کد خبر : 297258
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
-

نام‌گذاری گونه‌ جدید زنبور به افتخار “مریم میرزاخانی”

نام‌گذاری گونه‌ جدید زنبور به افتخار “مریم میرزاخانی”

در پژوهش انجام شده توسط محققان گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه زابل، پنج گونه جدید از زنبورهای پارازیتویید ایران برای نخستین بار کشف و توصیف شد. یکی از این گونه‌ها به افتخار مریم میرزاخانی به نام Pristomerus mirzakhaniae نامگذاری شد.

به گزارش عصرقائم،  تحقیقات محققان گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه زابل طی سال‌های اخیر بر روی چندین گروه از زنبورهای شبه‌انگل (پارازیتویید) متمرکز بوده است که اغلب آن‌ها جزو دشمنان طبیعی آفات کشاورزی به شمار می‌روند و از اهمیت زیادی در مهار بیولوژیک آن‌ها برخوردارند.

خانواده موسوم به ایکنومونیدها (Ichneumonids) یکی از این گروه عوامل بسیار مهم کنترل بیولوژیک آفات و شامل بیش از ۲۵ هزار گونه در سطح جهان است که کمتر از ۵۰۰ گونه از آن‌ها به طور قطعی در ایران ثبت شده‌اند.

طی یک مطالعه چهار ساله، گونه‌های متعدد دیگری از این گروه ارزشمند از حشرات مفید، در نواحی مختلف شرق و غرب و نواحی مرکزی ایران جمع‌آوری و شناسایی شد که تعدادی از آن‌ها تاکنون برای دنیای علم ناشناخته بود و پس از شناسایی طی این تحقیق، برای نخستین بار نامگذاری و توصیف شد.

یک گونه از این بال‌غشاییان به نام Temelucha convergence از استان فارس شناسایی و در مجله جانورشناسی ترکیه ثبت و معرفی شد. گونه دوم از زابل در منطقه سیستان کشف شد و به افتخار ریاضی‌دان فقید و برجسته ایرانی، دکتر مریم میرزاخانی به نام Pristomerus mirzakhaniae ثبت و اطلاعات آن در مجله ممتاز جانورشناسی زوتاکسا منتشر شد. گونه سوم به نام Anomalon narinae از منطقه سراوان جمع‌آوری و اطلاعات نامگذاری و توصیف آن در مجله رده‌بندی اروپا منتشر شد. گونه چهارم از استان کرمانشاه واقع در غرب کشور جمع‌آوری و با نام Stibeutes amini در مجله زیست‌شناس معرفی و ثبت شد. گونه جدید پنجم نیز در سال ۲۰۲۲ با نام Syzeuctus flavocephalus از دامنه کوه تفتان در استان سیستان و بلوچستان جمع آوری شده و در مجله زوتاکسا به ثبت رسیده است.

گزارش علمی جاری مستخرج از رساله دکتر مریم زردویی حیدری؛ دانش‌آموخته ممتاز دوره دکتری دانشگاه زابل بوده که تحت راهنمایی دکتر احسان رخشانی، عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی انجام گرفته است. قابل ذکر است که این موارد تنها بخشی از دستاوردهای محققان گروه گیاهپزشکی دانشگاه زابل است که در سنوات گذشته نیز به همین شکل گونه‌های ناشناخته متعددی را به دنیای علم معرفی کرده‌اند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، حمایت مجموعه مدیریت دانشگاه از تداوم این مطالعات، منجر به کشف و نامگذاری گونه‌های جدید دیگری از ایران شده است که به زودی خبر ثبت و معرفی آنها در مجلات معتبر بین‌المللی نیز منتشر خواهد شد و در اختیار محققان و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

نام‌گذاری گونه‌ جدید زنبور به افتخار "مریم میرزاخانی"
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − سیزده =