کد خبر : 293145
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
-

تشکیل کارگروه ویژه معیشت دانشجویان

تشکیل کارگروه ویژه معیشت دانشجویان

در پی تجمع گذشته دانشجویان دکتری تخصصی در خصوص افزایش پرداختی و یکسان سازی حقوق دستیاران بالینی، دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت از تشکیل کارگروه معیشت دانشجویان و اعضای هیات علمی در معاونت آموزشی خبر داد و گفت: وضعیت معیشتی دانشجویان برای وزارت بهداشت بسیار مهم است، اما مخالف مقایسه دانشجویان دکتری تخصصی با دستیاری هستیم چرا که نوع کار و جنس فعالیتشان با هم متفاوت است و افراد باید با توجه به اینکه در چه سطح و شرایطی در حال فعالیت هستند، مطالبات خود را مطرح کنند.

به گزارش عصرقائم، دکتر غلامرضا حسن زاده در گفت و گو ، ضمن بیان این مطلب خاطر نشان کرد: دانشجویان دکتری تخصصی روز گذشته با تجمع مقابل وزارت بهداشت، درخواست داشتند که حقوق و مزایای آنها همانند دانشجویان دوره دستیاری بالینی افزایش پیدا کند.در این زمینه چند نکته را باید توجه کنیم یکی اینکه وضعیت معیشتی دانشجویان برای وزارت بهداشت بسیار مهم است اما باید منابع مالی این درخواست ها تامین شود و اعتبارات لازم موجود باشد تا بتوان تغییراتی در وضعیت معیشتی متقاضیان ایجاد کرد.
وی تاکید کرد: برای دانشجویان دوره دستیاری نیز از اعتبارات بیمارستان ها و درآمد اختصاصی بیمارستان ها بر اساس نظر هیات امنای دانشگاه این اعتبار دیده شده است. اما معاونت آموزشی وزارت بهداشت نامه ای تنظیم و ارسال کرده است که ما با افزایش دریافتی و حقوق دانشجویان دکتری تخصصی موافق هستیم به شرطی که منابع مالی آن تامین شود. بنابراین ما با اصل قضیه افزایش دریافتی این دانشجویان موافقیم.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی یاد آورد شد: معتقدیم حتما باید به معیشت دانشجویان توجه کرد ولی باید ببینیم چگونه می توان اعتبارات لازم را برای تامین این مطالبات فراهم کرد؛ در این زمینه ممکن است معاونت توسعه وزارت بهداشت منابعی را برای این امر تامین کند.

حسن زاده تاکید کرد: در شرایط شیوع کووید- ۱۹ نوع کاری که دستیاران بالینی انجام می‌دادند و همچنین میزان در خطر بودن آنها و شرایط ریسکشان بسیار بالاتر از رشته های دکتری تخصصی ما بود؛ بنابراین دانشجویان نباید مدام خودشان را با دستیاران بالینی مدام مقایسه کنند. این یک بحث مهمی است که افراد باید بدانند در چه سطح و شرایطی کار می کنند. چرا که عده ای از دانشجویان دکتری تخصصی که در دوره کرونا در منزل خود حضور داشتند و کلاس های آموزشی و امتحانات خود را به صورت مجازی گذرانده است. این گروه نباید با دستیار بالینی عفونی یا داخلی که مدام با بیماران کرونایی سروکار داشته و از جان خود مایه گذاشته اند، مقایسه شوند. این مقایسه منطقی نیست هر چند ما در علوم پایه نیز رشته هایی نظیر ویروس شناسی و ایمونولوژی داشتیم که دانشجویان این رشته ها نیز در دوران کرونا در صحنه حضور داشتند و باید آنها نیز دیده شوند. اما نباید بگوییم چون برای دانشجویان دستیاری مزایایی در نظر گرفته شده است باید برای همه دانشجویان نیز این موارد را تخصیص بدهیم

وی افزود: ما با اصل قضیه افزایش دریافتی دانشجویان دکتری تخصصی موافق هستیم ولی با مقایسه ای که صورت میگیرد مخالفیم. چرا که نوع کار و میزان اثربخشی آنها در سیستم متفاوت هست.

به گفته حسن زاده، کاری که باید انجام شود این است که باید بر اساس میزان اثر بخشی فعالیت افراد در سیستم های بهداشتی، آموزشی و پژوهشی باید کارانه و دریافتی مشخصی برای دانشجویان در نظر گرفته شود که ما در برنامه جامع بهره وری که در معاونت آموزشی داریم، تیمی برای بررسی معیشت دانشجویان و اعضای هیات علمی تشکیل داده ایم و امیدواریم این کارگروه ها بتوانند راهکارهای منطقی و مناسبی پیدا کنند.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی گفت: کارگروه فوق یک کارگروه ماموریت ویژه است که باید در عرض ۳ تا ۴ ماه برنامه عملیاتی خود را اعلام کند. من فکر میکنم برای پایان سال بتوانیم برنامه ای برای بهبود معیشت داشته باشیم امیدوارم بتوانیم منابع مالی آن را تامین کنیم.
حسن زاده افزود: درست نیست که بخواهیم روشی نظیر تجمع را برای بیان مطالبات انتخاب کنیم تا حقوق و امتیازی دریافت کنیم. این روش درستی نیست چرا که وزارت بهداشت نیز با کمک به دانشجویان در همه سطوح موافق است ولی باید راهکاری پیدا کنیم که منطقی باشد.

روز گذشته تعدادی از دانشجویان دکتری تخصصی علوم پزشکی با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی وزارت بهداشت ضمن اعتراض به وضعیت معیشتی خود خواستار یکسان سازی دریافتی با دانشجویان دستیاری بالینی شدند.

در تجمع دیگری نیز که روز گذشته مقابل دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد، مواردی نظیر وضعیت معیشتی، یکسان سازی حقوق دستیاران بالینی و دستیاران تخصصی (PHD) در آخرین جلسه با دانشجویان از جمله مطالبات دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.

تشکیل کارگروه ویژه معیشت دانشجویان/دانشجویان دکتری خود را با دستیاری ها مقایسه نکنند!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =