کد خبر : 297172
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
-

کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد

کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد

کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش عصرقائم، کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۱۴ صفحه منتشر شد.

مذاهب اسلامی با همه تفاوت‌ها، اندیشه اصلی اندیشه مهدویت را یک آموزه‌های اسلامی می شمارند و معتقدند؛ باور داشت مهدویت علاوه بر اینکه خاستگاهی در آیات قرآنی و روایات معصومین(ع) دارد، با مستندات عقلی نیز همراهی و تأیید می‌شود.

پژوهش حاضر درباره ترویج و تبلیغ آموزه مهدویت و فرهنگ انتظار است  و هدف آن «ارائه سیاست‌های فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران» است.

در این زمینه  ضمن نقد و بررسی مسئله ترویج مهدویت و فرهنگ انتظار در رسانه‌ها و سیاست‌های فرهنگی دولت، چالش‌ها و خلأهای موجود نیز شناسایی  و ابعاد مختلف طرح معارف مهدویت بررسی شده است.

برای ارتقای جایگاه ترویج مهدویت در کشور، توصیه های سیاستی در محورهای سه گانه (رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی) بیان شده که امید است مورد توجه جدی سیاستگذاران و مراکز فرهنگی و نخبگانی دینی جامعه قرار گیرد.

پژوهش حاضر به دنبال طرح سیاست های فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران است؛ در این زمینه  متن اسناد بالادستی و عملکرد و سیاست‌های عملی دولت ها در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آموزه های مهدویت (وضعیت گذشته و حال) و نقد و بررسی جایگاه مهدویت و ترویج آن در رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی مورد توجه است.

ساختار اثر

این اثر در شش فصل تهیه و تألیف شده است؛ فصل اول این اثر به مفاهیم و کلیاتی با عناوین سیاست یا خط مشی، سیاست های کلی نظام، سیاستگذاری فرهنگی، دولت و دولت اسلامی، مهدویت، و ترویج و تبلیغ مهدویت اختصاص یافته است.

نویسنده در دومین فصل از این اثر به «مبانی تبلیغ و ترویج مهدویت» پرداخته است، در این فصل، گفتمان های سیاستگذاری فرهنگی و گفتمان منتخب (گفتمان دولتی، گفتمان بازار و گفتمان ارتباطی) تبیین شده و سپس، مبانی ترویج مهدویت (مبانی معرفتی و دینی، سیاسی، و فرهنگی) تشریح شده است.

«اسناد و مبانی سیاستی ترویج مهدویت» عنوان سومین فصل از این کتاب است که در ابتدا پس از بیان مقدمه ای، ابعاد و جایگاه مهدویت (جایگاه اعتقادی و مذهبی، جایگاه سیاسی و اجتماعی، جایگاه بین الادیانی، جایگاه آینده پژوهانه، و جایگاه در توسعه و پیشرفت جامعه) تبیین گردیده است.

در ادامه این فصل، اسناد بالادستی ترویج مهدویت اعم از مهدویت و ترویج آن در دیدگاه امام و رهبری، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم انداز ۱۴۰۴، نقشه مهندسی فرهنگی و چشم انداز فرهنگی ایران در افق ۱۴۰۴، اصول و سیاست های فرهنگی در برنامه پنجم توسعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، و سند دانشگاه اسلامی تشریح شده است.

فصل چهارم با عنوان «رویکرد دولت ها در جمهوری اسلامی ایران به مهدویت» تألیف شده که در ابتدا به بیان تحول فرهنگ مهدویت و انتظار در سه دهه گذشته پرداخته شده و در ادامه، به برنامه ها و اقدامات دولت در ترویج مهدویت می پردازد.

«نقد و بررسی سیاست های فرهنگی مهدویت در رسانه ها» عنوان پنجمین فصل از این کتاب است که رسانه های مهدویت در رسانه های مکتوب و نوشتاری، دیداری – شنیداری (صدا و سیما و سینما)، و دیجیتالی و اینترنتی (بازی و انیمیشن) مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در ششمین فصل از کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» به بیان توصیه های سیاستی پرداخته است؛ در این فصل، پس از شناسایی مسائل ترویج مهدویت و نقش رسانه ها در ترویج مهدویت تبیین گردیده و توصیه های سیاستی ترویج مهدویت را تشریح و در ادامه، سیاست های خاص فرهنگی ترویج مهدویت را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

برشی از اثر

* طرح چشم انداز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مهدویت

مهم ترین آینده پژوهی قرآنی، ترسیم جامعه آرمانی قدسی و وعده به تحقق قطعی آن است. ایران اسلامی با چشم انداز ۲۰ ساله ای که مقام معظم رهبری برای کشور ابلاغ کردند، صاحب یک چشم انداز بزرگ و الهام بخش شده است. این چشم انداز برای تمام سازمان های دولتی، الزام یا «باید» است. بر این اساس باید با استفاده از رویکرد تصویر پردازی، هنجاری و اکتشافی آینده پژوهی به سمت ترسیم یک چشم انداز حرکت کرد.

چشم انداز مهدویت ستاره راهنمایی است که باید تمام فعالیت های آینده پژوهانه را به سمت آن هدایت کرد؛ بر این اساس هر نوع چشم انداز و در هر سطحی که باشد و هر نوع طرح و الگو در آینده پژوهی دینی باید از چشم انداز مهدوی تحقق یابد. در این زمینه  برای فراهم سازی چشم انداز و ایجاد امید و تحرک در جامعه اسلامی و دستیابی به وضعیت مطلوب باید چشم انداز مهدوی را به آینده تصویر شده کوتاه مدت تقسیم کرد. چنین چشم اندازی می تواند الهام بخش و حرکت آفرین باشد.

روش چشم انداز جامعه آرمانی مهدوی از دو منظر ضرورت دارد: نخست آنکه وضعیت مطلوب از مدینه فاضله مهدوی در جمهوری اسلامی ایران را معماری کنیم و دوم این که وضعیت مطلوب را با نگاه ارزش های اسلامی به تصویر کشیده، قادر به مهندسی آن در وضعیت مطلوب باشیم …

علاقه مندان برای  خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × سه =