کد خبر : 293460
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
-

افتتاح اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی

افتتاح اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی

مدیر اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی در نشستی با بیان اینکه بصیرت گفتمانی، تنها راه شناخت گفتمان‌هاست خاطرنشان کرد: بدون فهم و بصیرت عمیق نمی‌توان نسبت به شناخت گفتمان‌ها فرهنگ‌سازی کرد.

به گزارش عصرقائم، اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی با حضور سعدی رئیس دانشگاه امام صادق (ع)، عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید مجتبی امامی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه و حسن بشیر مدیر اندیشکده با حضور اعضای اندیشکده و شرکت‌کنندگان افتتاح شد.

حسن بشیر، مدیر اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی در این مراسم یکی از اقدامات مهم دانشگاه امام صادق (ع) را توجه به دو رویکرد آموزشی و پژوهشی دانست و گفت: در همین زمینه علاوه بر ایجاد ساختارهای مختلف به ویژه برای رشد و توسعه رویکردهای پژوهشی، اندیشکده های مختلف نیز راه اندازی شده اند که دانشکده تحلیل گفتمان راهبردی در همین راستا ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: از اهداف این اندیشکده، سه محور «گفتمان شناسی»، «فرهنگ سازی» و «انتقادپذیری» است. در همین رابطه باید تاکید کرد که همیشه یکی از وجوه مهم تحلیل گفتمان، انتقادی بودن آن است، درحالی که وجه دیگر آن باید «انتقادپذیری» باشد. این وجه متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته و آداب و اخلاق آن در جامعه تبیین نشده است. انتقاد و پذیرش انتقاد، دو وجه یک سکه است که باید همراه همدیگر باشند.

مدیر اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی سپس با بیان اینکه اندیشکده تلاش می کند تا ضمن فهم و شناخت گفتمان های مختلف، تحلیل های علمی و پژوهشی را از گفتمان های مزبور به جامعه ارائه بدهد، تصریح کرد: بدیهی است که برای این موضوع نیازمند تخصص و بصیرت لازم هستیم. بصیرت گفتمانی، راه شناخت گفتمان هاست و بدون فهم و بصیرت عمیق نمی توان نسبت به شناخت گفتمان ها و فرهنگ سازی بر اساس آن اقدام نمود.

بشیر همچنین با بیان اینکه موضوع فرهنگ سازی در این رابطه به شدت مورد توجه است و عصر کنونی را می توان «عصر گفتمان» نامید، اظهار کرد: بر اساس این عصر، گفتمان که به شدت با توسعه ارتباطات و شبکه های اجتماعی همراه است، شناحت فرهنگی، توسعه فرهنگی و فرهنگ سازی بر اساس بنیان های فرهنگی و اخلاقی نیز اهمیت مضاعف پیدا می کنند. درواقع از همان روز اول راه اندازی اندیشکده بسیاری از استادان، پژوهشگران و دانشجویانی که با حوزه گفتمان آشنایی دارند، علاقه مند شدند که با اندیشکده همکاری کنند. در همین زمینه باید تاکید کرد که افرادی که در سه حوزه «تحلیل گفتمان»، «زبان شناسی کاربردی» و «نشانه شناسی انتقادی» به نحوی فعالیت دارند می توانند درخواست عضویت در این اندیشکده را ارسال کنند تا مراحل عضویت طی شود.

این استاد دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: اندیشکده شامل گروه های مختلفی از جمله گروه تحلیل گفتمان سیاسی، گروه تحلیل گفتمان فرهنگی ـ اجتماعی، گروه تحلیل گفتمان دینی، گروه تحلیل گفتمان بین الادیانی و گروه تحلیل گفتمان هنری و سینمایی است.

مدیر اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی در پایان صحبت هایش اظهار امیدواری کرد که این اندیشکده بتواند در گسترش فهم و تحلیل گفتمان های گوناگون در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی موفق باشد و در راستای فرهنگ سازی بر اساس بنیان های فرهنگی و اخلاقی جامعه حرکت کند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از کتاب «کرونا و گفتمان های ادیان ابراهیمی، ایمان، معنویت و مناسک»، نوشته دکتر حسن بشیر و همکاران نیز رونمایی شد.

افتتاح اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 10 =