کد خبر : 14403
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
-

تالاب انزلی در معرض انهدام

تالاب انزلی در معرض انهدام

تالاب بین‌المللی انزلی ازجمله زیباترین مناظر آبی منطقه شمالی کشور است. این تالاب محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه و مأمن پرندگان بومی و مهاجر است. این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد.

به گزارش قائم آنلاین،تالاب انزلی از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی حفاظت شده و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است. تالاب بین‌المللی انزلی از سالیان دور همه‌ساله پذیرای مسافران بی شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

اما چند سالی است این تالاب با مشکلات زیادی ازجمله آلودگی روز افزون به واسطه ریخته‌شدن فاضلاب خانه‌های مسکونی و همچنین اغلب کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی واقع در اطراف آن به درون آن یا به داخل رودخانه‌هایی که به تالاب می‌ریزند دست و پنجه نرم می‌کند.

طبق نظر موسسه استاندارد درصورتی‌که مقدار آمونیاک از ۵ درصد بیشتر شود و ریختن زباله‌ها و زواید این ناحیه به داخل مرداب ادامه پیدا کند تردیدی نیست که با آلوده شدن بیش از پیش، مرداب در معرض انهدام قطعی قرار بگیرد.

از دیگر دلایلی که موجب تهدید تالاب انزلی شده، افزایش سطح رسوب‌هاست که باعث کاهش عمق این تالاب شده و همچنین تغییر کاربری زمین‌ها و تبدیل بخشی از «اراضی حاشیه تالاب» به زمین‌های کشاورزی است. در همین حال فاضلاب گوهررود و زرجوب بعد از ریخته‌شدن به رودخانه پیربازار، راهی تالاب انزلی می‌شود که وضعیت آلودگی مرداب انزلی را تشدید می‌کند.

در فروردین ۱۳۹۴، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان، از کاهش عمق این تالاب به کمتر از یک‌ متر خبر داد و دلیل آن را ورود سالانه ۲۵۰هزار متر مکعب رسوبات طبیعی، خانگی و صنعتی دانست که از ۱۰ رودخانه و پنج شهرستان، به آن محل وارد می‌شود و نقش مهمی در خشک شدن این تالاب ایفا می‌کند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده ازسوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان، سال گذشته ۲۱۶ هزار پرنده مهاجر زمستان را در دامان پرمهر تالاب‌های استان گذراندند که از این بین تالاب انزلی با ۱۲۵ هزار پرنده رکوددار میزبانی بود. در این بین هستند دلسوزانی که پرندگان گرفتار را نجات داده، تیمار کرده و به آغوش طبیعت باز می‌گردانند و در زمستان‌های سخت دانه‌ای یا خرده‌نانی میهمانشان می‌کنند.

اما نامهربان‌ها، بی توجه به در معرض انقراض بودن برخی از این پرندگان و ممنوعیت شکار، قلب کوچک آن‌ها را آماج سرب داغ می‌سازند. رئیس اداره محیط‌زیست انزلی گفت: ما هرساله در این فصل از سال شاهد ورود پرندگان زمستان‌گذر به تالاب هستیم.

اکبر میغی با اشاره به این که دسته اول پرندگان مهاجر به تالاب را خوتکا‌های پرسفید تشکیل می‌دهند، افزود: حدود سه هزار خوتکای پرسفید عمدتا در منطقه سرخانگل و بخش غربی تالاب انزلی شمارش شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با سردتر شدن هوا در مناطق شمالی به‌خصوص سیبری بر شمار پرندگان مهاجر ورودی به تالاب افزوده می‌شود. وی با اشاره به ممنوعیت شکار پرندگان در سال گذشته گفت: هنوز برای سال‌جاری تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته نشده و ممنوعیت شکار به قوت خود باقی و بدیهی است. میغی متذکر شد: هرکسی با هر نیتی حتی با اسلحه شکاری مجاز خودش وارد عرصه حفاظت شده شود به‌عنوان متخلف تلقی و علاوه بر توقیف سلاح به مراجع قضایی نیز معرفی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کارکنان اداره محیط‌زیست همچون سال‌های گذشته با جدیت و همت در حفظ گونه‌های ارزشمند مهاجرتلاش می‌کنند اما برای حفاظت از جانداران همچنان نیازمند کمک همه مردم هستند.

وی با قدردانی از همکاری مردم در زمینه حفاظت از حیات‌وحش گفت: در مواردی مردم حیوانات را مداوا کرده ، به دامپزشک برده ، با هماهنگی اداره محیط‌زیست در عرصه طبیعی جنگلی قلمگوده انزلی رهاسازی کرده‌اند.

طبیعت‌دوستان امیدوارند که با اجرای طرح احیای تالاب این مام مهربان بهتر از همیشه قادر به میزبانی از میهمانان زمستانی کوچک خود باشد و عرصه‌های طبیعی گیلان نیز با حضور این پرندگان جلوه‌ای زیباتر به خود بگیرد. تالاب بین‌المللی انزلی با حدود ۲۰هزار هکتار مساحت از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در جنوب دریای خزر و شمال ایران محسوب می‌شود.

به گزارش اداره کل محیط‌زیست استان گیلان، ۳۲۶ گونه پرنده از ۱۸ راسته و ۶۰ تیره در عرصه‌های استان شناسایی شده‌اند، بیش از ۷۰درصد از پرندگانی که در گیلان دیده می‌شوند، مهاجرند و بر اساس زمان ورودشان به استان این‌گونه‌ها به انواع زمستانه، تابستانه و عبوری تقسیم می‌شوند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک + 9 =