کد خبر : 2545
تاریخ انتشار : شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۹:۱۶
-

ادامه رایزنی‌ نمایندگان ایران و آمریکا در ژنو

برابر اعلام اتحادیه اروپا، معاونان وزیران امورخارجه گروه کشورهای ۵+۱ و ایران از روز یکشنبه برای گفتگو درباره جزئیات فنی باقی مانده در مذاکرات هسته ای گردهم می آیند. در همین حال، روز نخست رایزنی های ایران و آمریکا در ژنو برگزار شد.

به گزارش علویون؛ اتحادیه اروپا اعلام کرد معاونان وزیران امورخارجه گروه کشورهای ۵+۱ و ایران از روز یکشنبه برای گفتگو درباره جزئیات فنی باقی مانده در مذاکرات هسته ای گردهم می آیند.

 

این دیدار پس از نشست وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برگزار می شود.

 

پایان نخستین روز رایزنی ها

نخستین روز رایزنی‌ های هیئت های مذاکره کننده هسته‌ ای ایران و آمریکا روز جمعه، ۱ اسفند ۱۳۹۳، با حضور هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پایان یافت.

 

سید عباس عراقچی،‌ مجید تخت روانچی و وندی شرمن، معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا،  با حضور هلگا اشمیت، معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در دو نوبت صبح و بعدازظهر به گفتگو درباره برنامه‌ هسته‌ ای ایران پرداختند.

 

معاونان و کارشناسان دو طرف صبح به مدت ۵ ساعت به گفتگو پرداختند و بعدازظهر نیز معاونان جلسه داشتند که دو ساعت و نیم طول کشید که در کل در دو سطح معاونان و کارشناسان به مدت ۷ ساعت و نیم به گفتگو کردند.

 

این رایزنی‌ها پنجمین دور رایزنی‌های ایران و آمریکا پس از تمدید هفت ماهه توافق ژنو بود.

 

معاونان وزیران امور خارجه ۲ کشور پیش از این دو بار در ژنو،‌ یک بار در زوریخ و یک بار هم در حاشیه پنجاه و یکمین نشست امنیتی مونیخ در این شهر بر سر یک میز به گفتگو نشسته بودند.

 

قرار است این رایزنی‌ها روز شنبه نیز ادامه یابد. روز یکشنبه سوم اسفند ماه نیز نشست ایران و گروه ۱+۵ در سطح معاونان در ژنو برگزارمی شود.

 

آقای محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا، نیز قرار است روزهای یکشنبه و دوشنبه در شهر ژنو دیدار و گفتگو کنند.

 

پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه سال جاری (۱۳۹۳) به علت وجود اختلاف به ویژه در زمینه ظرفیت و میزان غنی سازی و شیوه رفع تحریم‌ها به توافق نرسیدند، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک)‌را برای هفت ماه (۹ تیر ۱۳۹۴) تمدید کرده و تاکید کردند که همه تلاش خود را صورت دهند تا ظرف چهار ماه (تا پایان مارس) بتوانند به تفاهم سیاسی دست یابند و پس از آن، رایزنی‌های دوجانبه و چند جانبه میان تیم مذاکره کننده ایرانی و شش کشور برگزار و شهر ژنو اواخر آذر ماه و اواخر دی ماه میزبان یازدهمین و دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ ای در سطح معاونان بود.

 

منبع: شبکه خبر

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − دو =