کد خبر : 297253
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
-

برنامه احداث ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه پشت‌بامی

برنامه احداث ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه پشت‌بامی

معاون وزیر نیرو گفت:‌ نیروگاه‌ زیست توده به محیط زیست کمک می‌کند که در فاز اول برای سال آینده شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا خواهد شد.

به گزارش عصرقائم، محمود کمانی امروز در نشست خبری درباره احداث نیروگاه در پشت بام منازل نیز گفت: برنامه احداث ۵۵۰ هزار واحد پنج مگاواتی در دستور کار است که در سال اول ۱۱۰ هزار واحد به اجرا می‌رسد، در این خصوص توافقات با نهادهای مربوطه از جمله کمیته امداد و بهزیستی انجام شده تا با معرفی نهادهای حمایتی نسبت به احداث واحدهای پشت بامی اقدام شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ٦٠٠٠ واحد پشت بامی اجرا شده که به صورت وام ۱۰ ساله است، اظهار کرد: بخشی از پول خرید برق به موسسه و بخشی نیز به منازلی که در آنها نصب صورت می‌گیرد اختصاص خواهد یافت.

او درباره احداث نیروگاه‌های زیست توده نیز گفت:‌ این نیروگاه‌ها به امحای زباله کمک می‌کند که در فاز اول برای شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا خواهد شد. مراحل اجرای کار به این ترتیب است که شرکت‌های سرمایه‌گذار با کمک شهرداری‌ها نسبت به احداث اقدام می‌کنند و ساتبا برق تولید شده را خریداری می‌کند. روند سرمایه‌گذاری نیز به این شکل است که ۶۰ درصد از سوی شهرداری و ۴۰ رصد نیز سرمایه‌گذاری خواهد بود و قرارداد ها به صورت بی او تی منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها کمک زیادی به حفظ آب و خاک خواهد کرد تصریح کرد: در حال حاضر سه نیروگاه در شهرهای ساری رشت و فسا در حال احداث است و برنامه ما این است که احداث نیروگاه های زیست توده از سال آینده برای تمامی شهرهای شمالی و کلان شهرها اجرا شود.

کمانی با بیان اینکه فضای خوبی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور به وجود آمده و تاکید مقامات ارشد موجب دلگرمی و پیشرفت برنامه‌ها بوده است، اظهار کرد: برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی چهار سال اعلام شده و مقدمات کار در حال پیگیری است، مهمترین بحث گرفتن مجوز و تامین اعتبار است که تاکنون مجوز احداث ٤٠٠٠ نیروگاه از شورای اقتصاد گرفته شده است.

وی افزود: نگرانی ما مدل عقد قراردادها بود که در مدل جدید بر مبنای ماده ۱۴ قانون رفع موانع نگرانی سرمایه‌گذاران برطرف شده و دوره بازپرداخت سرمایه‌گذاری به چهار سال کاهش یافته است همچنین عدد فروش برق به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت در مناقصات شرکت کنند.

وی با بیان اینکه به زودی مصوبه احداث ٢٠٠٠ مگاوات ابلاغ خواهد شد، گفت: برای احداث ٤٠٠٠٠ مگاوات خورشیدی نیز مناقصه برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه طبق فراخوان تاکنون بر اساس آن ۹۵ هزار مگاوات درخواست داشته‌ایم، گفت: برای ۴۵ هزار مگاوات تفاهم نامه امضا شده و هنوز شرکت‌ها فرصت دارند درخواست خود را به ساتبا اعلام کنند.

وی افزود: مصوبه بعدی احداث سه هزار مگاوات نیروگاه بادی است که اقدامات آن انجام شده و امیدواریم به تصویب برسد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه با توجه به اینکه صنایع بزرگ با مشکل کمبود برق مواجه هستند، در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت صمت داشتیم، بنا بر این است که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع احداث شود و معادل برق تولیدی را به صورت توان ثابت به آنها تحویل دهیم، اظهار کرد: به عبارت دیگر این تعهد وجود دارد که هیچ گاه برق صنایع در زمان پیک قطع نشود.

وی با بیان اینکه ٢٠٠٠٠ مگاوات خودتامین برای صنایع در دستور کار است گفت: اقدام دیگر پیش بینی در لایحه بودجه بوده که در دولت و مجلس به تصویب رسیده که با تاکید شورای نگهبان تبدیل به قانون می‌شود و امیدواریم که ازاوایل سال آینده احداث ٤٠٠٠٠ مگاوات آغاز شود.

او با بیان اینکه اکنون در حال نهایی کردن ٢٠٠٠ مگاوات صنایع و ١٠٠٠ مگاوات شهرک‌ها هستیم و این برنامه‌ها این نوید را می‌دهد که بتوانیم طبق اهداف پیش بینی شده جلو برویم.

کمانی با بیان اینکه تاکنون مهمترین مانع ما گرفتن مجوز بوده که سرمایه‌گذاران در پیچ و خم اداری معطل می‌شدند، گفت: یکی از این موضوعات تفاهم‌نامه با منابع طبیعی بوده است. اکنون بنا بر این است که سازمان منابع طبیعی با هماهنگی ساتبا ساختگاه ها را معرفی کرده و سرمایه‌گذاران نیازی به اخذ مجوز نداشته با شند و به این ترتیب با سرعت بیشتری مجوز را اخذ خواهند کرد. همچنین با تک تک استانداران استان‌ها تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم که از جمله آنها مجوز تخصیص زمین خواهد بود. ضمن اینکه مجوز اتصال به شبکه هم داده خواهد شد.

کمانی درباره احداث نیروگاه بادی در مرز افغانستان گفت: این نیروگاه‌ها در خواف و میل نادر در حال احداث است، در میل نادر قرارداد ۵۰ مگاوات در دستور کار است که ۲۵ مگاوات نصب شده و قبل از خرداد ۲۵ مگاوات دیگر نصب می‌شود. علاوه بر آن با مجموعه شستا نیز قرارداد احداث ۵۰ مگاوات نیروگاه بادی را داریم.

وی با بیان اینکه در خواف نیز در حد پنج مگاوات نصب شده ۱۰ مگاوات دیگر نیز در حال نصب است و در کل هر کدام از این مناطق هزار مگاوات پتانسیل دارند، گفت: هزینه احداث نیروگاه تجدید پذیر برای هر پنج مگاوات ۸۰ میلیون تمان اعلام کرد.

وی درباره احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط استخراج کنندگان رمزارز گفت: طبق هماهنگی وزارت صمت و نیرو متقاضیان می‌توانند به ساتبا مراجعه کرده و درخواست خود را اعلام کنند و با توجه به ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی که برای تامین برق در کشور وجود دارد، دولت نمی‌تواند برق مورد نیاز رمزارزها را نیز تامین کند. بنابراین خودشان باید نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند.

وی همچنین درباره احداث نیروگاه توسط ادارات دولتی گفت: طبق مدل جدیدی که ارایه کردیم، مصوبه داریم که ۲۰ درصد مصرف برق ادارات از تجدیدپذیرها باشند اما تاکنون این پروژه‌ها اجرایی نشده و علت اصلی آن نیز به مصوبه برمی‌گردد که این گونه اقدامات را اختیاری عنوان کرده اگر بتوانیم احداث تجدیدپذیرها توسط ادارات دولتی را اجبار کنیم، قطعا این ۲۰ درصد اجرایی خواهد شد. البته در سازمان ساتبا هم تاکنون ۷ تا ۸ درصد از این هدف ۲۰ درصدی اجرا شده که دلیل آن فرسوده بودن تجهیزات است اما بنا براین است که تا سال آینده به رقم تعیین شده دست پیدا کنیم.

برنامه احداث ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه پشت‌بامی/  احداث نیروگاه زیست‌توده در تمام شهرهای شمالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + یک =