کد خبر : 9315
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
-

چراغ راهنمای تغذیه ای چیست؟

چربی، قند و نمک سه ماده ای هستند که مصرف زیادشان بیماری‌زا است، بنابراین به گفته هدایت حسینی مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو، برای مراقبت بیشتر چراغ راهنمای تغذیه ای بر روی محصولات غذایی طراحی شده است.

به گزارش عصر ساری، در سال ۹۳ پس از مباحث مربوط به استفاده بیش از اندازه روغن پالم در لبنیات، مسئولان سازمان غذا و دارو به تکاپو افتادند تا نسبت به سلامت مواد غذایی توجه بیشتری صورت پذیرد، براین اساس یکی از اقدامات آنها طرح چراغ راهنمای تغذیه ای بود، به طوری که هدایت حسینی در توضیح این طرح به تسنیم عنوان کرد: در این طرح با عنوان چراغ راهنمای تغذیه ای که در بر گیرنده نشانگرهای رنگی روی محصولات است، میزان چربی، قند و نمک در هر ماده غذایی مشخص می‌شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: استفاده از چراغ راهنمای تغذیه ای به نحوی است که رنگ قرمز میزان زیاد، رنگ زرد متوسط و رنگ سبز نشان از میزان اندک این مواد (چربی، قند و نمک) را نشان می‌دهد.

در این راستا علیرضا مبارکی یکی از مسؤلان غذا و داروی کشور نیز در خصوص برچسب‌های مندرج در روی محصولات و مواد غذایی عنوان کرد: با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف کننده می‌دهد تا ماده غذایی مورد نظر خود را براساس الگوی مصرف و یا محدودیت‌های مصرفی انتخاب کند.

وی با اشاره به اینکه بر چسب‌های رنگی امکان انتخاب آگاهانه ماده غذایی را با توجه به محدودیت‌های احتمالی در انتخاب، در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد، افزود: هدف اصلی از اجرای این طرح نیز اصلاح الگوی مصرف در جامعه و ارتقاء سطح سلامت جامعه است. نشانگر رنگی به‌کار رفته در این محصولات به‌صورت چراغ راهنمای تغذیه ای است که شامل سه رنگ قرمز، نارنجی و سبز بر روی بسته بندی محصول درج می‌شود.

این مسئول دارویی با بیان اینکه نشانگر رنگی بر اساس میزان چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، میزان قند و نمک در هر سهم ماده غذایی طراحی شده است، عنوان کرد: رنگ قرمز نشان دهنده میزان زیاد، رنگ زرد متوسط و رنگ سبز میزان اندک در تولید محصولات است.

مبارکی تصریح کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل جدید سازمان غذا و دارو مبنی بر درج نشانگر رنگی بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی، دستورالعمل مربوطه جهت اجرا به تمامی کارخانجات و واحدهای تولیدی تحت پوشش در استان ابلاغ شده و مطابق برنامه زمانبندی اعلام شده تمامی واحدهای تحت پوشش تا پایان سال جاری ملزم به درج نشانگر رنگی بر روی بسته بندی محصولات تولیدی خود هستند. همچنین خانواده‌ها به هنگام خرید دقت و توجه بیشتری بر روی نشانگرهای رنگی درج شده در محصولات داشته باشند.

به گزارش تسنیم، سازمان غذا و دارو اعلام کرده است: از آنجایی که جامعه سالم زیر بنای توسعه هر کشوری است یکی از راه‌های نیل به این اهداف برخورداری از تغذیه سالم است که در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم در مورد مواد غذایی به افراد جامعه تا حدودی در این زمینه موثر است. این اطلاعات توسط برچسب‌هایی به منظور مشخص کردن هویت محصولات بر روی بسته بندی‌ها درج می‌شود که اطلاعاتی از تاریخ تولید و انقضاء گرفته تا مواد تشکیل دهنده را در بر می‌گیرید.

افراد هنگام خرید محصولات باید دقت زیادی در خواندن این برچسب‌ها داشته باشند هر چند که این اطلاعات در اغلب برچسب‌ها حاوی موادتشکیل دهنده است و ذکر ارزش مواد غذایی و میزان پروتئین و انرژی آن روی این برچسب‌ها درج نشده است اما باز هم تا حدودی سلامت ما را تا حدودی تضمین می‌کنند. از آنجایی که بسته بندی مواد غذایی اقدامی مناسب برای ارائه اطلاعات از محصول خریداری شده است نیاز است که تولید کنندگان آنرا در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

منبع: تسنیم

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =