کد خبر : 296585
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
-

امضای قصدنامه تاسیس مرکز پایش و پیش‌بینی گرد و خاک در غرب آسیا

امضای قصدنامه تاسیس مرکز پایش و پیش‌بینی گرد و خاک در غرب آسیا

رییس سازمان هواشناسی ضمن بیان اینکه هدف هواشناسی حفظ جان و مال مردم است اظهار کرد: هدف ما این است که تمام تلاشمان را در زمینه رسیدن به هدف داشته باشیم و با استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی و بین المللی به‌خصوص کمک WMO از خسارات، تلفات و صدمات ناشی از خیزش گرد و غبار بکاهیم.

به گزارش عصرقائم، سحرتاج‌بخش درمراسم امضای قصدنامه «تاسیس مرکز منطقه‌ای سامانه مشاوره و ارزیابی اخطار توفان شن و گرد و خاک سازمان جهانی هواشناسی WMO در غرب آسیا» که با حضور مقامات WMO  و نمایندگان وزارت امورخارجه، نمایندگان حقوقی ریاست جمهوری و نمایندگان بین الملل وزارت راه و شهرسازی در سازمان هواشناسی برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل گرد و غبارهایی که به‌خصوص در شمال خاورمیانه اتفاق افتاد، راه‌اندازی مراکز پایش گرد و غبار در دستور کار قرار گرفت و مدهای منطقه‌ای در بسیاری از مناطق دنیا راه اندازی شد.

وی افزود: با وجود این‌که غرب آسیا یکی از منشأهای تولید گرد و غبار در حوزه شمال آفریقا است، تاکنون مدی برای آن راه اندازی نشده بود و در جلساتی که کمیته‌های متحد تشکیل دادند نیز اهمیت موضوع راه اندازی مد در غرب آسیا تایید شد.

رییس سازمان هواشناسی ادامه داد: سازمان هواشناسی ایران از سال ۲۰۱۶ میلادی ساخت این مراکز و مدهای منطقه‌ای را آغاز کرد و ترکیه نیز از سال ۲۰۱۸ به این کار ملحق شد. در تقسیم‌بندی WMO ترکیه در منطقه شش و ایران در منطقه دو قرار دارد چون این دو کشور در غرب آسیا قرار دارند WMO همکاری را بین ایران و ترکیه پیشنهاد داد و امروز قصدنامه‌ای میان ایران و ترکیه به منظور «تشکیل مد هشدار و راهنما در غرب آسیا» امضا شد.

وی افزود:در گام‌های بعدی باید با ترکیه به جمع‌بندی برسیم که طبق یک برنامه اجرایی کدام کشورها تحت پوشش قرار گیرند و فعالیت هر کشور باید چگونه باشد و ضرورت دارد که حتما به  اسناد بالادستی  و سازمان‌ها و دستگاه‌های همکار توجه کنیم بنابراین بعد از مبادله قصدنامه‌هایی که در دست ما و ترکیه است کمیته‌ای به منظور مطرح کردن مسائل فنی  تشکیل می‌دهیم و از نظرات دستگاه‌های مرتبط در سطح ملی نیز استفاده خواهیم کرد.

رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید گام‌های مهمی برداریم و از سازمان‌های بین‌المللی دیگر هم کمک گیریم و از نظراتشان استفاده کنیم، اظهارکرد: تمام این برنامه‌ها مربوط به زمانی است که یک برنامه اجرایی با ترکیه را آغاز کنیم.

تاجبخش در پایان ضمن بیان اینکه هدف اصلی سازمان هواشناسی چه درسطح ملی و چه در سطح بین المللی محافظت از جان و مال مردم است، گفت: هدف ما این است که  تمام تلاشمان را در زمینه رسیدن به هدف داشته باشیم و با استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی و بین المللی به‌خصوص کمک WMO از خسارات، تلفات و صدمات ناشی از خیزش گرد و غبار بکاهیم.

امضای قصدنامه تاسیس مرکز پایش و پیش‌بینی گرد و خاک در غرب آسیا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + شانزده =