کد خبر : 296946
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۳۵
-

واکنش جبهه مبارزه مردمی فلسطین به بیانیه ضدایرانی کمیته چهارجانبه عربی

واکنش جبهه مبارزه مردمی فلسطین به بیانیه ضدایرانی کمیته چهارجانبه عربی

جبهه مبارزه مردمی فلسطین ادعاهای اخیر کمیته چهارجانبه عربی علیه ایران را محکوم کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از دفتر رسانه ای جبهه مبارزه مردمی فلسطین، این جبهه در واکنش به ادعاهای اخیر کمیته چهارجانبه عربی علیه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای اعلام کرد: این مواضع و بیانیه ها و تحرکات نامناسب برخی کشورهای عربی علیه ایران در تضاد با تمام قوانین و عرف دیپلماتیک است.

در این بیانیه آمده است: ما ادعاها و اتهامات تکراری برخی کشورهای عربی و غربی مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه را محکوم می کنیم و این ادعاها بی اساس است.

جبهه مبارزه مردمی فلسطین در بیانیه خود آورده است: صادر شدن چنین مواضع و تصمیماتی از سوی اتحادیه عرب، خصمانه است و مانعی در برابر دعوت های همیشگی ایران برای تقویت روابط با کشورهای همسایه و تمام کشورهای خواهان صلح و ثبات خواهد بود.

در پایان این بیانیه آمده است: ما بر موضع ثابت ملت فلسطین که مبتنی بر گفت وگو و حل اختلافات از طریق تفاهم و راه های دیپلماتیک و دوری از اتهامات است، تاکید داریم.

به گزارش ایسنا، کمیته چهارجانبه عربی متشکل از عربستان، امارات، بحرین و مصر اخیرا در نشست خود در حاشیه صد ‌و پنجاه و هفتمین نشست دوره ای اتحادیه عرب که در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

در این نشست که به ریاست عربستان برگزار شد، وزرای خارجه چهار کشور عربی، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کردند و اظهارات مسئولان ایرانی در رابطه با کشورهای عربی را تحریک آمیز خواندند.

این کمیته، ایران را به حمایت تسلیحاتی از آنچه که ”شبه نظامیان تروریستی در برخی کشورهای عربی” خواندند، متهم کرد.

چهار کشور عربی در این نشست از گسترش برنامه موشکی ایران انتقاد کردند ‌و مدعی شدند که تهران موشک های بالستیک به انصارالله یمن می دهد.

این کمیته چهارجانبه ضد ایرانی مدعی شد که انصارالله یمن به وسیله پهپادها و موشک های ایرانی عربستان و امارات را مورد هدف قرار می دهد و این امر تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات منطقه و در تضاد با قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است.

این کمیته همچنین تاکید کرد که ایران باید به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درخصوص برنامه موشکی پایبند باشد.

وزرای خارجه چهار کشور عربی اعلام کردند: ما از تلاش های بین المللی در راستای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از جمله مذاکرات وین حمایت می‌کنیم و بازگشت به برجام گامی در راستای تحقق امنیت است اما نقطه رسیدن نیست.

آن ها همچنین خواستار تقویت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه ‌هسته ای ایران و تلاش جدی برای رسیدن به یک توافق قوی تر و طولانی تر شدند.

وزرای چهار کشور عربی همچنین ادعاهایی درخصوص جزایر سه گانه ایرانی مطرح کردند.

آن ها همچنین ایران را به دخالت در امور یمن، سوریه، مراکش و بحرین متهم کردند.

بر اساس این گزارش، کمیته چهارجانبه عربی تاکنون بارها در بیانیه‌های خود موضع‌گیری‌های مشابهی در ارتباط با ایران اتخاذ کرده است گرچه این کشورها به شکل دوجانبه تلاش می‌کنند مواضع به مراتب نرم‌تری در قبال ایران در پیش بگیرند.

از سوی دیگر، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایراد اتهامات تکراری و بی اساس دخالت ایران در امور داخلی دیگران از سوی کشورهای مداخله گری که سابقه طولانی از تنش آفرینی و جنگ افروزی به ویژه در یمن و مناطق درگیر غرب آسیا و شمال آفریقا دارند را مردود شمرد.‌

خطیب زاده صدور این نوع بیانیه های تکراری را مانعی بر تقویت روابط ایران با همسایگان عنوان کرد و بار دیگر بر موضع همیشگی جمهوری اسلامی ایران در دعوت از همسایگان برای گفت‌وگو و حل سوء تفاهمات از طریق مسیرهای دیپلماتیک تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی، با مردود شمردن بیانیه، تمامی اقدامات جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دانست و مداخله دیگران در این زمینه را محکوم کرد.

خطیب زاده حفظ و تثبیت دستاوردهای هسته ای و توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران را از جمله سیاست های راهبردی کشور خواند و بر بی اثر بودن این بیانیه ها در مسیر توسعه صنعت صلح آمیر هسته ای کشور تاکید کرد.

واکنش جبهه مبارزه مردمی فلسطین به بیانیه ضدایرانی کمیته چهارجانبه عربی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =