کد خبر : 297624
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۰۵
-

نیمه شعبان، تجلی نور اللّه و فرصتی برای تجدید عهد

نیمه شعبان، تجلی نور اللّه و فرصتی برای تجدید عهد

نیمه شعبان ولادت سراسر نور و پاکی، حضرت مهدی موعود(عج) و نقطه عطف اعیاد شعبانیه و پیام آور ظهور حضرت مهر و دوستی است که روزی با طلوع خود گرمابخش جهان و امید مستضعفان خواهد بود.

به گزارش عصرقائم، نیمه شعبان در تقویم عبادی مسلمانان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. تقارن این آیین عبادی با میلاد حضرت خاتم الاوصیا (ع) چنین تداعی می کند که گویا لازم است مسلمانان از آغاز رسالت برای اعتلای زمان تجلی آیه عظیم حی قیوم این شب را احیا بدارند و به عبادت بپردازند.

این میلاد موعودی است که خداوند تبارک و تعالی دولت او را پایان بخش ظلمت و نوید نور برای مومنان قرار داده است. «اللّه ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور» بقره/۲۵۷ و اراده فرموده در دولت او مستضعفان را بهره مند سازد و به پیشوایی برساند. «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمت  و نجعلهم الوارثین» این شب، مطلع نوری است که قدقامت قیام او تأویل آیه کریمه «و تمت کلمت  ربک صدقا و عدلا» است.

خداوند به هنگام مژده میلاد حضرت عیسی (ع) به حضرت مریم عذراء می فرماید: «ان اللّه یبشرک بکلمت  منه اسمه المسیح عیسی ابن مریم.» از حضرت مسیح به کلمه یاد می کند ولی به رسول خاتم می فرماید: «و تمت کلمت  ربک صدقاً و عدلا». کمال و تمام دین به ولایت و اکمال و اتمام تجلی ولایت به اتمام کلمت اللّه و به نور خاتم الاوصیاء (ع) است.

در جهان امروز که انسان ها برای رهایی از چالش‌های فرساینده و رشد فزاینده تمدن های مادی در پی معبری برای رسیدن به آرامش روحی و امنیت فکری هستند ، وجود مبارک امام عصر، بزرگترین بارقه امید و صلح در جهان است.

و شعبان ماه منسوب به پیامبراعظم(ص) ، ماه دعا و ذکر، توجه و عبادت و استغفار است. ماهی که خوان رحمت الهی گسترده است تا اهل دعا، ره‌توشه‌ای بایسته برای خویش فراهم کنند و آینه تجلی نور خدا شوند.

نیمه شعبان ولادت سراسر نور و پاکی، حضرت مهدی موعود(عج) و نقطه عطف اعیاد شعبانیه و پیام آور ظهور حضرت مهر و دوستی است که روزی با طلوع خود گرمابخش جهان و امید مستضعفان خواهد بود. این مناسبت به برکت وجود ستاره ای درخشنده دیگری در آسمان هدایت زمینیان یکی از خجسته ترین و پر برکت ترین اعیاد مسلمانان و فرصت معنوی ارزشمندی برای ارتباط با خالق هستی و نزدیکی هر چه بیشتر به معبود و کسب برکات الهی است. اوست که صدق و عدل را به تمام معنی استوار می سازد. این شب ثانی اثنین لیلت القدر است. در لیلت القدر کلمت اللّه (قرآن) نازل می شود و در لیله نیمه شعبان کلمت اللّه تامه (ولایت) نازل می شود. این شب ظرف تجلی نور تمام است و ظرف تجلی نور اللّه است. میلاد نور موعودی است که به ظهور او «و اشرقت الارض بنور ربها».

میلاد دوازدهمین امام از سلاله کوثر است که به فرموده حضرت رسول خاتم صلوات اللّه علیه وآله وسلم، هم اسم و هم کنیه ایشان و شبیه ترین مردم در خلق و خوی به آن حضرت است. او وعده حیات است. «اعلموا ان اللّه یحیی الارض بعد موتها» و این شب، گاه احیاء.

*فضیلت نیمه شعبان در آیینه روایات

حضرت رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله وسلم درباره شب نیمه شعبان فرموده اند: «فیها تقسم الارزاق، و فیها تکتب الآجال، و فیها یکتب وفد الحاج. .. و ینزل اللّه تعالی ملائکته من السماء …لی الارض بمکت،در این شب روزی ها تقسیم و اجل ها نگاشته و حاجیان سال تعیین می شوند. .. و خداوند فرشتگان را از آسمان به زمین مکه نازل می فرماید.» امام علی بن ابیطالب علیه السلام درباره آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم» فرموده اند: «آن چه از خیر و شر بر افراد می گذرد، در شب نیمه شعبان تقسیم شده است.» و در فرازی دیگر فرموده اند: خداوند در شب نیمه شعبان ملکی را نازل می فرماید که از غروب خورشید تا طلوع فجر ندا می دهد: «الا مستغفر فاغفرله الا مسترزق فارزقه»آیا استغفار کننده ای نیست تا او را بیامرزم و آیا روزی خواهنده ای نیست تا او را روزی دهم؟

امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: «کان علی علیه السلام لاینام ثلاث لیال: لیل؟ثلاث و عشرین من شهر رمضان و لیلت  الفطر و لیل؟ النصف من شعبان»؛امیرمومنان علی (ع) سه شب را نمی خوابیدند شب بیست وسوم ماه رمضان و شب عید فطر و شب نیمه شعبان.

نیمه‌ شعبان مصادف با ۱۵ شعبان در گاهشماری هجری قمری و یکی از جشن‌های مسلمانان شیعه است که همزمان با روز تولد امام دوازدهم شیعیان، امام زمان(عج) است و دعاهای زیادی همانند دعای کمیل در این شب خوانده می‌شود.

اهل سنت شب نیمه شعبان را «شب برات» می‌نامند و در این شب به شب زنده‌داری و دعا می‌پردازند.

کارکردها و آثار تکریم و تعظیم اعیادی چون نیمه شعبان، برای تاکید مومنان به مساله غیب است به طوری که در آیات نخست سوره بقره بیان می‌کند که قرآن هدایت برای متقین است، متقین کسانی هستند که از پلشتی‌ها به دور هستند و بر فطرت پاک الهی هم چنان باقی ماندند اما آنان این استعداد و ظرفیت را دارا بوده که در مسیر هدایت قرآن و آموزه‌های وحیانی قرار گیرند و بتوانند در مسیر صراط مستقیم وحی الهی گام بردارند.

*باید در عمل باورمان را نشان دهیم

مهدی اقبالی کارشناس الهیات در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: یکی از مسایل غیب و مهم‌ترین مساله غیبی افزون بر قیامت و رجعت و مانند آن، غیبت امام زمان(عج) است که در روایات نبوی و علوی و دیگر معصومان(ع) مطرح شد.

وی افزود: کسی که به بزرگداشت و تعظیم شعائر نیمه شعبانی می‌پردازد در حقیقت باور خود را به غیبت امام زمان(عج) به شکل علنی و عینی بازگو می‌کند.

این کارشناس مسائل مذهبی، تصریح کرد: در آیات قرآنی برای صراط مستقیم، نشانه‌هایی بیان شده که یکی از مهم‌ترین آنها، پیروی از راه پیامبر در میدان عمل و حضور است.

اقبالی یادآور شد: کسی که بخواهد در عمل نشان دهد که در مسیر صراط مستقیم گام برمی‌دارد باید از عمل پیامبر(ص) پیروی کند چراکه در غیر این حالت در راه وی بودن لقلقه زبانی بیش نیست.

وی گفت: کسی که ایمان به غیب امام زمانی دارد و بر این باور است که آن حضرت(عج) زاده شده و در پرده غیبت است باید در عمل این باور خود را نشان دهد.

*نیمه شعبان، همان تکریم رسول‌الله است

احمد اسدی کارشناس علوم سیاسی دانشگاه مازندران در گفت‎و‎گو با بلاغ، با بیان اینکه نیمه شعبان، همان تکریم رسول‌الله است، اظهار کرد: بزرگداشت نیمه شعبان در حقیقت عمل و نشان دادن ایمان واقعی به آموزه‌های وحیانی و نبوی درباره وجود و ظهور امام زمان و ایجاد حکومت جهانی عدالت محور ایشان است.

اسدی افزود: تکریم حضرت حجت(عج) که از چشم‌ها نهان است در حقیقت اعلان این مطلب است که همگان بر چیزی که ندیده‌ایم به دلیل بیان پیامبر(ص) بدان باور داشته و در عمل آن را نشان می‌دهیم.

وی یادآور شد: هر جایی که انسان بر غیبت امام دوازدهم(عج) دچار تردید شد باید با یادآوری این روز به آنان تاکید کرد که ایشان ظهور خواهد کرد تا تردیدها از میان برود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در جایی که حتی برخی به ظاهر شیعیان در به دنیا آمدن امام دوازدهم تردید دارند و یا برخی از مسلمانان این مساله را باور ندارند تکریم و تعظیم و برپایی جشن‌های بزرگ و پرزرق و برق برای اعلان جهانی تولد ایشان و برگزاری جشن میلادش می‌تواند بر ایمانمان و دیگران بیافزاید.

اسدی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم نیمه شعبان فقط مختص به ایران نیست، گفت: از دیگر کشورهایی که چنین مراسمی آن هم به شکل وسیع برپا می‌کنند، می‌توان به کشورهای عراق، لبنان، مصر، بحرین، یمن و آذربایجان اشاره کرد و همچنین کشورهایی مانند افغانستان، هند، پاکستان، امارات متحده عربی، تونس و مراکش که در آن‌ها شیعیان در اقلیتند نیز مراسم وسیعی به همین مناسبت برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حقیقت امر این است که آن‌چه که بیش از همه برگزاری مراسم نیمه شعبان را آسان‌تر می‌کند، اعتقاد برخی از فرقه‌های مهم اهل تسنن به حجت بن حسن و ظهور ایشان است.

به گزارش بلاغ، نیمه شعبان در ایران، روز جهانی مستضعفان نیز نامیده می‌شود، در این روزها باید از مستضعفان نیز دستگیری کرد.

به هر حال برای تکریم و تعظیم این روز بیش از پیش تلاش کنیم تا به جشن میلادی جهانی تبدیل شود و هر کوی و برزنی را آذین ببندیم و در واقع این جشن‌ها یاد کردن از آیه عظیم خداوندی و بقیه الله فی الارضین است.

نیمه شعبان، تجلی نور اللّه و فرصتی برای تجدید عهد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + 6 =