کد خبر : 11767
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
-

آماری از افسارگسیختگی بازار لبنیات

آماری از افسارگسیختگی بازار لبنیات

افت و خیزهای فراوان و افزایش چندین باره نرخ مواد لبنی از کاهش مصرف آن در میان خانواده ها خبر داده است.

قائم آنلاین،به نظر می رسید کاهش قدرت خرید مردم و اعتراف شرکت های تولید مواد لبنی به این مسئله عاملی باشد برای جلوگیری از افزایش قیمت این مواد کلسیم ساز اما علی رغم مخالفت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت ها، شرکت های لبنی به بهانه های مختلف مجددا نرخ محصولات خود را افزایش داده اند.
این افزایش قیمت ها موجبات سردرگمی خریداران را به همراه داشته است، زیرا برخی از فروشگاه ها که همچنان محصولات قدیمی با ماندگاری بالا را عرضه می کنند قیمت قبلی را از مشتری مطالبه می کنند، برخی نیز که خرید جدید داشته اند پول بیشتری می خواهند و برخی از سودجویان هم در این میان اجناس قدیمی را با قیمت های جدید عرضه می دارند. برخلاف دستور سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر«عدم تغییر قیمت »، برندهای مختلف و بعضا معتبر نرخ محصولات خود از جمله شیر را افزایش داده اند و همچنان هم نرخ های افزایش یافته غیرقانونی را اعمال می کنند. این مشکل البته دامنگیر همه کشور شده است اما از آنجایی که مازندران یکی از قطب های برندهای لبنی کشور به شمار می آید مردم توقع داشتند حداقل هزینه حمل و نقل را محاسبه نکنند یا برای هم استانی هایشان تخفیفات ویژه ای قائل شوند. درست مثل مواد تولید تهران که برای پایتخت نشینان یک نرخ و برای دیگرنقاط کشور قیمتی دیگر دارد.
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار وارش در ۵ ماه نخست امسال ۳بار شاهد افزایش نرخ محصولات لبنی بوده ایم که متاسفانه این افزایش قیمت بر روی کیفیت موادلبنی، علی الخصوص شیر های نایلونی پراستفاده اثری نداشته است.
در شروع سال جدید قیمت برخی محصولات لبنی با مقداری افزایش قیمت روبرو شد و به نظر می رسید پس از این افزایش، حداقل تا پایان سال ثبات نرخ ها را در بازار شاهد باشیم اما اینگونه نشد. دکتر خاتمی؛ رئیس انجمن صنایع لبنی مازندران چندی پیش در گفتگو با خبرنگار وارش از مخالفت شدید این انجمن با افزایش نرخ محصولات لبنی خبر داده و گفته بود که مشتریان دیگر طاقت افزایش قیمت ها را ندارند، ضمن اینکه با شرایط فعلی این افزایش نرخ بیشتر به نفع دلالان، واسطه ها و پخش کنندگان است تا کارخانه هایی که می خواهند زیان خود را جبران کنند.
با این حساب اصلا بعید نیست که اجناس و کالاهای آنها که عموما فاسد شدنی است در انبارها بماند و روند کاهش مصرف مواد لبنی در ایران ادامه داشته باشد.
آمارها نشان می دهد در ۵ سال اخیر ۲/۵ درصد از مصرف مواد لبنی در مازندران کاسته شده است که همین مسئله به افزایش بیماری های پوستی و استخوانی خواهد انجامید و سلامت غذایی مردم، مخصوصا نوجوانانی را که در سن رشد قرار دارند را در معرض تهدید قرار خواهد داد.
خانمی که به گفته خودش ۳۵ سال است لبنیات از اصلی ترین بخش های سفره خانواده اش به شمار می آید در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هم قیمت شیر پاکتی زیاد شده و هم خامه. متاسفانه ما نمی توانیم بنا به عادت لبنیات را کم یا حذف کنیم و این افزایش قیمت بر دیگر موارد زندگی ما تاثیر داشته است اما فامیل های ما بسیاری شیر و خامه و امثالهم را کلا حذف کرده اند.
آقای طبایی هم به خبرنگار ما می گوید:اصلا بلبشویی شده است. در بلوار آزادی که اتفاقا فروشگاه رفاه هم در آن هست پنیر خامه ای با ۴ یا ۵ نرخ در فروشگاه های مختلف عرضه می شود و گاهی هم وقتی به خانه می آیم و محاسبه می کنم می بینم پولی که داده ام بیشتر از قیمت محصولات است، وقتی برمی گردم و علت را جویا می شوم می گویند فلان چیز گران شده،
می پرسم اما رویش که همان قیمت قبلی است، در جواب می گویند هنوز فرصت نکرده اند برچسب نرخ ها را عوض کنند!
طی دو – سه ماه گذشته برخی اقلام لبنی از جمله شیر که از پرمصرف ترین محصولات لبنی است بار دیگر افزایش قیمت را تجربه کرد؛ به طوری که شیر یک لیتری ۲۳۰۰ تومانی به ۲۵۰۰ تومان و شیر ۲۵۰۰ تومانی تا ۲۷۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.
این افزایش قیمت در برخی برند ها درحالی اتفاق افتاده است که سازمان حمایت مصرف گنندگان و تولیدکنندگان هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصولات لبنی صادر نکرده است و انجمن صنایع لبنی نیز از افزایش قیمت لبنیات حمایت نکرده اند.
به طور کلی قیمت ها از بازار محصولات لبنی حاکی از آن است که شیر کم چرب یک لیتری به طور متوسط ۲۵۰۰ تومان عرضه می شود. البته برخی برند ها با وجود تذکرات سازمان حمایت، قیمت شیر کم چرب خود را تا ۲۷۰۰ تومان افزایش داده اند.
در میان سایر محصولات لبنی ماست کم چرب به طور متوسط کیلویی ۳۳۰۰ تومان و ماست پرچرب کیلویی ۳۶۰۰ تومان عرضه می شود. پنیر ۴۵۰ گرمی ۴۷۰۰ تومان و پنیر ۳۵۰ گرمی نیز ۴۲۰۰ تومان فروخته می شود و دوغ یک و نیم لیتری ۲۶۰۰ تومان است. همچنین خامه از جمله محصولات لبنی بوده که طی یک ماه گذشته افزایش قیمت داشته و بسته ۱۰۰ گرمی آن ۱۳۰۰ تومان عرضه می شود.
ادامه این روند بی شک به نفع هیچ کس جز واسطه ها نیست. متاسفانه وزارت صنعت نیز در این زمینه عملکرد متناقضی داشته است و تا به حال اظهارات متفاوتی از مسئولان آن شنیده ایم. در مازندران نیز انفعال کامل در این رابطه وجود دارد. به طوریکه با اینکه بیش از ۵ روز است که موضوع قیمت لبنیات مورد اشاره رسانه های فراوانی بوده است حتی یک اظهار نظر ساده هم در این رابطه از اداره کل صنعت معدن یا حتی جهادکشاورزی نداشته ایم.
گویا مازندران در جزیره ای زندگی می کند که فرسنگ ها با تمدن فاصله دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − سیزده =