کد خبر : 297473
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
-

دادگاه عالی کارناتاکا در هند ممنوعیت حجاب در مدارس را تایید کرد

دادگاه عالی کارناتاکا در هند ممنوعیت حجاب در مدارس را تایید کرد

دادگاهی در هند امروز (سه‌شنبه) ممنوعیت استفاده از حجاب در کلاس‌های درس را در ایالت جنوبی این کشور تایید کرد که می‌تواند نخستین نمونه برای سراسر کشور باشد که جمعیت بزرگی از مسلمانان را در خود جای داده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، این ممنوعیت ماه گذشته میلادی با اعتراضات گسترده‌ای از سوی برخی از محصلان مسلمان و والدین آنها و همچنین اقدام مقابله‌ای از سوی محصلان هندو مواجه شد. منتقدان ممنوعیت می‌گویند این یک اقدام دیگری در به حاشیه راندن جامعه‌ای است که حدود ۱۳ درصد از جمعیت این کشور اکثرا هندو را تشکیل می‌دهند.

قاضی ارشد “ریتو راج آواستی” از دادگاه عالی کارناتاکا در جنوب هند در حکمی گفت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که استفاده از حجاب توسط زنان مسلمان بخشی از انجام وظایف اصلی و مهم مذهبی در دین اسلام نیست!

وی ادامه داد: دولت قدرت و اختیار دارد که درباره خط مشی استفاده از یونیفورم نظر بدهد. ما بر این عقیده هستیم که دستور استفاده از لباس فرم برای مدارس صرفا یک محدودیت معقول از نظر قانون اساسی است که محصلان نمی‌توانند به آن اعتراض کنند.

با این وجود یکی از این محصلان گفته است: ما نمی‌توانیم حجابمان را کنار بگذاریم و این کار را نمی‌کنیم.

پیش از صدور این حکم، مقام‌ها و مسئولان این ایالت مدارس و کالج‌ها را تعطیل کرده و محدودیت‌هایی را در تجمعات عمومی با هدف جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی وضع کردند.

سازمان اسلامی دانشجویان در هند نیز که نماینده هزاران محصل مسلمان در سراسر کشور است، گفت که نگران این است حکم امروز باعث شود تا ایالت‌های بیشتری در کلاس‌های درس خود ممنوعیت حجاب را اعمال کنند.

کارناتاکا، تنها ایالت جنوبی است که توسط حزب ملی گرای هندو “بهاراتیا جاناتا” به رهبری نخست وزیر نارندرا مودی اداره می‌شود و سال آینده میلادی انتخابات مجلس ایالتی را برگزار می‌کند.

منتقدان می‌گویند حزب مودی احتمالا از این تفرقه بین مسلمانان و هندوها نفع می‌برد اگرچه حزب گفته که مساله ممنوعیت حجاب ربطی به تلاش‌های سیاسی آن ندارد.

محصلانی که این ممنوعیت را در دادگاه به چالش کشیده بودند، گفتند که داشتن حجاب یک حق اساسی است که بر اساس قانون اساسی هند تضمین شده و یک عمل ضروری اسلام است.

سیاستمداران سیاسی مانند محبوبه مفتی، سر وزیر سابق ایالت جامو و کشمیر نیز این حکم را کاملا ناامید کننده دانستند.

وزرای این ایالت نیز به خبرنگاران گفته‌اند که محصلان زن مسلمان که در اعتراض به ممنوعیت حجاب در کلاس‌های درس حاضر نشده بودند، باید به این حکم احترام گذاشته و در مدارس حاضر شوند.

این ممنوعیت باعث برگزاری اعتراضاتی در بخش‌هایی از هند شده و سازمان همکاری اسلامی و آمریکا نیز به این ممنوعیت اعتراض کرده‌ است.

دادگاه عالی کارناتاکا در هند ممنوعیت حجاب در مدارس را تایید کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − یازده =