کد خبر : 289330
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
-

تأکید میشل عون بر لزوم عدم مداخله در وظایف دستگاه قضا

تأکید میشل عون بر لزوم عدم مداخله در وظایف دستگاه قضا

رئیس جمهوری لبنان بر لزوم عدم مداخله در فعالیت دستگاه قضایی تأکید کرد و گفت که کابینه اختیار بررسی موضوع قاضی پرونده انفجار بندر بیروت را ندارد.

به گزارش عصرقائم، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در مصاحبه با روزنامه “الرایة” قطر گفت: دیپلماسی قطر همواره در محافل منطقه‌ای و بین المللی حاضر و پیشرو است و جهان امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد تا عقل و مذاکره را به جای زور و درگیری به کار بگیرد.

وی گفت که اظهاراتش درباره اینکه به خلأ راضی نخواهد شد به صورت اشتباه بیان شده و منظور وی از حیث تأکید بر عدم وقوع خلأ بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری وی بوده است.

عون تأکید کرد که هیچ دلیل منطقی برای جلو انداختن موعد برگزاری انتخابات پارلمانی وجود ندارد.

وی گفت: احتمال تمدید وجود ندارد. رئیس جمهور آتی باید شایستگی‌های لازم را برای برعهده گرفتن این مسؤولیت بزرگ کسب کند و درباره ساختار لبنان انعطاف پذیر و عامل اتحاد باشد نه تفرقه.

میشل عون تأکید کرد: حوادث دو سال اخیر لبنان پیامدهای منفی برای اقدامات مثبت در این کشور از جمله تصویب دستورات استخراج نفت و گاز داشته است. لبنان خواهان اصلاحاتی در روند مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل درباره مرزهای دریایی شده است. در این مذاکرات هر تیمی باید برای رسیدن به راه حل امتیاز بدهد.

وی بر اصل جدا کردن فعالیت‌های نهادها و عدم مداخله در فعالیت دستگاه قضایی تأکید کرد و گفت: کابینه اختیار بررسی موضوع قاضی طارق البیطار، قاضی پرونده انفجار بندر بیروت را ندارد و درباره این مساله صرفا دستگاه قضایی تصمیم می‌گیرد. من از تصاویر ماهواره‌ای که از روسیه درباره انفجار بندر بیروت دریافت شد اطلاعی ندارم و خواهان تحویل تصاویر به دستگاه قضایی شدم.

عون درباره حضور قطر در لبنان و کمک به ارتش این کشور گفت: لبنان با بحران اقتصادی جدی روبروست و ارتش و نهادهای امنیتی هم از آن تأثیر می‌پذیرند. دلایل بحران زیاد است و تبعات فاجعه بار جنگ سوریه بر این مساله تأثیر گذاشته است. یک میلیون و ۸۵۰ هزار آواره سوری در لبنان هستند. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول لبنان سالانه بین سه تا چهار میلیارد دلار برای آوارگان هزینه می‌کند. در سال ۲۰۱۹ تظاهراتی برگزار شد که در عمیق کردن مشکل اقتصادی نقش داشت. بعد کرونا و بعد انفجار بندر بیروت رخ داد که فاجعه بزرگی برای شریان اصلی اقتصاد بود. قطر سرمایه‌گذاری‌های اصلی در لبنان ندارد و من طی سفرم به دوحه از امیر قطر می‌خواهم تا در بازسازی بندر بیروت و برق و زیرساخت و بخش بانکی لبنان سرمایه‌گذاری کند.

عون گفت: بحرانی که اکنون با آن مواجه هستیم در ذهن لبنانی‌ها باقی خواهد ماند؛ اما عامل مثبتی که در این فضای منفی به ما کمک کرد این است که توانستیم به رغم فشار بین‌المللی به دلایل مختلف از جمله سلاح حزب‌الله ثبات را حفظ کنم. مردم لبنان درباره سلاح حزب‌الله به طور کامل متحد نیستند. به رغم این مساله ما وضعیت مسالمت‌آمیزی را بین لبنانی‌ها ایجاد کردیم.

وی درباره درج حزب‌الله در لیست تروریسم استرالیا گفت: آیا استرالیا خودش این تصمیم را گرفت؟ حزب‌الله تقریبا محاصره است. این محاصره خارجی احتمالا انفجاری را در داخل ایجاد خواهد کرد و انفجار امنیتی در داخل باعث جنگ داخلی می‌شود. ما درحال حاضر نتایج منفی این محاصره را متحمل می‌شویم؛ اما این وضعیت بهتر از جنگ داخلی است که بعید است اتفاق بیفتد چراکه هیچ کسی راضی نیست وارد این ماجراجویی شکست خورده بشود.

تأکید میشل عون بر لزوم عدم مداخله در وظایف دستگاه قضا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =