کد خبر : 277849
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
-

معاون وزیر صمت: کشور نیازی به واردات لوازم خانگی ندارد

معاون وزیر صمت: کشور نیازی به واردات لوازم خانگی ندارد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: با توجه به وضعیت کنونی تولید، در بخش محصولات آماده لوازم خانگی نیازی به واردات نیست.

به گزارش عصرقائم، مهدی صادقی نیارکی با بیان اینکه ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ به استناد مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اجرا شده، اظهار کرد: با توجه به‌ محدودیت‌های ارزی و ضرورت صیانت از صنایع داخلی، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در آن سال مصوب کرد واردات برخی کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام که توان تولید آنها در کشور وجود دارد و همچنین کالاهای غیرضرور به کشور محدود شود. این مجوز فعلا تا پایان سال ۱۴۰۰ تمدید شده است.

وی با ‌اشاره به اجرای سیاست‌های حمایتی از صنایع داخلی نظیر لوازم خانگی با توجه به خروج برندهای خارجی افزود: محدودیت‌های ارزی، ضرورت‌ها و اولویت تامین مواد اولیه در کشور ممکن است این ممنوعیت را در سال‌ آتی در صورت تصویب در جلسه شورای هماهنگی  ادامه‌دار کند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: یعنی ممکن است بر اساس منابع و مصارف ارزی و ظرفیت تولید کشور برای این موضوع تصمیم‌گیری شود. در صنعت لوازم خانگی برای تولید ۲۰ میلیون تن ظرفیت وجود دارد که حدود ۱۵ میلیون تنِ آن استفاده می‌شود.

صادقی تصریح کرد: وضعیت کنونی به نفع تولید تمام شد و شاهد رشد تولید در صنعت لوازم خانگی نسبت به سال ۱۳۹۶ هستیم که واردات آزاد بود، اما در حال حاضر عمق ساخت داخل و میزان تولید بالا رفته و‌اشتغال نیز ایجاد شده است. بنابراین در حال حاضر در بخش محصولات آماده واقعا نیاز به واردات نداریم.

وی با بیان اینکه سیاست وزارتخانه، دولت و حاکمیت اتکا به توان داخل است، افزود: چیزی که تاکنون برای ممنوعیت واردات الزام ایجاد کرده مجوز شورای هماهنگی سران قوا بوده و من به عنوان یک کارشناس می‌گویم نه برای بلندمدت، بلکه تا زمانی که سرمایه‌گذاری‌های در حال انجام به نتیجه برسد، یعنی یک دوره حدود چهار سال بهتر است از صنعت لوازم خانگی صیانت شود.

۲ معضل تولید لوازم خانگی
معاون وزیر صمت با بیان اینکه در شرایطی که نرخ سود موثر تسهیلات اعطایی با احتساب سپرده اخذ توسط برخی موسسات پولی در ایران حدود ۲۳ درصد و در برخی کشورهای همسایه بین سه تا ۱۵ درصد است، ادامه داد: تولیدکننده به سختی می‌تواند با برندهای خارجی بدلیل نرخ تورم و هزینه‌های مالی رقابت کند. همچنین باید سایر شرایط تولید کنندگان داخلی نیز در نظر گرفته شود برای مثال تولیدکنندگان داخلی برای انتقال پول مواد اولیه، ملزم به پرداخت کارمزد انتقال هستند و باید ۱۳۰ درصد پیش پرداخت بدهند تا پول برود و کالا برگردد که این شرایط زمان بازگشت سرمایه را برای صنعتگر افزایش داده است.

صادقی با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی از کمبود کالا در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد، تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی نشان داد خیلی سریع می‌تواند ظرفیت تولید را افزایش دهد، برند خلق کند، خدمات پس از فروش ارائه دهد و طراحی و نوآوری کند و حالا باید عرصه بر رقیب تولید داخل که قاچاق است، هیچ‌گونه‌ عوارضی پرداخت نمی‌کند و با قیمت تمام شده پایین‌تر وارد کشور می‌شود تنگ شود تا این مسیر ادامه پیدا کند.

وی درباره تاثیر شناسه کالا بر کاهش قاچاق گفت: شناسه کالا نشان می‌دهد کالا داخلی است یا خارجی. وقتی واردات سه سال به کشور ممنوع بوده مشخص است کالاهایی که در بازار وجود دارد قاچاق است. البته در حال حاضر شناسه الزامی است. کالاهای خارجی که وارداتشان ممنوع نیست، همه باید شناسه بگیرند و داخلی‌ها هم همه شناسه دارند.

معاون وزیر صمت: کشور نیازی به واردات لوازم خانگی ندارد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − 3 =