کد خبر : 293880
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
-

کدام داروی ایران بیشترین مشتری را در جهان دارد؟

کدام داروی ایران بیشترین مشتری را در جهان دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی تجارت دارویی ایران در سال جاری پرداخته که نشان دهنده رشد آمار نهایی در این بخش است.

به گزارش عصرقائم، از حدود دو سال قبل و با آغاز شیوع کرونا، ایران نیز مانند بسیاری از دیگر کشورها، سهم بیشتری از تجارت خود را در اختیار حوزه پزشکی و بهداشتی گذاشت. ایران در ماه‌های ابتدایی شیوع مجبور به واردات برخی اقلام برای پیشگیری و درمان کرونا شد اما در ماه‌های بعد در حوزه پیشگیری در کنار تامین نیازهای داخل، امکان صادرات برخی محصولات به خارج از کشور را نیز فراهم کرد.

با این وجود نگاهی به آمارهای تجارت اقلام دارویی و پزشکی ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که همچنان بخش مهمی از کل آمار این حوزه به واردات اختصاص دارد و درصد محدودی از محصولات ایرانی به بازارهای خارجی ارسال می‌شوند.

بر اساس آمارهای اتاق بازرگانی تهران، تجارت دارویی کشور تا پایان آذر ماه حدودا ۲.۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایشی ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. تجارت وزنی در این دوره نیز حدودا ۱۴۷ هزار تن بوده که ۲.۴ برابر نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

در طول این مدت ایران حدودا ۱۴۸ میلیون دلار صادرات دارو داشته که افزایشی ۳۳ برابری را نسبت سال گذشته نشان می‌دهد و در مقابل نیز حدودا دو میلیارد دلار کالای دارویی به ایران وارد شده که افزایشی ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در حوزه تجهیزات پزشکی، صادرات ایران ۳.۶ میلیون دلار بوده که افزایشی ۱۶ برابری را نشان می‌دهد. در این گروه صادرات وندیلاتور به مرز ۴۳۹ هزار دلار رسیده و به این ترتیب ایران برای نخستین بار در این حوزه به صادرکننده بدل شده است. همچنین در این مدت ۲۵۶ میلیون دلار تجهیزات پزشکی نیز به ایران وارد شده است.

در حوزه لوازم پزشکی صادرات ایران به ۵۲ میلیون دلار رسیده که افزایشی ۱۳۵ برابری را نشان می‌دهد. جعبه و کیت کمک‌های اولیه، دستکش پلاستیکی و سرنگ و سوزن ایران در این حوزه بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در این مدت ۷۶۵ میلیون دلار لوازم پزشکی نیز به ایران وارد شده است.

در حوزه داروها نیز صادراتی ۳۷ میلیون دلاری و واردات ۸۹۱ میلیون دلاری به ثبت رسیده است. در بخش محصولات محافظت شخصی نیز صادرات ایران ۵۴ میلیون دلار و واردات ۷۵ میلیون دلار بوده است. در این مدت ماسک‌های صورت ایران در بازارهای خارجی فروشی بیش از ۲۵ میلیون دلاری را به ثبت رسانده‌اند.

کدام داروی ایران بیشترین مشتری را در جهان دارد؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − 3 =