کد خبر : 296794
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
-

امسال همه اتفاقات بر ضرر پژوهش بود

امسال همه اتفاقات بر ضرر پژوهش بود

معاون پژوهشی وزارت علوم از اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها و تعمیرات به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: امیدواریم شاهد افزایش بودجه شویم و دانشگاه‌ها بتوانند سهمی از بودجه پژوهش را دریافت کنند.

به گزارش عصرقائم، دکتر پیمان صالحی در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: در سال جاری همه اتفاقات به ضرر پژوهش بوده و در بسیاری از دانشگاه‌ها در حوزه گرنت، جوایز مقالات، تعمیرات و تجهیزات حتی یک ریال هم متاسفانه هزینه نشده است.

وی در خصوص پیگیری در مورد بودجه بیان داشت: امید است با اتفاقاتی که در این دو ماه می‌افتد و با پیگیری‌های مداوم وزیر علوم و همکاری سازمان برنامه و بودجه، شاهد افزایش بودجه شویم و دانشگاه‌ها بتوانند سهمی از بودجه پژوهش را دریافت کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص بودجه سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: دو هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها و تعمیرات به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی اختصاص داده شده که امید است در سال آینده راهگشا باشد. بحث صندوق توسعه ملی را برای اخذ مجوزهای ارزی به تجهیزات پیگیری کرده‌ایم و امیدواریم این امر نیز محقق شود.

دکتر صالحی عنوان کرد: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری شورایی ملی است و مربوط به تحقیقات و فناوری کل کشور می‌باشد ولی قطعاً وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این حوزه ظرفیت بالایی دارد لذا تقاضا دارم دانشگاه‌ها همکاری با این حوزه را افزایش دهند.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود در خصوص تخصیص اسفند ماه اظهار داشت: ردیف بودجه وزارتخانه تاکنون ۷۵ درصد احصا شده که امیدواریم تا پایان سال این ردیف را تا ۱۱۰ درصد دریافت کنیم تا بتوانیم مشکلات دانشگاه‌ها را به صورت موردی به خصوص در تعمیر و تجهیز رفع کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم نیز در این نشست از همکاری رؤسای دانشگاه‌ها برای تقویت بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ایام تصویب بودجه و رایزنی‌ها و ارتباطاتی که نمایندگان مجلس داشتند قدردانی کرد.

وی با اشاره به تشکیل اتاق‌های فکر در دانشگاه‌ها با حضور نمایندگان مردم شهرستان‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی گفت: بازتاب این همفکری و هم‌اندیشی موجب شد که شناخت نمایندگان از مشکلات دانشگاهیان دقیق‌تر باشد و این موضوع تاثیر خود را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به خوبی نشان داد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم اظهار داشت: تعامل هرچه بیشتر و شناخت عمیق‌تر و بهتر و نگاه واقع‌بینانه نمایندگان موجب شد در بودجه سال ۱۴۰۱ شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و نمایندگان محترم، به ویژه اعضای کمیسیون آموزش و کمیسیون تلفیق حمایت ویژه‌ای از دانشگاه‌ها داشتند.

دکتر فرخی افزود: ذیل بند الحاقی تبصره ۱۹ اختیارات هیات‌های امنای دانشگاه‌ها محدود می‌شد، اما با حمایت نمایندگان این تبصره حذف شد و همچنان اختیارات هیات‌های امنا به قوت خود باقی می‌ماند.

وی ضمن قدردانی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: با هماهنگی که وزیر  علوم با اعضای کمیسیون آموزش و کمسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی داشتند بودجه تبصره ۱۴ که مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است، امسال به صورت متناسب و عادلانه در اکثر دانشگاه‌های کشور توزیع شد و مانند سال‌های گذشته منحصراً در اختیار دانشگاه‌های بزرگ قرار نگرفت.

دکتر حسین سالار آملی، رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم در این نشست گفت برای رهایی از مشکلات مالی، باید دانشگاه‌ها منابع پایدار تامین مالی داشته باشند.

وی با بیان تفاوت میان ثروت و سرمایه گفت: سرمایه نوعی از منابع است که به مرور زمان ارزش افزوده ایجاد می‌کند و خود نیز از بین نمی‌رود. برای مثال اگر دولت بخشی از سهام پالایشگاه‌ها را به دانشگاه‌ها بدهد سود سالانه آنها برای دانشگاه‌ها یک سرمایه است.

معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه روسای دانشگاه‌ها باید برای افزایش سرمایه دانشگاه‌ها تلاش کنند و میزان تکیه بر بودجه دولت را کاهش دهند گفت: در کشورهای خارجی میزان ایجاد درآمد اختصاصی در رتبه‌بندی عملکرد روسای دانشگاه‌ها نقش مهمی دارد.

دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست از مسئولان سازمان برنامه و بودجه خواست تا نسبت به افزایش اعتبارات جاری سازمان سنجش اهتمام ویژه داشته باشد.

وی افزود: در چند سال گذشته بودجه جاری سازمان سنجش حذف و با بودجه درآمد اختصاصی از محل برگزاری آزمون‌ها تلفیق شده است در حالی که هزینه برگزاری آزمون‌ها بسیار بالاست و بودجه جاری سازمان از این محل دچار مشکل و آسیب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سال آینده تعداد پاسخنامه دفترچه‌های آزمون‌های دانشگاهی را بیشتر خواهیم کرد تا امنیت این آزمون‌ها تقویت شود که در این راستا نیز با توجه به افزایش هزینه‌ها نیاز به حمایت مالی ویژه داریم.

امسال همه اتفاقات بر ضرر پژوهش بود/اختصاص بودجه ۲ هزار میلیاردی برای تعمیر و زیرساخت

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + شش =