کد خبر : 30165
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
-

بهزیستی می‌تواند یاری دهنده ناتوانان باشد

بهزیستی می‌تواند یاری دهنده ناتوانان باشد

به گزارش قائم آنلاین، علی محمدی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه سازمان بهزیستی شهرستان قائم‌شهر همانند سایر سازمان‌ها از معاونت توانبخشی، پیشگیری و مشارکت تشکیل شده است، اظهار کرد: معاونت توانبخشی وظیفه حمایت از معلولان، بیماران روانی مزمن و سالمندان را دارد که معلولان از نوع نابینا، کم بینا، ناشنوا

به گزارش قائم آنلاین، علی محمدی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه سازمان بهزیستی شهرستان قائم‌شهر همانند سایر سازمان‌ها از معاونت توانبخشی، پیشگیری و مشارکت تشکیل شده است، اظهار کرد: معاونت توانبخشی وظیفه حمایت از معلولان، بیماران روانی مزمن و سالمندان را دارد که معلولان از نوع نابینا، کم بینا، ناشنوا و معلولان جسمی را در بر می‌گیرد.

وی افزود: تمامی معلولان ثبت‌نام شده در بانک اطلاعات قائم‌شهر حدود چهارهزار نفر است که از این تعداد با شدت معلولیت خفیف تا شدید هستند که به شکل مستمر و غیر مستمر از بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند که از این تعداد، حدود هزار و ۱۰۱ نفر به عنوان مستمری بگیر سازمان بهزیستی هستند که از سال ۹۶ این مستمری به سه برابر افزایش پیدا کرد به طوری که یک نفر حدود ۱۴۸ هزار تومان مستمری دریافت می‌کند که این دریافتی سه برابر شد.

محمدی عنوان کرد: در حوزه توانبخشی معلولانی که بر اثر سقوط از ارتفاع یا مشکلات دیگر ضایع نخاعی هستند و یا دچار بیماری‌های مختلف در این گروه قرار می‌گیرند که حدود ۸۶ نفر در این گروه قرار دارند که امکاناتی همچون تشک مواج در اختیار آنها قرار می‌گیرد و لوازم بهداشتی و توانبخشی آنها را در اختیارشان قرار داده می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان قائم‌شهر، بیان کرد: در بخش دیگری از فعالیت‌های بهزیستی بخشی به نام cbr یا توانبخشی مبتنی بر جامعه که در روستاها در حال اجرا است یعنی تمامی معلولان در سطح روستاها را از طریق مراکز بهداشتی شناسایی شدند و آنهایی که نیازمند خدمات بودند به مراکز سوق داده شدند و برخی از آنها نیازمند خدمات در منازل خود بودند که خدمات ارائه شد بنابراین توانبخشی مبتنی بر جامعه یعنی همین که خدمات را در منازل خودشان به آنها ارائه شود.

این مسؤول، یادآور شد: در زمینه cbr حدود ۵۵ نفر از افراد را در زمینه مناسب سازی مسکن آنها خدمات ارائه شد و همچنین اشتغال برای آنها ایجاد شده برای کسانی که کشت صیفی‌جات داشته باشند و نیز کارگاه‌های قالیبافی و همچنین مناسب سازی ساختمان که پله‌های نامناسب و نیز ناهمسطح بودن حیاتشان و سرویس‌های بهداشتی آنها که نامناسب بود و معلول به این نقاط دسترسی نداشت، با پرداخت مبالغ بلاعوض به معلولان این امکان برایشان فراهم شد که این مبالغ حدود ۴۰ میلیون تومان برای مناسب سازی پرداخت شد.

محمدی گفت: طرح دیگری نیز با عنوان مراغب در منزل است و مؤسسه‌ای در شهرستان وجود دارد که تعداد ۳۳ نفر از مراغب‌هایی زن و مرد که آموزش‌های لازم را دریافت کردند و حدود ۹۰ نفر از معلولان و کم توانان شهرستانمان هر مراغب هفته‌ای سه جلسه دو الی سه مرحله برای معلولانی که بستر خوابند و خانواده برای نگهداری آنها دچار مشکل است مراقبان را به درب منازل می‌روند تا این آموزش‌ها را به این معلولان بدهند. گزارش در سال ۹۵ به ۴۳ نفر از معلولان که دارای خودرو بودند کمک‌های بلاعوض در حد ۸۰۰ الی یک میلیون تومان پرداخت شد و نیز گاز و ترمز و کلاژ آنها به شکل دستی مناسب سازی شد.

وی افزود: در سال ۹۵ به تعداد ۸۵۰ نفر به شکل موردی حمایت شدند که بالغ بر صد میلیون تومان بلاعوض از محل کمک‌های مردمی و موردی در زمینه درمانی، ازدواج و تحصیلی بود.

رئیس بهزیستی شهرستان قائم‌شهر اشاره کرد: در زمینه بیمه زنان سرپرست خانوار از بیمه عشایری کمک گرفته شد و در شهرستان قائم‌شهر ۸۰ نفر از معلولان تحت پوشش عشایری روستایی قرار گرفتند که در آینده از بیمه بازنشستگی برخوردار شوند و حدود ۱۵ میلیون تومان از این هزینه را بهزیستی پرداخت کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: ۵۵۰ نفر از معلولان هر چند دفترچه خدمات سلامت دارند اما این تعداد نیز تحت بیمه درمانی قرار گرفتند.

محمدی تصریح کرد: در حوزه معاونت اجتماعی عملکرد آن حمایت از زنان سرپرست خانوار است و کودکان بی سرپرست و بد سرپرست و یا افراد در معرض آسیب و آسیب دیده است که در این زمینه زنان یا مطلقه یا فوت همسر هستند یا زندانی و از کار افتاده و یا متواری هستند که تعداد این افراد حدود ۵۵۰ نفر بوده که تحت پوشش داریم که مستمری ماهیانه در حدود ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: در شهرستان قائم‌شهر دو گروه زنان همیار سرپرست خانوار وجود دارد که یک گروه افرادی بودند که نان می‌پختند که با دریافت تسهیلات خودکفا شدند و پنج نفر از این زنان با دریافت تسهیلات برای خود درآمدزایی ایجاد کردند و حال یک گروه آشپزی و خیاطی هستند که موفقیت خوبی را در حال حاضر دارند.

رئیس بهزیستی شهرستان قائم‌شهر، عنوان کرد: در حوزه چند قولوها بهزیستی از سه قولو و بیشتر را تحت پوشش قرار می‌دهد و تا دو سالگی شیر خشک آنها را بهزیستی تأمین می‌کند و تا سن ۶ سالگی کمک‌های ماهیانه و یا فصلی را به شکل بلاعوض به ازای هر بچه پرداخت می‌کند و اما در شهرستان قائم‌شهر ۱۳ سه قولو وجود دارد اما دو قولوها را چون در برنامه نبودند و برخی از افراد به دلیل عدم بزاعت مالی مشکلات اقتصادی داشتند ۶۴ مورد از افراد خانواده دوقولو را نیز مساعدت کردیم در حال حاضر ۶۶ مورد از افراد سه قولو و دو قولوها را تحت پوشش قرار دادیم که حدود ۴۰۰ قوتی شیر خشک در سال ۹۵ در اختیار این خانواده‌ها قرار گرفت.

این مسوول در ادامه اظهار کرد: در زمینه بیمه تأمین اجتماعی ۱۶۷ نفر از زنان سرپرست خانوار که صد در صد آن توسط بهزیستی پرداخت می‌شود و در زمینه بیمه عشایری روستایی نیز ۴۳۰ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این بیمه هستند که تأمین مبلغ بیمه صد درصد توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

محمدی عنوان کرد: در حوزه دانشجویی حدود ۵۶ دانشجوی زنان سرپرست خانوار وجود دارد که شهریه پرداختی آنها به دانشگاه آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی که ۶۷ درصد آن توسط بهزیستی پرداخت می‌شود و دانش آموزان نیز تحت پوشش هستند که برای ۲۵۰ نفر از آنها کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود.

وی گفت: دفتری نیز به عنوان شبه خانواده وجود دارد که وظیفه آن حمایت از فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست است که سرپرستی ندارند با حکم قضایی در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند و یا نزد خانواده‌های درجه دو مانند عمه، خاله و دایی با پرداخت مبلغی توسط بهزیستی نگهداری می‌شوند.

رئیس بهزیستی شهرستان قائم‌شهر، یادآور شد: در حوزه بچه‌های بی سرپرست یک مرکز وجود دارد که ۱۰ نفر از این فرزندان در این مرکز نگهداری می‌شوند که بخشی از آنها توسط سازمان بهزیستی ماهانه پرداخت می‌شود و بخشی از آن توسط افراد خیر شهرستان و نیکوکاران پرداخت می‌شود.

این مسؤول، گفت: در زمینه کمک امدادبگیر حدود ۳۷ نفر از فرزندان که با سرپرستی افراد درجه دو و سه و نامادری و ناپدری هستند حدود ۳۰۰ هزار تومان به این افراد پرداخت می‌شود تا از این بچه‌ها در منازل نگهداری کنند.

محمدی افزود: در حوزه اورژانس اجتماعی در سال ۹۵ حدود ۲۱۵ مقرض را در حوزه آسیب‌های اجتماعی همکارانمان مداخله کردند و با تماس تلفنی خط ۱۲۳ انجام شده که هزار و ۱۶۲ خط ۱۲۳ وجود داشت که همکاران مشاوره دادند و در برخی موارد که نیاز به مداخله بود در سر صحنه حضور پیدا کردند.

وی تصریح کرد: در حوزه طرح کاهش طلاق که توسط بهزیستی اجرا می‌شود در حال حاضر حدود یک سال است که تفاهم نامه میان دادگستری و سازمان بهزیستی منعقد شد که قائم‌شهر جز چهار شهری است که طرح را در حال اجرا است که همه درخواست های طلاق چه توافقی و یک طرفه بدون ارجاع به دادگستری پیش از طلاق مراکز قضایی باید نظر مشاوره بهزیستی را داشته باشند که آیا سازگاری ایجاد می‌شود یا نه که در سال ۹۵ حدود هزار و ۴۶ مورد طرح طلاق پرونده تشکیل شد که حدود ۱۳۶ مورد از آنها سازش ایجاد شد.

رئیس بهزیستی شهرستان قائم‌شهر، بیان کرد: در حوزه معاونت اجتماعی مهدهای کودکی که در شهرها و روستا دایر این است زیر نظر بهزیستی هستند که در شهرستان قائم‌شهر ۴۸ مهد شهری وجود دارد و ۲۴ مهد روستایی که در مجموع ۷۴ مهد کودک وجود دارد که فرزندانی که در این مهدها هستند در برخی موارد ممکن است از خانواده‌های بی بضاعت باشند مبالغی برای غذای گرم این کودکان داده می‌شود و یا پرداخت شهریه این کودکان انجام می‌شود.

این مسوول، اشاره کرد: در قائم‌شهر حدود ۳۴ کودک خانواده آنها بضاعت مالی ندارند بخشی از شهریه را بهزیستی پرداخت می‌شود و ۱۰ نفر از کودکانی که در مهدکودک که نیاز به غذای گرم دارند حمایت شدند و حتی حاشیه روستاها مبالغ بلاعوض برای غذای گرم به مهد کودک پرداخت شد.

محمدی خاطر نشان کرد: در حوزه اشتغال برای معلولان و زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود یافته در سال ۹۵ به تعداد حدود ۸۵ نفر تسهیلات با بهره چهار درصد با مبلغ ۱۰ الی ۱۴ میلیون تومان توسط بانک‌های عامل بالغ بر یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان در سال ۹۵ به تعداد ۸۷ نفر پرداخت شد.

وی گفت: در حوزه بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی آن افرادی که بیمه تامین اجتماعی هستند حدود ۸۹ نفر از آن سهمیه کارفرما را بهزیستی پرداخت می‌کند.

رئیس بهزیستی شهرستان قائم‌شهر، خاطرنشان کرد: در حوزه معاونت پیشگیری در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و درمان که با مداخله بهزیستی پیش از آنکه نوزادی معلول و یا با بیماری خاصی ایجاد شود و همچنین کمپ‌های ترک اعتیاد نیز که ۶ کمپ مجوز دار و فعال داریم و پنج مورد ام‌ام‌تی که دارای درمان سرپایی است که متادون درمانی دارند و تحت نظارت بهزیستی هستند و مراکز اقامتی کمپ‌های جدید نیز با نظارت بهزیستی و بهداشتی و قضایی در حال فعالیت هستند.

این مسوول گفت: در حوزه cbu که در محلات و حاشیه شهرها اطلاع رسانی در بحث پیشگیری از مشکلات پیش از ازدواج انجام شد و پیشگیری از تنبلی چشم نیز وجود دارد و قربال‌گری شنوایی کودکان سه تا ۶ ماهه نیز دایر است که با مداخله به موقع سازمان بهزیستی از این اتفاق ها پیشگیری می‌شود.

محمدی افزود: در حوزه مسکن نیز حدود پنج میلیون ۶۷ مورد مسکن را در بخش شهری و روستایی و چه خانواده دو معلوله و تک معلوله را برای زنان سرپرست خانوار حدود یک میلیارد و ۵۸ میلیون تومان کمک بلاعوض به این خانواده‌ها پرداخت شد.
وی اظهار داشت: در مجموع حدود ۸۶ میلیون تومان از کمک مردمی نقدی و غیرنقدی و خدماتی را از مراکز مردمی به بهزیستی انجام شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در شهرستان قائم‌شهر یک مرکز نگهداری معلولان وجود دارد که که در منطقه بالا لموک وجود دارد که از سراسر استان این افراد در این مرکز نگهداری می‌شوند و یک مرکز شبانه‌روزی که بیماران روانی مزمن که در آن صد بیمار اعصاب و روان از سراسر استان در آن مرکز نگهداری می‌شوند و در ازای هر فردی که در آنجا نگهداری می‌شوند بالاغ بر ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد به آن مرکز پرداخت می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان قائم‌شهر در پایان بیان کرد: بهزیستی به افرادی که ساکن شهرستان دیگری است اگر دچار مشکلات شد با گرفتن بیلیت آن فرد را به شهرش می‌رسانیم و این افراد به عنوان در راه مانده حمایت می‌شوند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − پنج =