کد خبر : 296631
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
-

در سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی چه گذشت؟

در سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی چه گذشت؟

مراسم هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تبریک ایام و اعیاد شعبانیه در سخنانی گفت: یکی از کارهای مهمی که دوستان ما در مجموعه‌های فرهنگی انجام می‌دهند ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و تعمیق در این ادعیه صحیفه سجادیه و دعاهای بی‌نظیری مثل دعای ابوحمزه ثمالی است که امیدوارم بتوانیم در سحرهای ماه مبارک و نورانی رمضان که در پیش رو داریم از آن بهره‌مند شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر از علیرضا مختارپور، دبیرکل سابق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: باید تشکر کنم از استاد عزیز جناب آقای مختارپور که انصافاً از شخصیت‌های کم‌نظیر حوزه فرهنگ و ادب کشور هستند. ایشان یکی از استوانه‌های حوزه فرهنگی کشور هستند و ما خوشحالیم که وجود پربرکت ایشان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و امروز در ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منشأ خیر و برکت است. جناب آقای مختارپور در دوره تصدی خود در نهاد ریل‌گذاری‌های خوبی انجام دادند و نهاد کتابخانه‌ها را به یک نهاد قوی تبدیل کردند به طوری که امروز که ما در خدمت شما هستیم بسیاری از مشکلات چند سال گذشته در این نهاد حل شده است. همان‌طور که آقای مختارپور در سخنان خود فرمودند همچنان با جدیت به دنبال حل مشکلات این نهاد هستند و من که افتخار استفاده از محضر ایشان را دارم می‌بینم که به‌صورت مستمر پیگیر مسائل نهاد هستند.

اسماعیلی سپس با بیان این‌که کار مهم ما، رفع مشکلات سازمانی نهاد است که مجلس شورای اسلامی نیز برای رفع این مشکل آماده است، افزود: ما نیز کارهای مقدماتی آن را انجام داده‌ایم و ان‌شاءالله در اسرع وقت این بحث را به سامان خواهیم رساند و در این مسیر با نهادهای مرتبط در دولت در حال رایزنی و گفت‌وگو هستیم که این موضوع را به نحو قابل قبولی حل خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را یک سرمایه بزرگ برای کشور دانست و با اشاره به برخی طرح‌های فرهنگی اجراشده و در دست اجرا در دولت گفت: به تازگی طرحی در دولت در راستای محرومیت‌زدایی فرهنگ و هنر در کشور اجرا کردیم؛ طی این طرح در ۷۲ شهرستان محروم ۴۰ هزار نفر را تحت آموزش قرار دادیم که بخش عمده‌ای از آن را نهاد کتابخانه‌های عمومی و بخشی از آن را شبکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد حمایت می‌کنند. در این طرح آموزش ۵۰ رشته مختلف هنری به صورت رایگان با حفظ ضوابط مشخص و بدون سروصدا آغاز شد و ۴۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

او با تاکید بر لزوم هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی کشور گفت: بارها در محافل مختلف عنوان کرده‌ام که این شبکه گسترده حوزه فرهنگی باید به صورت هم‌افزا کار کند؛ یکی از مهم‌ترین این شبکه‌ها مجموعه کتابخانه‌های عمومی کشور است که نزدیک به ۲۵۰۰ کتابخانه نهادی در سراسر کشور دارد که یک عدد فاخر و قابل اتکا در حوزه فرهنگ به شمار می‌آید. گاهی خودم، خودم را مورد محاسبه قرار می‌دهم که اگر ما در محضر الهی مورد سوال قرار گیریم که «این مکنت امروز در اختیار شما بوده است و شما چه کار کرده‌اید؟» ما پاسخ قانع‌کننده‌ای نداریم و دست‌هایم آن بالا است. مگر می‌شود با چنین شبکه گسترده، با بودجه‌ای که در اختیار ماست و مسئولیت مهمی که بر عهده داریم، از زیر مسئولیت فرار کنیم؟

محمدمهدی اسماعیلی با بیان این‌که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تنهایی می‌تواند بخش عمده‌ای از اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران را محقق کند، با اشاره به معرفی ترکیب جدید هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: به همت اعضای دولت مکتبی، ترکیب جدید اعضای هیئت امنا نیز انتخاب شده و این افراد جدید در جایگاه هیئت امنا به فعالیت خواهند پرداخت و امیدوارم در کنار جناب آقای مهدی رمضانی که از دوستان باسابقه من در حوزه فرهنگ هستند به توفیقات مورد نظر برسند. جناب آقای رمضانی با سابقه عمیق فرهنگی، سال‌های سال است در حوزه کتاب و نشر خدمت می‌کنند و انصافاً جزء دوستان کم‌نظیری است که همه وقت خود را در این راه گذاشته است. ان شاءالله با وجود ایشان و دوستان خوبمان و اعضای محترم هیئت امنای کتابخانه‌ها به ویژه استاد عزیز جناب آقای مختارپور شاهد رشد و اعتلای بیشتر این نهاد فرهنگی خواهیم بود.

همچنین در این برنامه، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و دبیرکل پیشین نهاد کتابخانه‌های عمومی در این مراسم ضمن تبریک ولادت حضرت امام سجاد(ع)، اظهار کرد: در جهان پر شور و شر امروز، با تنوع و تکثر اطلاعات و داده‌هایی که لحظه به لحظه جان و روان و فکر و روح تمام انسان‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهد و حتی فرصتی برای اعتبارسنجی آن‌ها نیست، مخصوصا نسل نوجوان و جوان ما را در معرض تهدید جدی قرار داده، ارتباط با خداوند شاید بهترین مأمن و پناهگاه برای انسان‌ها است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به دعای پنجاهم صحیفه سجادیه به ارتباط مستقیم، خالص و صمیمی میان مخلوق و خالق، اشاره کرد و پس از آن گفت: عزیزان من، کتابداران عزیز، من هنوز هم عاشقانه شما را دوست می دارم و برای رفع مشکلات‌تان، اگر کمکی از دستم برآید، تلاش می‌کنم. خوشحال هستم که امروز دولتی مردمی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای اهالی فرهنگ، هنر، ادب و کتابخانه و کتابدار، زحمت می کشند؛ تمامی این‌ها به جای خود، اما شما باید خودتان را زیاد کنید و معرفت، معنویت، علم و دانش حرفه‌ای خود را افزایش دهید.

وی با خواندن این شعر به سخنان خود پایان داد:

بر لب تپش ترانه‌ای باشد و من

آرامش جاودانه‌ای باشد و من

از این همه‌ های و هو چه حاصل

ای کاش غوغای کتابخانه‌ای باشد و من

در سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی چه گذشت؟

مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این مراسم گرامیداشت گزارش مختصری از فعالیت‌های نهاد ارائه کرد.

در ادامه بخش‌هایی از متن سخنرانی او را می‌خوانیم: امروز پس از گذشت ۱۸ سال از تاسیس نهاد، شاهد رشد شاخص‌ها در سرفصل‌هایی چون فضا و امکانات مطالعاتی، خدمات کتابخانه‌ای؛ توسعه منابع اطلاعاتی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی هستیم.

در سرفصل توسعه فضا و امکانات مطالعاتی، با ۳۶۷۸ باب کتابخانه عمومی (۲۷۱۰ باب نهادی، ۸۵۴ باب مشارکتی، ۲۸ باب مستقل و ۸۶ باب سالن مطالعاتی)، به ارائه خدمات می‌پردازیم. اقدام شاخص و موثر در این حوزه افتتاح کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سنندج در آبان ماه سال جاری با حضور وزیر محترم بود که برخی از امکانات آن برای اولین بار در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در تلاش هستیم در صورت تدبیر وزیر محترم تا پایان سال، کتابخانه مرکزی قم را به مردم عزیز قم تقدیم کنیم.

در سرفصل توسعه منابع اطلاعاتی علاوه بر خرید متمرکز منابع اطلاعاتی، به منظور مجموعه‌سازی بر مبنای نیاز مخاطب و اقتضائات محلی، طرح انتخاب کتاب با نظر کتابدار را در دو نوبت اجرا کردیم.

در بخش فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی، می‌توان به برگزاری جشنواره‌های کتابخوانی (از جمله یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی که ان‌شاءالله اختتامیه آن به‌زودی برگزار خواهد شد)، پنجمین جشنواره بین المللی کارتون کتاب، برگزاری قریب به ۳۰ هزار برنامه فرهنگی مجازی و حضوری، برگزاری برنامه‌های متعدد ادبی در بیش از ۸۵۰ محفل ادبی در کشور، تشکیل محافل قرآنی، برنامه‌های مناسبتی، پویش‌ها و انتشار ۱۵ جلد کتاب هدهد سفید ویژه نوجوانان اشاره کرد.

در سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی چه گذشت؟

در سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی چه گذشت؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × یک =