کد خبر : 296813
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
-

شرکت پخش مواد غذایی، تهدیدها و فرصت‌ها

شرکت پخش مواد غذایی، تهدیدها و فرصت‌ها

همه ما بر این حقیقت واقف هستیم که نیاز اولیه بشر برای بقا، مواد غذایی است. ما به هر آنچه اهمیت ندهیم، نمی‌توانیم مواد غذایی را از سبد کالای خود حذف کنیم. لذا واضح است اگر بگوییم کمترین نگرانی یک شرکت پخش مواد غذایی، وجود مشتری یا ایجاد بازار مشتریان است. این همه ماجرا نیست. صرفا نگاه از این زاویه است که بسیاری را به راه اندازی شرکت پخش مواد غذایی ترغیب می‌کند.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام پخش ایما، در حالی که فعالان با تجربه در مدیریت شرکت پخش، این را یک دام ذهنی می‌دانند که تازه کارها را اسیر می‌کند. یک مثال قابل لمس، بزرگی صنعت پخش مواد غذایی است. تنها به این فکر کنید که یک مدیر فروش شرکت پخش، روزانه با چه حجمی از اطلاعات، شامل دسته بندی‌ها و برندهای مواد غذایی و تنوع طرف‌های درگیر شامل تولیدکنندگان بزرگ و کوچک از سویی و فروشگاههای زنجیره‌ای تا یک خرده فروشی کوچک از سوی دیگر، روبروست. به اینها اضافه کنید مدیریت بازاریابی و دست و پنجه نرم کردن با بازاریابان پخش مویرگی که در هر سطحی از شرکت‌داری که باشید خود یکی از چالشهای بزرگ است.

آقای مهندس قلی زاده، یکی از فعالان مطرح در زمینه مدیریت شرکت پخش می‌باشد که سابقه ای ۱۳ ساله در بخش‌های مختلف صنعت پخش و توزیع مواد غذایی دارد. با ایشان همراه خواهیم بود تا از تجربیات و چالشهای پخش کالا در کشور آگاه شویم.

شرکت پخش مواد غذایی، تهدیدها و فرصت‌ها

روشهای مرسوم پخش مواد غذایی در دنیا کدامند؟

در دنیا دو سیستم پخش و توزیع کالا وجود دارد که معتبرترین شرکت‌های پخش مواد غذایی، از آنها استفاده می کنند. یکی از این سیستم‌ها، سیستم پخش کلاسیک است. در این روش معمولا تولیدکنندگان مواد غذایی، با چند عمده فروش مواد غذایی یا شرکت توزیع مستقل مواد غذایی قرارداد منعقد نموده و محصولات تولیدی خود را برای آنها ارسال می‌کنند. به زبانی دیگر در روش پخش کلاسیک، تولیدکنندگان وارد حوزه پخش نمی‌شوند و نقش مستقل خود را در زنجیره تامین حفظ  می‌کنند.

سیستم دوم که کمی مدرن‌تر می‌باشد، سیستم پخش مویرگی است. در اصل سیستم پخش مویرگی مواد غذایی به این صورت عمل می کند که شرکت تولیدکننده، با تاسیس واحد توزیع و پخش، مستقیما محصول را به دست مشتری می‌رساند. در این روش، واسطه‌ها حذف می‌شوند و تولیدکننده می‌تواند توان رقابتی خود را با رقبا بالاتر ببرد. البته این همه ماجرا نیست. شاید فکر کنید با وجود این سیستم چرا بسیاری از شرکتها، روش کلاسیک پخش کالا را انتخاب می‌کنند؟!

واضح است پخش مویرگی، مستلزم داشتن زیرساخت‌هایی شامل منابع انسانی، انبار، مدیریت بازاریابی و فروش و … است که روشی منطقی برای شرکتهای کوچک نمی‌باشد. لذا به نظر می‌رسد استقلال صنعت پخش کالا، با وجود این موانع، حفظ خواهد شد. نکته قابل تامل دیگر آن که، حتی بسیاری از شرکتهای بزرگ تولید مواد غذایی کشور، چالشهای تاسیس واحد پخش و توزیع را نمی‌پذیرند. دلیل این امر نیز روشن است. همانطور که می‌دانید، توزیع کالا نیاز به تجربه حضور و ارتباط نزدیک با مشتریان دارد که این نوع ارتباط معمولا در شرکتهای تولیدکننده وجود ندارد. از سویی ترس ورود به بازار و سربار کردن ریسک‌های بازگشت سرمایه نیز یکی دیگر از موانع ورود این شرکتها به حوزه پخش و توزیع مواد غذایی است.

بعنوان یک مدیر شرکت پخش مواد غذایی چالش اصلی پیش روی این صنعت را چه می‌دانید؟

ذکر این نکته را الزامی می‌دانم که هیچ مانعی مسیر رشد یک کارآفرین را متوقف نمی‌کند ولی به جرات می‌توان بزرگترین چالش هر کسب و کاری در کشور را، وجود بروکراسی‌های پیچیده اداری، در بخش دریافت مجوزها، نظارت‌ها، قوانین رقابت بازار و… دانست. موانع جدی در تامین سرمایه از سوی بانکها نیز عامل بازدارنده تاثیرگذار در صنعت پخش مواد غذایی می‌باشد. تاسیس شرکت پخش، نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد و بخش عمده این سرمایه در دنیا از سوی بانکها تامین می‌شود. لیکن بانکهای عامل در کشور معمولا یک مانع جدی بر سر راه کارآفرینان می‌گذارند و آن پرداخت تسهیلات در ازای سپرده گذاری سنگین در بانک یا دریافت سودهای کلان از دریافت‌کنندگان تسهیلات است. با این فرمول، چطور می‌شود یک کسب و کار با سرمایه اولیه بالا را راه اندازی کرد؟!

ما در شرکت پخش ایما، وظیفه خود می دانیم از شرکتهای تازه تاسیس و نیز شرکتهای دانش بنیان برای پخش سراسری و صادرات محصولات، حمایت تمام قد داشته باشیم. خط مشی شرکت پخش ایما، حمایت از تولید داخلی است و در بخش محصولات دانش بنیان، ما بهترین پیشنهادات همکاری را به این شرکتها ارائه می‌دهیم.

تجربیات و سوابق شما در مدیریت شرکت ایما پخش

صنعت تولید مواد غذایی یکی از صنایع استراتژیک هر کشوری است که ایجاد اشتغال بالایی را برای کشور در پی دارد. همچنین یک شرکت پخش مواد غذایی نقش محوری در ورود و معرفی محصولات به مصرف کنندگان را ایفا می‌کند. ما طی دو دهه حضور در پخش مواد غذایی و بهداشتی، همواره استراتژی خود را بر همکاری در راستای منافع مشترک دنبال می‌کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند به بقای خود ادامه دهند و مصرف کنندگان نیز با بهترین قیمت، کالای مورد نظر خود را دریافت نمایند.

شرکت پخش ایما، در حال حاضر در اکثر استانها همچون تهران، البرز (کرج)، اصفهان و… دفاتر نمایندگی پخش مواد غذایی تاسیس نموده است و آماده عقد قرارداد با شرکتهای تولیدکننده معتبر و نیز شرکتهای دانش بنیان می‌باشد.

شرکت پخش مواد غذایی، تهدیدها و فرصت‌ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 8 =