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی سلطنت عمان، با پشتیبانی بالگردهایی از دو طرف و پهپادهای جمهوری اسلامی ایران، در حضور روسای کمیته مشترک دوستی نظامی دو کشور و اعضا آن برگزار شد که بیانگر توسعه تعاملات دوجانبه، اجرای برنامه های مختلف آموزشی در دریا، تبادل تجربیات و ارتقاء سطح کارآیی کارکنان بود.
همچنین سناریوهای مختلفی که بین واحد‌های شناوری و پروازی دو کشور طراحی و اجرایی شد نشان دهنده توسعه برنامه‌های این رزمایش نسبت به دوره‌های پیشین بود.

مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۷
سوم دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  برگزار شد.
این رزمایش با رمز مقدس “یا فاطمه الزهرا (س)” و با شعار “اقتدار ، امنیت و بازدارندگی فعال و هوشمندانه در سایه وحدت، همدلی و یکپارچگی ملی” در راستای افزایش سطح آمادگی های رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از پیشرفته ترین تجهیزات و تاکتیک ها برای مقابله با تهدیدات متصور و جنگ های ترکیبی برگزار شد.
در این مرحله از رزمایش با شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک برد بلند، میان‌برد و کوتاه‌برد نیروی هوافضای سپاه به سمت اهداف از پیش تعیین شده انجام شد. همچنین موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار مواضع حساس شبیه‌سازی‌شده دشمن را با دقت ۱۰۰ درصدی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.
همزمان با شلیک موشکها، ۱۰ فروند پهپاد هجومی نیروی هوافضای سپاه بطور همزمان از مبدا حرکت و اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کردند.
اجرای قابلیت مانور پذیری موشک های سوخت جامد برای عبور از سپرهای دشمن ،شلیک همزمان و اصابت همزمان و ارتقای آمادگی های رزمی از ویژگی‌های بخش نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.
سرلشکر سلامی: دشمن دست از پا خطا کند دست‌هایش را قطع می‌کنیم – صراط عشق؛  مجله ی فرهنگی، معرفتی، ادبی، هنری
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه ، برگزاری این رزمایش بویژه بخش موشکی را دارای پیام‌های بسیار واضح و آشکار توصیف و تصریح کرد:  پیام این رزمایش هشدار جدی ، واقعی و‌ میدانی به تهدید های مقام های رژیم صهیونیستی است که مراقب  اشتباهات و خطاهای خود باشند و اگر دست از پا خطا کنند ، دستانشان را قطع خواهیم کرد.
فرمانده کل سپاه فاصله بین عملیات  واقعی و رزمایش موشکی سپاه را تنها در تغییر زوایای پرتاب موشک دانست و اظهار کرد: نابراین دشمنان باید مراقب حرف ها و صحبت هایشان باشند.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در حاشیه آخرین مرحله رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه اظهار داشت: زدن موشک‌های بالستیک برای سامانه‌های‌ پدافندی خیلی سخت است و درصد کمی را می‌توانند اصابت قرار بدهند ولی با این کاری که انجام شد تقریبا صدها میلیارد دلار هزینه‌های دشمنان ما ضربدر صفر شد و دیگر ارزشی ندارد.
سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز درحاشیه این رزمایش گفت: این رزمایش از قبل طراحی شده بود ،  اما تهدید های فراوان ولی تو خالی سران رژیم صهیونیستی باعث شد که این رزمایش در این زمان مقرر انجام شود و بحمدالله جزو موفق ترین رزمایش های موشکی جمهوری اسلامی ایران تاکنون بود.
وی افزود: در این رزمایش  انواع موشک ها از مسیر های متفاوت اما بر روی یک هدف مشخص به طور هم زمان و با دقت تمام اصابت کردند و هدف طراحی شده را در مسافت بسیار دور کاملا منهدم کردند.
سرلشکر باقری این رزمایش را تنها بخشی از توان موشکی جمهوری اسلامی ایران توصیف و تصریح کرد: زمانی که ۱۶ موشک به یک هدف برخورد کرد بخش کوچکی از صد ها موشکی است که می تواند بطور هم زمان  به هر هدفی که آن کشور قصد مخاصمه و تهاجم به جمهوری اسلامی را داشته باشد اصابت کند و انهدام کامل ایجاد کند.

 رزمایش محمّد رسول‌الله(ص) در منطقه جنوب‌شرق
در ۲۳ دی سال گذشته نیز  رزمایش محمّد رسول‌الله(ص) در منطقه جنوب‌شرق با محوریت جغرافیایی و عملیاتی توسط قرارگاه قدس در استان سیستان و بلوچستان به‌صورت ترکیبی در دو فاز بزرگ رزمی ـ نظامی و مردم‌یاری ـ غیرنظامی برگزار شد.
در این رزمایش یگان‌های گوناگون عملیاتی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه اعم از موشکی، توپخانه، پهپادی، بالگردی، زرهی، تخریب و انفجارات، نیروهای مخصوص و واحدهای تخصصی ـ رزمی قرارگاه قدس، شرایط شبیه‌سازی‌شده درگیری‌ها و عملیات‌های واقعی را با موفقیت کامل اجرا کردند.
در فاز رزمی و نظامی این رزمایش تاکتیک‌های ترکیبی یگان‌های موشکی، ادوات و زرهی، توپخانه، پهپاد، بالگردهای تهاجمی و نیروهای پیاده و تکاور با همراهی جنگال و بهداری رزم با تمرکز بر عملیات هجومی و دفاع مستحکم به مرحله اجرا درآمد.
فیلم|رزمایش نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور
یکی از ویژگی‌های مهم و اجرایی رزمایش اخیر محمّد رسول‌اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه که با مشارکت نیروهای مردمی و بسیج، نیروی انتظامی و مرزبانی همراه بود، تمرکز بر مشارکت مردمی در تأمین امنیت پایدار و مردمی کردن امنیت بود.
در این رزمایش، علاوه بر اجرای تاکتیک‌ها و تمرینات رزمی برای مقابله با تهدیدات متصور، برنامه‌های متنوع و گوناگون غیرنظامی و مردم‌یاری قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف تحکیم همدلی و همراهی و کمک به تأمین برخی نیازهای مردم شریف و نجیب استان سیستان و بلوچستان اجرایی شد.

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور ایران، چین و روسیه
در نهایت در یکم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ در منطقه‌‍ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، در شمال اقیانوس هند برگزار شد.
رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و یگان های شناوری نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه با شعار «باهم برای صلح و امنیت» و در منطقه‌‍ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، صبح امروز در شمال اقیانوس صورت گرفت.
تیراندازی ناوهای ایران، چین و روسیه به سمت اهداف دریایی - ایسنا
تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش انجام گرفت.
تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی از اهداف رزمایش مرکز کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ بود.
بدون شک برگزاری این رزمایش ها تاکید بر قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عرصه بین الملل است که می تواند سیاست دیپلماسی و میدان را توام با هم به اجرا در آورد. ایران برای تامین امنیت مرزهای خود نیازی از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد و بدون شک برای تعمین این مهم بر توان داخلی و نیروهای مسلح تکیه خواهد کرد.

۸ مانور نظامی در سالی که گذشت/ دیپلماسی در میدان با تکیه بر توان نیروهای مسلح
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 − 8 =