کد خبر : 296849
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
-

محوطه سازی از نگاه گروه معماری آرسس

محوطه سازی از نگاه گروه معماری آرسس

محوطه سازی به هر فعالیتی اطلاق می شود که ویژگی های قابل مشاهده یک منطقه از زمین را تغییر می دهد، از جمله عناصر زنده، مانند گیاهان یا جانوران. یا آنچه که معمولاً به عنوان باغبانی شناخته می شود، هنر و صنعت پرورش گیاهان با هدف ایجاد محیطی زیبا در داخل چشم‌انداز است.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام گروه معماری آرسس، عناصر طبیعی مانند شکل زمین و ارتفاع زمین، یا توده های آبی؛ عناصر انسانی مانند سازه‌ها، ساختمان‌ها، نرده‌ها یا دیگر اشیاء مادی ایجاد شده و یا نصب‌شده توسط انسان و عناصر انتزاعی مانند آب و هوا و شرایط نور. محوطه سازی هم علم است و هم هنر و نیاز به مشاهده و مهارت طراحی دارد. یک منظره ساز خوب عناصر طبیعت و ساخت و ساز را درک می کند و آنها را بر اساس آن با هم ترکیب می کند.

شش اصل طراحی محوطه سازی

شش اصل وجود دارد که برای قرن ها توسط هنرمندان در تمام اشکال هنری، نقاشی و طراحی گل و همچنین طراحی منظره استفاده شده است. که در اینجا توضیح می دهیم:

۱. تعادل

تعادل حالتی از بودن و همچنین دیدن است. ما در مناظری که حس تعادل دارند راحت تریم. دو نوع اصلی تعادل وجود دارد: متقارن و نامتقارن.

تعادل متقارن در منظره های رسمی زمانی استفاده می شود که یک طرف منظره تصویر آینه ای از طرف مقابل باشد. این مناظر اغلب از الگوهای هندسی در مسیرهای پیاده‌روی، بسترهای کاشت و حتی نحوه هرس کردن گیاهان به شکل‌هایی استفاده می‌کنند تعادل نامتقارن، همچنین به عنوان تعادل غیررسمی شناخته می شود، از یک طرف به طرف دیگر متفاوت است و به نظر می رسد آرامش بخش و جریان آزاد باشد.

۲. تمرکز

هر طراحی خوب یک نقطه کانونی دارد – جایی که برای اولین بار چشم بیننده جذب می شود. تمرکز گاهی اوقات به عنوان تمرکز علاقه یا به سادگی نقطه کانونی نامیده می شود. نقطه کانونی قوی ترین عنصر در طراحی در هر دیدگاهی است. نقطه کانونی خانه اغلب درب ورودی است. نقطه کانونی منظره اغلب چیزی نزدیک به درب ورودی است. از هر نظر، مردم جذب اشکال گیاهی جالب، رنگ‌های روشن و طراحی هنری، معماری و همچنین هنر یا مجسمه‌ها می‌شوند. آن را مخلوط کنید، کمی سرگرم شوید و نقاط کانونی جالبی ایجاد کنید.

محوطه سازی از نگاه گروه معماری آرسس

۳. سادگی

سادگی همان چیزی است که از نام آن پیداست –  ساده نگه داشتن مناظر، نه به هم ریخته یا شلوغ، همیشه ایده خوبی است. این مخالف پیچیدگی نیست. بسیاری از مناظر دارای ویژگی های بسیار پیچیده ای هستند، از جمله طراحی معماری، آب نماها و نورپردازی گسترده. مناظری که مردم را شاد و راحت می کنند از استفاده بیش از حد از رنگ ها، شکل ها، منحنی ها و بافت ها اجتناب می کنند، اما این به هیچ وجه به معنای ساده انگاری، خسته کننده بودن یا نداشتن تخیل نیست.

۴. ریتم و خط

وقتی چیزی در منظره با یک فاصله استاندارد تکرار می شود، یک ریتم برقرار می شود. در طراحی منظر، فاصله معمولاً فضا است. گیاهان، تیر چراغ‌ها، نیمکت‌ها یا سازه‌های دیگر را می‌توان در طراحی برای ایجاد این ریتم تکرار کرد. خطوط درون یک منظره در یک منظره توسط شکل و فرم بسترهای کاشت، پیاده روها، جایی که چمن با سنگفرش و سایر ویژگی های محوطه  ایجاد می شود. اصل طراحی ریتم و خط به منظره حس حرکت می دهد و چیزی است که ممکن است شما را “به داخل” منظره بکشاند. این همان چیزی است که مناظر را به روح ما آرام می کند.

محوطه سازی از نگاه گروه معماری آرسس

۵. نسبت

تناسب به رابطه اندازه تمام ویژگی های محوطه اشاره دارد. این شامل روابط عمودی، افقی و ویژه است. افراد کوتاه قد، افراد بلند قد و کودکان همه فضا را متفاوت درک می کنند. تناسب در طراحی منظر به اندازه ساختمان، اندازه زمین، اندازه گیاه، مناطق کاشت تا مناطق فضای باز و همچنین استفاده از چشم انداز گسترش می یابد.

۶. وحدت

اگر پنج اصل دیگر منظره به درستی در سراسر منظر اجرا شده باشند، اصل وحدت به راحتی قابل اجرا است. وحدت در طراحی به سادگی به این معنی است که تمام قسمت های مجزای منظره با هم کار می کنند تا یک طرح کلی عالی ایجاد کنند. رنگ‌ها، شکل‌ها، اندازه‌ها، بافت‌ها و سایر ویژگی‌ها با هم کار می‌کنند تا فضایی یکپارچه ایجاد کنند. نورپردازی، ویژگی‌های خاص، شکل‌های تخت و مناظر مانند راه‌های پیاده‌روی، همه باید با هم کار کنند تا ظاهری دلپذیر و منظره‌ای یکپارچه ایجاد کنند.

محوطه سازی از نگاه گروه معماری آرسس

چند ایده و المان محوطه سازی

۱. گل و گیاه در محوطه سازی: کاشت گیاهان به طور منظم و متناسب با فضا یکی از رویه های مهم در محوطه سازی است و یکی از عواملی است که زیبایی فضا را چندین برابر می کند.

۲. استخر در محوطه سازی: ساخت استخر در باغ و حیاط یکی از مجلل ترین گزینه هایی است که در طول پروژه محوطه سازی اجرا می شود.

۳. آلاچیق در محوطه سازی: استفاده از آلاچیق هایی با طرح های مختلف در باغ یا حیاط است. علاوه بر زیبایی محوطه، آسایش بیشتری را نیز برای ساکنین خانه فراهم می کنند.

۴. آبنماها :  در سال های اخیر یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین عناصر محوطه سازی بوده است.

۵. باربیکیو و آ تشکده: داشتن یک نقطه ثابت در گوشه ای از حیاط  یا باغتان که برای پختن شام  شما در نظر گرفته شده است، می تواند جالب باشد.

۶. نورپردازی محوطه: هر منظره ای با نورپردازی صحیح و اصولی تصویری زیباتر دارد که قابل مقایسه با مناظر ساده تر نیست.

محوطه سازی از نگاه گروه معماری آرسس

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 5 =