کد خبر : 69346
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
-

افزایش قیمت حامل‌های انرژی جزء نگرانی‌های نمایندگان است

افزایش قیمت حامل‌های انرژی جزء نگرانی‌های نمایندگان است

به گزارش قائم آنلاین، علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ ظهر امروز یکشنبه (۱۰ دی‌ماه ۹۶) در نشست خبری خود که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: در جلسه امروز کلیات لایحه بودجه ۹۷ کل کشور مورد بررسی کمیسیون تلفیق قرار گرفت. وی افزود: طبق آیین‌نامه داخلی کمیسیون تلفیق ترتیباتی

به گزارش قائم آنلاین، علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ ظهر امروز یکشنبه (۱۰ دی‌ماه ۹۶) در نشست خبری خود که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: در جلسه امروز کلیات لایحه بودجه ۹۷ کل کشور مورد بررسی کمیسیون تلفیق قرار گرفت.

وی افزود: طبق آیین‌نامه داخلی کمیسیون تلفیق ترتیباتی مشخص شد که بر اساس آن ابتدا نمایندگان دولت به مدت ۳۰ دقیقه و موافقان و مخالفان سخنان خود را مطرح کنند. لذا در جلسه صبح امروز تعداد ۱۶نفر از نمایندگان در مجموع به مدت ۸۰ دقیقه موافقت‌ها و مخالفت‌های خود را در خصوص کلیات لایحه بودجه ۹۷ ارائه کردند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ ادامه داد: نمایندگان مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات، ‌اتاق بازرگانی و هر کدام به مدت مشخص به ارائه نظرات خود پرداختند که درنهایت محمدباقر نوبخت  رئیس سازمان برنامه و بودجه به مدت ۲۰ دقیقه به سوالات و ابهامات نمایندگان پاسخ داد.

وی بر همین اساس مجموع مسائلی که مخالفان در کلیات لایحه بودجه ۹۷ مطرح می‌کردند را عدم توجه به بیکاری، اشتغال، تولید، صندوق بازنشستگی، مسئله هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی و بازنشستگان فولاد عنوان کرد که این مسائل در ذهن مخالفان وجود داشت.

یوسف‌نژاد ادامه داد: موافقان نیز در موافقت با لایحه بودجه ۹۷ مواردی چون انضباط مالی، شفافیت بودجه،‌تمرکززدایی صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری و همچنین واقعی شدن مصارف و کاهش ردیف‌ها را ازجمله مواردی عنوان کردند که در این لایحه رعایت شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته تعداد ردیف‌های بودجه ۹۶، ۱۳۷ بود، این تعداد در سال جاری در لایحه سال ۹۷ به ۱۳۸ کاهش پیدا کرده است، همچنین اعتبارات متفرقه به ۱۱٫۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ استفاده از بخش خصوصی در تولید و اشتغال، توجه به موضوع آب، محیط‌زیست،‌آلودگی هوا و همچنین بافت‌های فرسوده را ازجمله موارد مثبت ارائه‌شده از سوی نمایندگان موافق با لایحه بودجه سال ۹۷ خواند و خاطرنشان کرد: درنهایت و پس از ۱۲ ساعت بحث و بررسی در خصوص کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ از میان تمامی صحبت‌های ارائه‌شده و پیشنهادات حاضران در جلسات رأی‌گیری شده و نهایتاً کلیات بودجه سال ۹۷ کل کشور به تصویب کمیسیون تلفیق رسید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون که بودجه رأی قابل ملاحظه‌ای برای طرح جزئیات آورده است، بر اساس آیین‌نامه کمیسیون تلفیق بعدازظهر امروز وارد احکام، ردیف‌ها و تبصره‌ها در بخش درآمدی می‌شویم. همچنین در این جلسه پیشنهاد کمیسیون‌های تخصصی و اعضاء مطرح خواهد شد.

یوسف‌نژاد در ادامه افزود: در جلسه‌ای که وارد جزئیات می‌شویم پیشنهاددهندگان، موافقان و مخالفان، نماینده دیوان محاسبات،‌ دیوان دولت، مرکز پژوهش‌ها و همچنین اتاق‌ها، هر کدام به مدت ۳ دقیقه فرصت ارائه نظرات خود را در خصوص تبصره‌ها و ردیف‌ها دارند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ همچنین  عنوان کرد: درنهایت مصوبه کمیسیون و پیشنهاد‌ات ارائه‌شده مورد رأی‌گیری قرار می‌گیرد که پس از اتمام درآمدها نیز وارد مباحث هزینه‌ای شده و آنها را بررسی می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه احتمالاً بررسی مباحث هزینه‌ای و جزئیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، ۲ یا ۳ هفته به طول بیانجامد،‌تصریح کرد: آنچه در نقطه‌نظرات نمایندگان دولت در مجلس مشاهده شد، بیشتر در مورد منابع محدود در اختیار دولت بود که مسائل و واقعیت‌هایی که در ارتباط با این موارد وجود داشت، عنوان شد. مواردی نظیر تولید، اشتغال و بیکاری، بیکاری فارغ‌التحصیلان و همچنین استفاده از منابع محدود برای صرف بودجه‌هایی نظیر پروژه‌های عمرانی، ازجمله موارد مشترک بین نمایندگان دولت و مجلس بود؛  چراکه ما بیش از ۷۱ هزار پروژه عمرانی نیمه‌کاره داریم که برای این تعداد تنها ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار صورت گرفته است، اما برای این ۷۱ هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام نیازمند حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد اعتبار هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: طبیعی است بهترین تصمیم در مباحث کمیسیون تلفیق شنیدن نقطه‌نظرات نمایندگان مجلس و دولت است که بهترین تصمیم برای موثرترین تخصیص منبع برای پروژه‌های موردنیاز مدنظر قرار خواهد گرفت و هرگونه تصمیم از جانب کمیسیون تلفیق بودجه،‌ قطعاً در جهت منافع اقشار مختلف جامعه به‌ویژه مردم کم‌درآمد و قشر ضعیف جامعه خواهد بود.

یوسف‌نژاد با تأکید بر اینکه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه برای هر ریال درآمدی که قرار است دولت از جامعه به‌ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه داشته باشد، با دقت، ظرافت و منطق ویژه‌ای بررسی خواهد کرد، گفت: بحث هزینه‌کرد درآمدها هم قطعاً بر اساس منطق و برمبنای تصمیم جمعی به بهترین وضع خواهد بود، به‌گونه‌ای که به رفاه و منافع عمومی مردم بینجامد. مردم بدانند کمیسیون تلفیق قطعاً بر این مبنا تصمیم‌گیری خواهد کرد و از هرگونه تصمیم‌گیری احساسی، منطقه‌ای و بخشی باید خودداری کنیم؛ چراکه ما نمایندگان ملت هستیم و تلاش ما باید به‌گونه‌ای باشد که قشرهای کم‌درآمد و متوسط جامعه در این خصوص آسیبی نبینند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ به اعتبار پیش‌بینی‌شده در بخش مالیات در لایحه بودجه سال ۹۷ نیز اشاره کرد و گفت: افزود: در این بخش پیش‌بینی‌ها ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است که تلاش ما در این رابطه این است که بر اساس پوشش مالیاتی و شناخت پایه‌های جدید به‌ویژه از کسانی که فرار مالیاتی دارند و مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند، این اعتبار اخذ شود.

وی بابیان هدف اصلی و انگیزه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ یادآور شد: هدفمان این است که فشار به قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه کمتر شود و در این رابطه دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات کارشناسان بزرگ علمی، اقتصاددانان و کسانی که در رابطه با لایحه بودجه اظهارنظر کردند، حتی نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه در خصوص تولید و اشتغال را مدنظر خود قرار دهیم و در نتیجه بهترین و واقع‌بینانه‌ترین نظر به صورت حکم پیشنهادی کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شود.

یوسف‌نژاد در بخش پایانی نشست خبری خود به موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز اشاره کرد و گفت: مسائلی مانند افزایش قیمت حامل‌های انرژی و فشار بر جامعه، جزء نگرانی‌ها و دغدغه‌های دلسوزان مردم و نمایندگان خواهد بود، لذا تصمیمات ما به‌گونه‌ای خواهد بود که به‌نفع و سود مردم و همچنین مصلحت آنها باشد و به اقشار کم‌درآمد جامعه آسیبی وارد نشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − هشت =