کد خبر : 16382
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
-

ربات‌های شناوری که به کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کنند

ربات‌های شناوری که به کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کنند

محققان دانشگاه سن‌دیه‌گو کالیفرنیا ربات‌های کوچکی ساخته‌اند که در آینده نزدیک می‌تواند با حذف دی‌اکسیدکربن از اقیانوس‌ها به کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی کمک کند.

به گزارش قائم آنلاین،محققان میکروموتورهایی ساخته‌اند که با سرعت بالا می‌تواند به کربن‌زدایی از آب بپردازد. آنها این کار را با استفاده از یک سطح پلیمری خارجی انجام می‌دهند که حاوی آنزیمی به نام کربنیک آنهیدراز است. این سطح به افزایش سرعت واکنش میان دی‌اکسیدکربن و آب کمک کرده و منجر به تولید کربنات زیستی می‌شود که بعدا با استفاده از کلریدکلسیم موجود در آب دریا به کربنات کلسیم جامد تبدیل می‌شود. کربنات کلسیم بسیار ایمن‌تر بوده و در موادی شبیه به پوسته موجودات دریایی یافت می‌شود.

هر ربات لوله‌ای شکل کوچک شش میکرومتر طول دارد و کاملا خودکار و مستقل عمل می‌کند. بنابراین می‌تواند به داخل آب انداخته شده و به حال خود رها شود. محققان امیدوارند از این وسیله برای غلبه بر افزایش اسیدیته و گرمایش جهانی استفاده کنند. هنوز جزئیات مربوط به تولید انبوه این ماده مشخص نیست.

این میکروموتورها در آزمایشگاه توانستند ۹۰ درصد از دی‌اکسیدکربن موجود در محلول آب مقطر و ۸۸ درصد از دی‌اکسیدکربن موجود در محلول آب دریا را تنها در عرض پنج دقیقه حذف کنند. در آینده این امکان وجود دارد که این میکروموتورها به عنوان بخشی از فرایند تصفیه آب مورد توجه قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا ، این پژوهش در مجله Angewandte Chemie به چاپ رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + 6 =