کد خبر : 15753
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
-

تقوایی با «نان خورهای بی‌سوادی» می‌آید

تقوایی با «نان خورهای بی‌سوادی» می‌آید

شبکه مستند سیما در سومین قسمت از مجموعه «گنجینه» دو مستند از آثار محمد تهامی نژاد و ناصر تقوایی را پخش می کند.

به گزارش قائم آنلاین، پس از برگزاری مراسم بزرگ «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه های سینمای مستند ایران، پخش برنامه «گنجینه» از دو هفته گذشته آغاز شده است.
در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ از مستندسازان برتر ایران برای پخش در این برنامه انتخاب شده و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.
برخی از این مستندها تا به حال از تلویزیون پخش نشده اند و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می روند.
بخش ابتدایی هر قسمت از برنامه مربوط به معرفی کوتاهی درباره آثار و مستندسازان است و این بخش هر بار در یکی از کافه کتاب های شهر تهران ضبط می شود. عوامل برای ضبط قسمت سوم به کافه کتاب اکباتان رفته اند.
اولین اثری که این هفته در برنامه پخش می شود، «شب میراب»، مستند ۴۰ دقیقه‌ای به کارگردانی محمد تهامی‌نژاد است که در سال ۱۳۶۰ برای صدا و سیما ساخته شده و مسئله کمبود آب را در روستای کویری عَقدا، واقع در ۱۰۵ کیلومتری یزد به تصویر می‌کشد.
تهامی‌نژاد متولد آذر ۱۳۲۱ در تهران پژوهشگر در تاریخ، منتقد و مستندساز معاصر ایرانی و از پیشتازان سینمای مستند در ایران است.
وی نه ‌تنها در زمینه ساختن فیلم مستند پیشینه‌ای طولانی دارد، بلکه در زمینه آموزش، ترجمه، تألیف، پژوهش و نقد فیلم‌های مستند نیز از مطرح‌ترین سینماگران معاصر ایران به شمار می‌رود.
فیلم دومی که این هفته در «گنجینه» به نمایش درمی آید، «نان خورهای بی سوادی» ساخته ناصر تقوایی است.
این فیلم مصاحبه اى با عريضه نويس هايى است كه در كنار دادگاه ها مى نشينند و براى مردم عريضه مى نويسند. افرادی که به نوعى نان بيسوادى مردم را مى خورند و در بخشى از اين فيلم يا به گفته تقوايى رپرتاژ، سوال مى شود كه اگر مردم با سواد شوند شما از كجا نان مى خوريد؟
ناصر تقوایی متولد ۱۳۲۰ آبادان، نویسنده و کارگردان ایرانی است. مستندهایی چون «مشهدقالی»، «اربعین» و «بادجن» مهمترین مستندهای تقوایی‌اند. او پس از انقلاب نیز مستند «تمرین آخر» را با موضوع تعزیه حر ساخت.
«گنجینه» هر هفته چهارشنبه ها ساعت ۲۱ با اجرای پریوش نظریه و به تهیه کنندگی زهرا کشاورزی در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار دارد و قسمت سوم آن چهارشنبه هشتم مهر پخش می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =