کد خبر : 293665
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
-

لاوروف: ‌آمریکا به اصلی‌ترین سوال روسیه درباره عدم توسعه ناتو پاسخ نداد

لاوروف: ‌آمریکا به اصلی‌ترین سوال روسیه درباره عدم توسعه ناتو پاسخ نداد

وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، آمریکا در پاسخ کتبی‌اش به پیشنهادات مسکو درباره ضمانت‌های امنیتی، اصلی‌ترین سوال درباره عدم توسعه ناتو در شرق اروپا را بی‌پاسخ گذاشت.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: در این سند هیچ واکنش مثبتی به اصلی‌ترین مساله وجود ندارد. اصلی‌ترین مساله، موضع روشن ماست دال بر اینکه توسعه بیشتر ناتو به طرف شرق اروپا و استقرار سلاح‌های تهاجمی که می‌توانند قلمرو روسیه را تهدید کنند، غیرقابل قبول هستند.

وی همچنین افزود: روسیه در حال بررسی پاسخ آمریکاست. در متن این سند واکنشی وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد روی آغاز یک گفت‌وگوی جدی حساب کنیم البته گفت‌وگو پیرامون مسائل ثانویه. متن این سند به زودی منتشر خواهد شد.

لاوروف تاکید کرد: گام بعدی روسیه پس از دریافت پاسخ‌های آمریکا و ناتو به پیشنهادات امنیتی‌اش توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تعیین خواهد شد. ما پس از رایزنی‌ با دیگر ادارات و نهادهای مربوطه، رئیس جمهوری را مطلع خواهیم کرد و او درباره گام‌های بعدی‌مان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت: آمریکا عمدا قصد دارد از مذاکره درباره لزوم دنبال کردن اصل تقسیم‌ناپذیری امنیت اجتناب کند و مسکو نیز نمی‌تواند این را قبول کند. این اصل که یک کشور نمی‌تواند امنیت خود را در ازای امنیت دیگران تقویت کند، به صورت تعمدی نادیده گرفته می‌شود. شرکای غربی در مذاکراتی که پیرامون امنیت اروپا در جریان است به اطلاعیه‌های استانبول و آستانه هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند و ما نمی‌توانیم این را بپذیریم.

وی افزود: روسیه به زودی درخواست رسمی به آمریکا و ناتو می‌فرستد و می‌پرسد که چرا آنها مفاد اصل تقسیم‌ناپذیری امنیتی را جدای از یکدیگر می‌دانند.

لاوروف: ‌آمریکا به اصلی‌ترین سوال روسیه درباره عدم توسعه ناتو پاسخ نداد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 5 =