کد خبر : 4473
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
-

واکنش سخنگوی دستگاه قضا به سخنان دیروز رئیس مجمع تشخیص/ اشد مجازات برای متعرضان به دو زائر نوجوان ایرانی/تشدید برخورد با دانه درشت‌های اقتصادی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: با تمام کسانی که تحت عنوان کارمند دستگاه قضا سوءاستفاده می‌کنند با شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش علویون؛ هفتاد و هفتمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا دقایقی پیش با حضور خبرنگاران آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین«غلامحسین محسنی اژه‌ای» در ابتدای این نشست خبری گفت: قوه قضاییه در سال گذشته کارنامه خوبی از مبارزه با زمین خواران دارد که مجلس دولت و قوه قضاییه کارهای خوبی در این زمینه انجام دادند.

**دست زمین خواران را از منابع طبیعی کوتاه می‌کنیم

وی ادامه داد: در سال ۹۳حدود ۷۱۰ هکتار از اراضی در تهران رفع تخلف شده و ۱۵۰۰ مورد ساخت و سازهای غیر مجاز که در استان تهران انجام شده بودند تخریب شدند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: میلیون‌ها متر مربع از اراضی که به نام دولت تصرف  شده بودند، آزاد شدند.

وی با اشاره به همکاری دولت و ارگان‌های دولتی که مجوز صادر می‌کنند گفت: لازم است نهادهای دولتی هماهنگی‌ را به عمل آورند که اجازه تصرف و ساخت وسازهای غیر مجاز را ندهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تشکیل مبارزه جدی با کسانیکه امنیت مردم را به خطر می‌‌اندازند گفت: همانند گذشته با کسانیکه امنیت مردم را به خطر می‌اندازند مقابله خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با موضع قوه قضاییه با اظهارات اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در خصوص مطالبی که گفته می‌شود اگر بدون اسناد باشد یک نوع افترا و تشویش اذهان عمومی است و ما همیشه توصیه کرده‌ایم اگر کسی مطلبی دارد ارائه دهد.

**منتظر اجرای حکم متعرضان به دو زائر نوجوان ایرانی در عربستان هستیم

وی با اشاره به تجاوز عربستان به دو نوجوان ایرانی ادامه داد: موضوع خودکشی این دو  نوجوان صحت ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژ‌ه‌ای ادامه داد: مامورین عربستان مرتکب یک کار بسیار زشت،‌ خلاف عرف، اخلاق، قانون و ضوابط شرعی شده‌اند که ما خواستار برخورد جدی با آنها هستیم و مقامات عربستان نیز قول داده‌اند که آنها را به اشد مجازات برسانند.

**زمان محاکمه خبرنگار واشنگتن پست

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با تاریخ محاکمه خبرنگار واشنگتن پست گفت: پرونده در حال حاضر در دادگاه انقلاب است و وکلا در حال مطالعه آن هستند که پس از پایان بررسی‌ها به دادگاه ارجاع خواهد شد.

**برای رفع ممنوع التصویری و بیانی رئیس دولت اصلاحات مذاکره نداشته‌ایم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مدتی پیش جهانگیری اعلام کرده که دولت و قوه قضاییه در جهت رفع ممنوع التصویری رئیس جمهور دولت اصلاحات، در حال رایزنی است، گفت: نمی‌دانم، اگر با شخص خاصی صحبت کردند اطلاع ندارم اما به صورت رسمی صورت نگرفته و فقط یک نقل قول است.

**نقص دادستان تهران به قرار مجرمیت بابک زنجانی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص آخرین وضعیت پرونده میلیاردر نفتی و اینکه به رغم گذشت ۱۵ ماه این پرونده هنوز رسیدگی نشده است، گفت: اینکه پرونده تاکنون رسیدگی نشده حرف درستی نیست در تمام این مدت کارهای بسیاری صورت گرفت و با کمک دولت بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی اموال بسیاری شناسایی و تحویل وزارت نفت شد و اکنون نیز در مقام شناسایی سایر اموال و ارزشیابی آنها هستند. از جهت استیفای حق دولت در این پرونده نهایت تلاش‌‌ها صورت گرفته است و در داخل و خارج اموال بسیاری از این فرد ردیابی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: تاکنون اموال قابل توجهی از متهم این پرونده شناسایی شده و کارشناسان در حال قیمت گذاری و کارشناسی هستند.

وی ادامه داد: در این پرونده قرار مجرمیت صادر شده بود که اگر مورد موافقت دادستان قرار می‌گرفت براساس همان کیفرخواست صادر می‌شد اما دادستان ایراد گرفت و قرار صادر شده برای رفع نقص مجدداً بازگشت و هنوز کیفرخواست صادر نشده است.
سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با آخرین وضعیت حکم اعدام «غلامحسین خالدی» محیطبان منطقه حفاظت شده دنا اظهار داشت: در مورد مسئله‌ای که بیان کردید چون مسئله دم و قصاص، امر مهمی است، اگر کوچک‌ترین اشکالی باشد طبیعی است که دیوان عالی کشور حکم را نقض می‌کند و دیوان نهایت دقت را دارد و این مسئله که قاضی تحت فشار قومیتی است، مطرح نیست.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: باید این دستگاه‌های ذیربط و حکومت در جهت حفظ محیط زیست تلاش کنند و کسانی که در این زمینه زحمت می‌کشند را مورد تشویق و ترغیب قرار دهند، قوه قضاییه هم در جهت حفظ محیط زیست در سال‌های اخیر متحمل زحماتی شده است.

** ۳۶۵ قاتل توسط اولیاء دم در سال ۹۳ مورد عفو قرار گرفتند

معاون اول دستگاه قضا اضافه کرد: چنانچه کسی در جایی تخلفی کند، بدیهی است که نمی‌شود از جرم وی صرف‌نظر کرد و اگر ارفاقی بتوان به او کرد بر اساس قانون این امر امکان‌پذیر است اما نمی‌شود جرم را نادیده گرفت.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: کسانی که ولی دم هستند با مصالحه و یا دیه رضایت بدهند و اسلام هم این امر را توصیه کرده است، البته قاتل هم باید قدر نعمت را بداند و این طور نباشد که افراد مجرم تجرّی پیدا کرده و سؤاستفاده کنند و این در حالی است که در سال ۹۳، ۳۶۵ قاتل با رضایت اولیای دم از قصاص نجات پیدا کردند.

**برنامه دستگاه قضا برای حبس زداییمعاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که قوه قضاییه در سال جدید چه برنامه‌ای برای حبس‌زدایی و توانمندسازی زندانیان دارد، گفت: بخش عمده حبس‌زدایی مربوط به قانون است و البته آیین‌نامه و قانون در این زمینه نوشته شده است که چنانچه وزارتخانه‌های مربوطه و شهرداری آمادگی لازم را پیدا کنند در سال ۹۴ زمینه اجرایی آن فراهم می‌شود؛ البته اقدامات دیگری نیز وجود دارد که نیازی به وضع قانون جدید نیست و جز اختیارات قوه قضاییه است.

وی ادامه داد: در اوایل امسال تعدادی از بانوان به مناسبت روز زن مشمول عفو قرار گرفتند، بنابراین کسانی که توبه کرده و رضایت شاکی خصوصی را اخذ کرده باشند،‌ مشمول عفو می‌شوند.

حجت‌الاسلام و مسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: تلاش ما این است که افرادی که ضرورت ندارد، در زندان نباشند مثلاً مطابق قانون بازداشت موقت متهم تا دو ماه متهم در بازداشت است اما چنانچه ظرف ده روز موانع رفع شود،‌ نیازی به بازداشت نیست، در خصوص قرار وثیقه با سازمان ثبت صحبت شده و با آن‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا کار مردم را راه بیاندازند و کسانی که می‌خواهند تأمین قرار را فراهم کنند، با مشکل مواجه نشوند.

**هشدارهای وزارت بهداشت باید مورد توجه قرار بگیرد

سخنگوی دستگاه قضا در مورد عدم نظارت کافی وزارت بهداشت در رابطه با سلامت مردم گفت: انصافاً آقای هاشمی تمام تلاش خود را در رابطه با سلامت مردم انجام می‌دهد و در ابعاد مختلف حساسیت خوبی نسبت به سلامت مردم دارد.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، هشدارهای وزارت بهداشت است که باید در این زمینه مردم نیز عنایت لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: یک مسئله دیگر این است که وزارت بهداشت نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد، بلکه باید مردم نیز همکاری لازم را انجام دهند.

حجت‌الاسلام و مسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به مواد آرایشی زنانه که توسط قاچاقچیان انجام می‌شود، گفت: این مواد استاندارد لازم را ندارد که در اینجا نیز باید همه دستگاه و ستاد مبارزه با قاچاق تلاش لازم برای مقابله با آن را انجام دهند.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با پرونده چشم‌پزشکی ادامه داد: در رابطه با آخرین جزئیات این پرونده هنوز خبری ندارم و پرونده به مرحله حکم نرسیده است.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به این سوال مبنی بر این که وزارت کشور گفته است، هیچ گونه مجوزی برای تجمع مقابل سفارت عربستان صادر نکرده، نظر قوه قضاییه چیست، گفت: اگر مجوز نداده باشند، نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

وی در رابطه با لایحه تخصیص قاچاقچیان مواد مخدر افزود: چنین لایحه‌ای وجود ندارد و هیچگونه لایحه‌ای از طرف قوه قضاییه به مجلس نرفته است.

**نمی‌توانیم در مورد پرونده احمدی نژاد تعیین وقت کنیم

حجت‌الاسلام و مسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به پرونده محمود احمدی‌نژاد گفت: در رابطه با برخی از مقامات از جمله مقام رئیس جمهور اگر اتهامی در مورد وی مطرح شود، مستقیماً در دادگاه مطرح شده و به دادسرا نمی‌رود.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: برای این پرونده نمی‌توان تعیین وقت کرد و بستگی به دادگاه و قاضی دارد.

**رسیدگی به لیست اموال مسئولین دنبال می‌شود

معاون اول دستگاه قضا در ادامه نشست خبری و در پاسخ به این سوال مبنی بر این که در اصل ۱۴۲ قانون اساسی ذکر شده که رهبر، رئیس جمهور توسط رئیس قوه قضاییه رسیدگی می‌شود، آیا لیست اموال مسئولان ارائه شده است یا خیر، افزود: طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی بعضی از مقامات موظف هستند در ابتدای پذیرش آن سمت به ریاست قوه قضاییه اعلام کنند و پس از پایان سمت، دوباره باید لیست اموال خود و خانواده را اعلام کنند که اگر برخلاف حق افزایش داشته باشد، رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم همه افراد لیست اموال خود را اعلام کردند به غیر از یک نفر در دولت نهم و دو نفر دیگر در دولت دهم که اسامی این افراد «ابراهیم عزیزی» معاونت توسعه و مدیریت، «محمدجواد محمدزاده» رئیس حفاظت از محیط زیست و «ملک‌زاده» معاون رئیس جمهور و میراث فرهنگی بودند که لیست اموال خود را اعلام نکردند، همچنین پرونده ۵ نفر از افراد دولت نهم و دهم که لیست اموال خود را اعلام کرده‌اند، در حال پیگیری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: در دولت یازدهم نیز همه کسانی که مشمول این اصل هستند، لیست اموال‌شان را اعلام کرده‌اند که تا پایان مسئولیت‌شان فرصت دارند این لیست را ارائه دهند که البته لیست اموال ۴ نفر نیز در دولت یازدهم دارای نواقصی بوده که به آن‌ها اعلام شده است، آن را رفع کنند.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با پرونده جیسون رضاییان گفت: در رابطه با این پرونده در مرحله اول ۴ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند که در دادگاه بدعی حکمی صادر نشده است.

**«سیاسی» با قرار وثیقه آزاد شد

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به پرونده «سیاسی» گفت: وی با قرار وثیقه آزاد و کیفرخواستش نیز صادر شده است.

وی در رابطه با حادثه شیراز افزود: در رابطه با این موضوع شورای تأمین وارد شدند و همچنین بلافاصله دولت و دادستان نیز وارد شدند و افرادی نیز در رابطه با این پرونده بازداشت شده‌اند که با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.حجت‌الاسلام و مسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال مبنی بر این که برنامه قوه قضاییه برای انتخابات پیش رو چیست، گفت: معاون پیشگیری از وقوع جرم برای برخورد با هرگونه تخلف فعال است که اگر سایر دستگاه‌ها به میدان نیایند،‌ این معاونت توفیق بالایی نخواهد داشت.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با باغ دامپزشکی افزود: در رابطه با این مسئله هیچ اطلاعی ندارم.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به دستگیری عاملان حادثه تروریستی در جنوب کشور گفت: هر کسی که دستگیر شود و بازداشتگاه برود حتماً برای وی پرونده تشکیل شده و امیدوارم با توجه به این که جنایتی که در حق این مأموران خدوم انجام شده است دادگستری هرچه سریع‌تر رسیدگی کند.

وی در مورد اختیارات شوراهای حل اختلاف برای سال جدید گفت: شورای حل اختلاف نهادی است که از سال ۸۱ کار خود را آغاز کرده و کارها و اقدامات خوبی انجام داده است، در حال حاضر قانون در مورد جرائم، اختیارات قضایی را نیز به این شورا داده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای ادامه داد:‌ اساساً کار شوراهای حل اختلاف باید صلح و سازش باشد و تلاش ما این است که آن‌ها را تقویت کنیم.

**رسیدگی به پرونده مرتضوی ادامه دارد

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با آخرین وضعیت پرونده مرتضوی گفت: در مورد شکایت یکی از صاحبان دم باید بگویم که به آن شکایت رسیدگی شده و برای آن تعیین وقت شده است.

معاون اول دستگاه قضا در خصوص پرونده تأمین اجتماعی گفت: در رابطه با این پرونده هنوز تعیین وقت نشده و تحقیقات ادامه دارد.

وی در مورد دستگیری متخلفان در سهام عدالت افزود: در مورد این مسئله خبری ندارم اما قوه قضاییه مصمم است که در سال ۹۴ نسبت به این گونه مسائل جدیت بیشتری داشته باشد.

حجت‌الاسلام و مسلمین محسنی‌اژه‌ای در رابطه با لایحه تخفیف مجازات برای قاچاقچیان مواد مخدر افزود: اگر چنانچه کسی مرتکب این جرم شود و با نیروی انتظامی همکاری کند قاضی می‌تواند در اجرای حکم آن شخص مجرم تخفیف دهد و افرادی که بار اول‌شان است مرتکب چنین جرائمی می‌شوند اگر همکاری کنند، حتماً در حکم آن‌ها تخفیف لحاظ خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: چنین بحثی در مجلس شورای اسلامی مطرح است، قوه قضاییه نیز طرح را رد نکرده است.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: ما در کشور سازمانی به نام بازرسی کل کشور داریم و نمی‌خواهیم موازی‌کاری کنیم اما قوه قضاییه هنوز این طرح را رد و یا تصویب نکرده است.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با شعار سال افزود: بحث همدلی این طور نیست که بنشینیم و بگوییم همدل و همزبان هستیم بلکه باید همه در آن مرز قانونی‌ که برایمان تعریف شده است، حرکت کنیم، آن گاه این امر تحقق می‌یابد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: اگر چنانچه اختلاف برداشتی از قانون شود، باید نشست و صحبت کرد تا به یک نتیجه واحد برسیم.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنان خود نیز به این موضوع اشاره کردند و فرمودند که این مسئله (همدلی و همزبانی) به تدریج به وجود آید.

معاون اول دستگاه قضا گفت: همدلی و همزبانی بخش عمده آن در چارچوب قانون و بخشی نیز در تبیین قانون است که امیدوارم این مسائل به برکت حضرت زهرا(س) که سال جدید را با نام ایشان آغاز کردیم، تحقق پیدا کند.

**هنوز اسید پاش اصفهان شناسایی نشده است

وی در ارتباط با حادثه اسیدپاشی اصفهان گفت: بنده چندین بار از معاونت امنیت وزارت اطلاعات و از دادگستری موضوع را پیگیری کردم اما هنوز سیستم اطلاعاتی ما نتوانستند فردی که این جرم خشن را انجام داده، بازداشت و تحویل مقامات قضایی دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی از نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضاییه نامه نوشتند و از تأخیر رسیدگی به پرونده سازمان تأمین اجتماعی گله‌مند شدند، اظهار داشت: پرونده سازمان تأمین اجتماعی ابعاد مختلفی دارد و طی سالیانی برخی مسائل اتفاق افتاده که بازپرس مشغول بررسی و اگر کسی بگوید تأخیر در رسیدگی بوده باید گفت که ماهیت کار این مسئله را ایجاب می‌کند و این دلیل بر سهل‌انگاری نیست و چنانچه قاضی به فردی برسد که در مذان اتهام باشد، حتماً تحقیقات لازم را انجام می‌دهد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اجرایی شدن قانون آیین دادرسی کیفری جدید با توجه به کمبود بودجه دستگاه قضا امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: ما از تنگناهای دولت بی‌اطلاع نیستیم، البته قوه قضاییه در خصوص انجام مأموریت‌هایش به شدت دچار مشکلات است که با عنایت دولت و مجلس افزایشی صورت گرفت و بنده تشکر می‌کنم اما در خصوص اجرایی شدن قانون آیین دادرسی جدید یقیناً با مشکلاتی مواجه هستیم اما در نهایت تلاش می‌کنیم تا با صرفه‌جویی‌هایی که انجام می‌دهیم این قانون اجرایی شود.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر بخش خصوصی بخواهد از زندانیان حمایت مالی کند، نظر قوه قضاییه در این رابطه چیست، گفت: از آنجایی که بودجه قوه قضاییه کم است، اگر بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند، از آن استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: سازمان تعاون زندان‌ها تلاش می‌کند اما تلاش این سازمان کفاف مسئله را نمی‌دهد و اگر بتوانیم تمام زندانیان را با حرفه‌های مختلف آشنا کنیم یقیناً پس از خروج از زندان این امر به نفع خود و خانواده آن‌ها خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: طبق آمار زندان‌ها و تعاون حدود ۵۰ هزار نفر توانسته‌اند، در امر تولید و غیرتولید مشغول به کار شوند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که یکی از اعضای شورای نگهبان(م.الف) در مورد برخی کاندیداها اظهارنظر کرده است، آیا قوه قضاییه به عنوان مدعی عموم در راستای حفظ آبروی شورای نگهبان اقدام می‌کند یا خیر، گفت: بنده اطلاعی ندارم.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته شده نیروی انتظامی در زمان ریاست قبلی متهم بوده و نفت ایران را فروخته ولی وجوه را به خزانه برنگردانده است، آیا در این زمینه پرونده‌ای تشکیل شده یا خیر، تصریح کرد: من چیزی نشنیدیم اما اگر وزارت نفت یا هر دستگاه دیگری شکایت کنند، طبیعی است رسیدگی می‌شود.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت بازداشت خبرنگار روزنامه روزان اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: نمی‌دانم در چه وضعیتی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته شده «حسین یزدی» به خاطر تهیه مقدمات در مراسم ترحیم مادر رئیس جمهور دولت اصلاحات، دستگیر شده است، آیا این را تأیید می‌کنید، خاطرنشان کرد: هیچ کس به اتهام هماهنگی و تهیه مراسم ترحیم دستگیر نمی‌شود مگر این که خلافی مرتکب شده باشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =