کد خبر : 289318
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
-

انتشار «فهرست نسخه‌های خطی ایرانی و اسلامی کتابخانه ملی اتریش»

انتشار «فهرست نسخه‌های خطی ایرانی و اسلامی کتابخانه ملی اتریش»

جلد نخست از کتاب «فهرست نسخه‌های خطی ایرانی و اسلامی کتابخانه ملی اتریش» منتشر شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، جلد نخست از کتاب «فهرست نسخه‌های خطی ایرانی و اسلامی کتابخانه ملی اتریش» از مجموعه (لوی بل (۱)) تالیف جمعی از استادان علی صادق‌زاده وایقان، محمد حسن‌زاده، عیسی متقی‌زاده و محمدرضا وصفی با همکاری مشترک انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منتشر شده است.

در کتاب «فهرست نسخه‌های خطی ایرانی و اسلامی کتابخانه ملی اتریش»، مقدمه‌ای برای آشنایی با اتریش، تاریخچه کتابخانه و کتابخانه ملی اتریش نوشته شده است و در ادامه اطلاعاتی درباره نسخه‌های خطی کتابخانه ملی اتریش، نسخه‌های شرقی، کتابشناسی فهرست‌های نسخه‌های خطی شرقی، مجموعه لوی بل و فهرست‌نویسی آن، نحوه تدوین فهرست، گزارش منابع فهرست‌شده و اهمیت این مجموعه درج شده است.

اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته است.

او در بخشی از مقدمه خود درباره وجود نسخه‌های نفیس خطی ایرانی- اسلامی چنین آورده است: مطالعات و منابع منتشرشده نشان می‌دهد مجموعه‌های بسیار مهم و نفیسی از نسخه‌های خطی ایرانی – اسلامی در اکثر مراکز علمی، پژوهشی، فرهنگی و مذهبی کشورهای اروپایی وجود دارد. این منابع علاوه بر این‌که نشانه و ابزار تعامل و گفت‌وگوست، حاکی از علاقه وافر مدیران علمی و فرهنگی، به ویژه پژوهشگران، دانشمندان، اسلام‌شناسان و ایران‌شناسان این کشورها به مطالعات ایرانی و اسلامی است. بنابراین مجموعه‌های نسخه‌های خطی موجود در اروپا، نقش مهمی در ارتباط فکری و علمی میان اروپا و جهان اسلام به ویژه ایران دارد؛ زیرا هر مجموعه‌ای از نسخه‌های خطی ایرانی – اسلامی به خودی خود بازنمایی رویکرد ملی متمایزی به جهان اسلام و ایران است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به نقش این سازمان در تعمیق روابط فرهنگی و علمی اشاره کرده است: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس رسالتی که بر عهده دارد در تعمیق روابط فرهنگی و علمی در سطح بین‌المللی تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهد که یکی از بسترهای آن، همکاری در سازماندهی و انتشار فهرست نسخه‌های خطی است. در این راستا، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تعامل بسیار نزدیک و سازنده‌ای با کتابخانه‌های ملی و مهم جهان برای فهرست‌نویسی، سازماندهی، تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات در زمینه نسخه‌های خطی دارد و طبق اطلاعات دقیق و مستند ارائه‌شده در پیشگفتار این اثر،‌ کتابخانه ملی اتریش نیز مجموعه‌های بسیار مهم و نفیسی از نسخه‌های خطی ایرانی – اسلامی را فراهم‌آوری کرده است.

بر اساس این خبر، کتاب «فهرست نسخه‌های خطی ایرانی و اسلامی کتابخانه ملی اتریش» در ۳۱۴ صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه مجازی سازمان به آدرس: (http://bookshop.nlai.ir) مراجعه کنند.

انتشار «فهرست نسخه‌های خطی ایرانی و اسلامی کتابخانه ملی اتریش»
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =