کد خبر : 297502
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
-

امیرعبداللهیان: رویکرد روسیه در مذاکرات سازنده بوده است

امیرعبداللهیان: رویکرد روسیه در مذاکرات سازنده بوده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور گفتگو کرد.

به گزارش عصرقائم، امیرعبدالهیان با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن توافقات انجام شده در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسکو، به عزم‌ تهران بر توسعه همه جانبه روابط با کشورهای همسایه از جمله روسیه اشاره و آن را از محورهای اصلی و اولویت دار در سیاست خارجی دولت سیزدهم بر شمرد.

وزیر امور خارجه تاکید نمود روند توسعه روابط با همسایگان و روسیه بدون تاثیر پذیری از هرگونه عامل ثالث و یا تحولات بین المللی و فارغ از نتیجه مذاکرات در وین تعریف شده و مستقل از آنها تداوم خواهد یافت.

امیر عبداللهیان با مرور آخرین وضعیت گفتگوها در وین، رویکرد روسیه را طی ۱۱ ماه گذشته مذاکرات سازنده و همدلانه توصیف نمود و ابراز اطمینان کرد تا رسیدن به توافق خوب و قابل اتکا نیز این رویکرد ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر امورخارجه با بیان این اصل اساسی که منافع قطعی ملت ایران است که مسیر حرکت وزارت امورخارجه و تیم‌ مذاکراتی در وین را مشخص مینماید، تاکید نمود توپ‌ در زمین آمریکاست و اگر واشنگتن پاسخ موارد معدود اما مهم باقی مانده را بدهد و بیش از این وقت کشی نکند، میتوان هر چه زودتر به وین برای جمع بندی مذاکرات بازگشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح گفتگوی تلفنی خود با وزیر امور خارجه اوکراین در آستانه سفر به مسکو، پیام وزیر امور خارجه اوکراین مبنی بر درخواست برای توقف جنگ و حل مسائل از طریق مذاکره را منعکس نموده و آمادگی تهران برای کمک به‌حل‌مسالمت آمیز اختلافات روسیه و اوکراین را ابراز و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات و حل و فصل سیاسی را اعلام نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ عنوان کرد ما با جنگ در هر جای دنیا چه اوکراین باشد، چه افغانستان سوریه یا یمن مخالفیم.

امیرعبدالهیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه حل هیچ‌بحران و اختلافی نمی داند و با آن مخالف است، اظهار داشت که تهران با اعمال تحریم های یکجانبه بر علیه روسیه نیز مخالف بوده و آن را غیرقانونی میداند و تلاش خواهد نمود بر روابط دو کشور تاثیر منفی نگذارد.

لاوروف نیز در این دیدار با اشاره به لزوم اجرای توافقات صورت گرفته در دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در مسکو بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری با ایران در همه زمینه ها بویژه در بخش اقتصادی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روسیه با اعلام حمایت همه جانبه روسیه از نهایی کردن توافق در وین، تاکید نمود روسیه بر خلاف ادعای آمریکا مانع دستیابی به توافق در وین‌نخواهد بود و تا انتها رویکرد سازنده خود در مساعی جمعی در این راستا را حفظ خواهد نمود.

لاوروف در خصوص جنگ روسیه و اوکراین با اشاره به سابقه تاریخی موضوع عنوان کرد کشورهای غربی با تحریک اوکراین از خطوط قرمز روسیه عبور کرده و با تهدید امنیت روسیه مسبب تحولات جاری هستند.

وزیر امور خارجه روسیه اعمال استانداردهای دوگانه ازسوی کشورهای غربی را نمونه ای از اقدامات ریاکارانه این کشورها خواند و اظهار امیدواری کرد تحریم های اعمالی از سوی کشورهای غربی بر علیه روسیه تاثیری بر روابط کشورش با ایران نداشته باشد.

در دیدار وزرای امور خارجه دو کشور همچنین در مورد روند تحولات جاری در منطقه قفقاز، سوریه، افغانستان، یمن و برخی موضوعات دیگر مورد علاقه دو طرف از جمله زمینه های همکاریهای دو کشور در دریای خزر، اتحادیه همکاری اقتصادی اوراسیا و تسریع عضویت در سازمان شانگهای همفکری و تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان: رویکرد روسیه در مذاکرات سازنده بوده است/ لاوروف: مانع دستیابی به توافق نیستیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =