کد خبر : 1937
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۹
-

بوش دستور شکنجه می‌داد بعد می‌گفت سازمان سیا، شکنجه می‌کند/در آمریکا با زندانیان همچون تفاله رفتار می‌شود

یک مأمور سابق سیا در یک افشاگری جدید گفت که دولت «جرج بوش»، دستور شکنجه زندانیان را صادر کرده بود اما در ملاء عام می‌گفت، سازمان سرکش «سیا» اقدام به شکنجه می‌کند.

به گزارش علویون؛ «جان کریاکو»، مأمور سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا موسوم به «سیا» در سال ۲۰۱۳ به اتهام فاش کردن نام یکی از همکارانش برای یکی از خبرنگاران و افشاگری درباره برنامه شکنجه سیا به حبس محکوم شد و هم‌اکنون بعد از گذراندن این دوسال، از زندان آزاد شده است.

وی در اولین مصاحبه اختصاصی خود بعد از آزادی‌اش در خصوص تکنیک‌های شکنجه مظنونین توسط مأموران سیا گفت که این متدهای شکنجه در واقع سیاست رسمی دولت آمریکا بوده است که مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آنها را اجرا می‌کردند.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا اواخر سال گذشته میلادی پس از ۴ سال کش و قوس و پس از حذف بخش‌های زیادی از مستندات شکنجه مظنونین اقدامات تروریستی توسط آژانس مرکزی اطلاعات این کشور، گزارشی ۴۹۹ صفحه‌ای در این رابطه منتشر کرد.

در این گزارش آورده شده بود که مأموران سیا، مظنونین به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر را با شیوه‌هایی خشن چون غرق مصنوعی، محرومیت از خواب، آویزان کردن دستانشان از سقف و عریان کردن، مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند.

طبق این گزارش، کریاکو زمانی معتقد بود که چنین شکنجه‌هایی بعنوان یک «ابزار شر» لازم است که در نهایت این عقیده او تغییر کرده است. وی تنها نیروی سیا بود که در ارتباط با برنامه شکنجه این سازمان بازداشت شد.

 اتهام کریاکو نقض قانون جاسوسی بود زیرا به رسانه‌ها و عموم گفته بود که آمریکا زندانیان جنگ علیه تروریسم را مورد شکنجه قرار می‌دهد.

*به مأموران سیا گفته می‌شد شکنجه کنید چون کار خوبی برای رسیدن به اطلاعات است

او چند روز پیش از بازداشتگاه «لورتو پنسیلوانیا» آزاد شد و به اسپوتنیک گفت که به دلیل تشویق‌هایی که می‌شده است این انگیزه را پیدا کرده بود که دولت آمریکا را در اجرای برنامه‌های عجیب و غریب مورد حمایت قرار دهد.

وی ادامه داد: به ما گفته شده بود که برنامه غرق مصنوعی کارساز است و یک شکنجه به حساب نمی‌آید و با این کار در واقع اطلاعات قانونی به دست می‌آوریم.

این مأمور سابق سیا ادامه داد: چند سال بعد ما به این دانش رسیدیم که این درست نبوده است. مدام درون سازمان سیا به ما دروغ گفته می‌شد. غرق مصنوعی یک چیز هولناک بود. این کار (غرق مصنوعی) برای کشور خوب نبود. برای سیاست خوب نبود. این کار از اول اشتباه بود.

*کاخ سفید به دروغ می‌گفت سازمان سرکش «سیا» زندانیان را شکنجه کرده است

کریاکو ادامه داد، بعد از فاش شدن اطلاعاتی درباره غرق مصنوعی و شکنجه و مشخص شدن این مسئله که این برنامه کارساز نبوده است، دولت «جرج بو.ش» رئیس‌جمهور آمریکا، سیا را مقصر اعلام کرد و آن را یک «سازمان سرکش» خواند و گفت «مأموران سرکش» چنین شکنجه‌هایی را انجام می‌دادند.

وی سپس تأکید کرد: بعنوان کسی که صادقانه در سازمان سیا کار کردم، از این رنجیده‌ خاطر شدم که کاخ سفید به این شیوه دروغ می‌گفت.

*شکنجه جزء سیاست رسمی دولت آمریکا بود

کریاکو به همین دلیل و بعد از مشاهده اینگونه رفتارهای ریاکارانه سیا، نزد مطبوعات رفت تا به آنها بگوید « تنها سیا نبوده که زندانیان را شکنجه می‌کرده است بلکه رئیس‌جمهور آمریکا دستور این شکنجه را می‌داده است و این جزء سیاست رسمی دولت آمریکا بوده است».

طبق این گزارش، بعد از این افشاگری، زندگی کیریاکو تغییر کرد، اخراج شد و دوستانش دیگر با او حرف نزدند و پلیس فدرال آمریکا موسوم به «اف بی آی» شروع به بازجویی از او کرد.

*اف بی آی به صورت محرمانه و با شیوه‌های دروغ از کیریاکو بازجویی می‌کرد

وی تصریح کرد: اف بی آی با من تماس گرفت و از من خواست تا به آنها درباره آنچه که “پرونده مبارزه با اطلاعات” است، همکاری کنم. من برای چند سال همکاری نزدیکی با اف بی آی داشتم و خوشحال بودم که به آنها کمک می‌کرد. من در یک اتاق کنفرانس نشستم و بعد متوجه شدم که آنها از من بازجویی می‌کنند و مسئله مبارزه با اطلاعات مطرح نیست. آن موقع بود که گفتم می‌خواهم با یک وکیل صحبت کنم.

طبق گزارش‌ها کیریاکو بعد از آن به نقض قانون جاسوسی متهم شد.

*وقتی همه اعضای دولت از شکنجه حمایت می‌کنند، جایی جز مطبوعات برای افشاگری باقی نمی‌ماند

این مأمور سابق سیا در خصوص اینکه به چه دلیل به اعضای کنگره مراجعه نکرد تا آنها را از این مسئله آگاه سازد، گفت: بگذارید بگویم که شما شواهدی از شکنجه در اختیار دارید و سپس نزد یک مقام عالیرتبه‌تر می‌روید اما خود او بخشی از این برنامه شکنجه بود. آن هنگام است که نزد یک مقام عالیرتبه تر می‌روید اما او کسی است که دستور شکنجه را صادر کرده است. سپس نزد شورای کل می‌روید اما او نیز دستور برنامه شکنجه را تأیید کرده است. سپس نزد کمیته‌های کنگره می‌روید، اما آنها نیز از برنامه شکنجه آگاه هستند و هیچ مخالفتی با آن ابراز نکرده‌اند. آنوقت دیگر کجا می‌توانی بروی؟ دیگر جایی جز رفتن نزد مطبوعات ندارید.

کریاکو می‌گوید: اگر مسئله امنیت ملی مطرح باشد هیچ محافظتی از شما نمی‌شود. می‌بایست قبلاً از آنکه درباره عمومی کردن این مسئله تصمیمی می‌گرفتم، بسیار فکر می‌کردم زیرا این کار همه‌چیز را تغییر می‌داد.

او همچنین درباره «جفری استرلینگ» یکی دیگر از مأموران سابق سیا که به نقض قانون جاسوسی متهم شده، گفت که تمامی جزئیات پرونده او را مورد مطالعه قرار داده است و هیچ شواهدی تابحال وجود نداشته باشد که نشان بدهد او قانون را نقض کرده است.

استرلینگ جزئیاتی درباره عملیات خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران برای روزنامه نیویورک تایمز را فاش کرده بود و کیریاکو می‌گوید: من هیچگونه شواهدی تابحال مشاهده نکردم که نشان دهد او قانون را نقض کرده است.

*دولت آمریکا از «قانون جاسوسی» مثل یک چکش استفاده می‌کند

کریاکو می‌گوید که دولت آمریکا از «قانون جاسوسی» همچون یک چکش استفاده می‌کند و گفت: قانون جاسوسی در سال ۱۹۱۷ به تصویب رسید تا خرابکاران آلمان را متوقف کند. این یک قانون منسوخ شده است. این قانون به مفهوم پیگرد افراد به دلیل صحبت کردن با مطبوعات نیست بلکه برای پیگرد افرادی است که از طریق فروختن یا ارائه اطلاعات محرمانه به نفع خود، علیه آمریکا خیانت می‌کنند.

*نظام قضایی آمریکا دچار مشکل است و نیاز به اصطلاحات اساسی دارد/در آمریکا با زندانی مثل تفاله رفتار می‌شود

وی ضمن تأکید بر این مسئله که نظام قضایی آمریکا دچار مشکل است، گفت: من به دلیل صحبت کردن با مطبوعات درباره برنامه شکنجه با ۴۵ سال حبس روبرو بودم. ممکن بود در زندان بمیرم سپس دولت می‌گوید این معامله را مطرح می‌کند که “می‌توانی به یک جرم متهم شوی و تنها دو سال در حبس باقی بمانی».

کریاکو ادامه داد که خانواده‌اش در دو سالی که در زندان بودند، نابود شدند و درباره تجربه‌اش در زندان گفت تجارب او در زندان بسیار پوچ و غم‌انگیز بوده است.

وی اینگونه می‌گوید: من به طرز احمقانه‌ای فکر می‌کردم تا حدی حریم خصوصی دارم. آنها نامه‌های مرا باز می‌کردند و برخی اوقات از آن کپی می‌گرفتند و سپس دوباره آن را مهر و موم می‌کردند و به من می‌دادند. طبق قوانین وقتی نامه یک زندانی مورد بررسی قرار می‌گیرد، باید در یک نامه‌ای به او اطلاع‌رسانی شود اما هیچ‌گاه به او چنین چیزی را نمی‌گفتند و این مسئله را از افرادی که با آنها ارتباط داشت، فهمیده بود.

طبق این گزارش، وضعیت غذا در زندان‌ها بسیار افتضاح بود و تمامی مسائل پیش آمده موجب شده است که کیریاکو نقطه نظر تازه‌ای به نظام قضایی آمریکا پیدا کند و تأکید کرد که نظام قضایی آمریکا نیاز به یک اصلاح واقعی دارد.

وی در پایان گفت: یکی از چیزهایی که مجبوری به آن عادت کنی این است که با تو همچون یک تفاله رفتار کنند. شما انسان به حساب نمی‌آیید. اگر مقاومت کنید، به رفتار توهین آمیز متهم می‌شوید و اگر به رفتار توهین آمیز متهم شوید به انفرادی فرستاده می‌شوید و انفرادی یک جهنم است.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =