کد خبر : 293652
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
-

ما باید در عین حفظ استقلال خود، از امکانات دولت و حکومت استفاده بیشتری کنیم

ما باید در عین حفظ استقلال خود، از امکانات دولت و حکومت استفاده بیشتری کنیم

رئیس قوه قضائیه گفت: دستگاه قضایی نباید وامدار هیچ فرد و نهادی باشد، اما باید از امکانات دولت و حکومت استفاده کند. ما باید ضمن حفظ استقلال و شان خودمان، از امکانات دولت و حکومت بیشتر استفاده کنیم.

به گزارش عصرقائم، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای ظهر امروز ۷ بهمن، در مراسم دیدار رئیس قوه قضائیه با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان خراسان رضوی که در اداره کل دادگستری استان در دیدار با فعالین اقتصادی انجام شد، با اشاره به اینکه برخی عمر بابرکت دارند و برخی بی‌برکت، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در همین استان بزرگ شده‌اند و درس خوانده‌اند. برای عمر ایشان چه میزان ارزشی باید قائل شد؟ چه قدر ایشان تلاش کردند و همچنان تلاش می‌کنند؟ بسیاری همان درس‌هایی که ایشان خوانده‌اند، را خواندند و از همان امکانات استفاده کردند. در بین غیر روحانیون هم حاج قاسم را در نظر بگیرید. عده بسیاری هستند که مانند او سابقه جنگ داشتند، اما حاج قاسم نشدند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) در خصوص تاثیر نماز در با برکت شدن عمر، بیان کرد: امروز مدیریت کشور ما به دست یک شخصیت ولی فقیهی است که در زمان فعلی از نظر فضل، حکمت، درایت و تجربه، عنایت خاص پروردگار و امام زمان بی‌نظیر است. موهبت دیگری که ما مسئولین داریم، خدمت به مردم و رفع ظلم است. این یک نعمت معنوی است که در اختیار ما قرار دارد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به‌حجم بالای کار کارکنان قوه قضائیه، گفت: این حجم از کار باعث فرسودگی کارکنان می‌شود. یکی از اولویت‌هایی که ما از روز اول داشتیم، متعادل‌سازی حجم کاری کارکنان قوه قضائیه بود. بدین منظور، یک راه‌ این است که تعداد کارکنان را افزایش دهیم که به دلیل کمبود بودجه میسر نیست.‌ اما راه دیگر این است که حجم کار را کمتر کنیم. ما باید ببینیم چه مقدار از کارها را می‌توانیم کم کنیم.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه باید از جرم‌انگاری‌های جدید جلوگیری کنیم و حتی بسیاری از جرم‌های قبلی را هم به تخلف تغییر دهیم، گفت: دستگاه قضایی نباید وامدار هیچ فرد و نهادی باشد، اما باید از امکانات دولت و حکومت استفاده کند. ما باید ضمن حفظ استقلال و شان خودمان، از امکانات دولت و حکومت بیشتر استفاده کنیم. به عنوان مثال مگر وظیفه شهردار، خدمت به شهروندان نیست؟ از شهردار دعوت کنید حجم کار قوه قضائیه را ببیند. ما از امکانات حکومت کم استفاده کردیم و می‌توان با حفظ استقلال از امکانات بیشتر استفاده کنیم.

وی با اشاره به قیمت بالای مسکن در کشور، عنوان کرد: ما باید فکر کنیم ببینیم برای مسکن کارکنان قوه قضائیه چه می‌توان کرد. امروز دیگر کسی نمی‌تواند با حقوق خود خانه بخرد. بنابراین ما باید در این زمینه یک فکر عاجل بکنیم و از ظرفیت‌های حکومت استفاده کنیم.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: همچنین من از مسئولین قضایی استان درخواست دارم بررسی کند چند درصد احکام نقض می‌شود و چرا این اتفاق می‌افتد. باید این موارد کاهش یابد. به علاوه در جرایمی که نیاز به حبس ندارند، مجازات جایگزین در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت تعیین مجازات سنگین و سپس اعطای عفو و آزادی مشروط، کار درستی نیست. اگر فردی مستحق حبس طولانی مدت نیست، حبس کمتری برای او در نظر گرفته شود. اینکه متخلفان دارای مجازات سنگین را چندین بار عفو کنیم، موجب جری شدن آنان می‌شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به مشکلات معیشتی کارکنان قوه قضائیه، اظهار کرد: علی‌رغم وجود مشکلات بودجه‌ای، تلاش می‌کنیم می‌کنیم در جهت بهبود معیشت کارکنان قوه قضائیه اقدامات لازم را انجام دهیم.

ما باید در عین حفظ استقلال خود، از امکانات دولت و حکومت استفاده بیشتری کنیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − پانزده =