کد خبر : 293164
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
-

انتشار جلد پنجم تفسیر داستانی قرآن در الجزایر

انتشار جلد پنجم تفسیر داستانی قرآن در الجزایر

جلد پنجم کتاب «التفسیر و التأویل» (مدخل تفسیر داستانی و موضوعی قرآن کریم) اثر نورالدین بولحیه، نویسنده و استاد دانشگاه «باتنه» الجزایر با عنوان «القرآن و تأویل الجاهلین» در این کشور، چاپ و منتشر شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نورالدین بولحیه این کتاب را به عنوان پنجمین مدخل تفسیر داستانی و موضوعی قرآن کریم در قالب گفت‌وگو و مناظره در ۴۰۰ صفحه تألیف کرده است.

این جلد از کتاب با عنوان «القرآن و تأویل الجاهلین: قرآن و تفسیر جاهلان» منتشر شده است و این جلد آن‌گونه که نویسنده در مقدمه تفسیر آورده است پنجمین مقدمه ضروری تفسیر موضوعی او به شمار می‌رود.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر، در این جزء آرای سومین دسته از منحرفان از اسلام ناب محمدی که مؤلف کتاب آن را بنا بر فرمایش رسول اکرم(ص) «تفسیر جاهلان» برشمرده است، مورد بررسی قرار گرفته است.

نورالدین ابولحیه عنوان این جلد را برای تبیین آیه ۷ سوره آل عمران «فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِیلِهِ: اما کسانی که در دل‌هایشان انحراف است برای فتنه‌جویی و طلب تأویل آن [به دلخواه خود] از متشابه آن پیروی می‌کنند» آورده و معتقد است که انحراف در فهم قرآن فقط در آثار عقیدتی و تئوری خلاصه نمی‌شود بلکه ممکن است واقعیت‌های اجتماعی را هم شامل شده و سر از ایجاد فتنه و فساد در بیاورد.

او یکی از علل مشکلات مسلمانان را پیروی از این تأویلات کج‌اندیشانه می‌داند که فتنه‌های بزرگ را در میان امت اسلامی سبب ‌شده است.
انتشار جلد پنجم تفسیر داستانی قرآن در الجزایر

این تأویلات انحرافی از همان عصرهای اولیه اسلام آغاز و سبب پیدایش گروه‌های تکفیری شده است که به بهانه اجتناب از تعطیل صفات الهی قائلان به تنزیه پروردگار از جسمیت و تشبیه را تکفیر کرده و به جنگ با آنها پرداختند.

بولحیه سپس به استمرار این انحراف در آموزه‌های محمد ابن عبد الوهاب اشاره می‌کند که تمامی آیات مربوط به مشرکان را بر مذاهب اسلامی تعمیم داد و به جنگ و خونریزی بین امت اسلامی پرداخت. آنان با این شیوه کج‌اندیشانه ادعا می‌کردند که مشعلی فرا راه مردم هستند و به اصطلاح آنها را هدایت می‌کنند.

مؤلف اندیشمند کتاب، این اثر خویش را به چهار بخش تقسیم کرده است و در هر بخش یکی از انواع تأویلات انحرافی و پاسخ تفصیلی علمای مذاهب در برابر آن را عرضه کرده است.

او در پاسخ به شبهات وهابیان و سلفی‌مذهبان افراطی، به بسیاری از منابع کلامی، تفسیری و … مراجعه کرده است؛ منابعی که خود سلفی‌ها به اعتبار آن اذعان دارند.

پرفسور نورالدین بولحیه، مفسر الجزایری قرآن کریم در این دوره تفسیر موضوعی تلاش می‌کند تا حد امکان مطالب علمی را در قالبی آسان و همه فهم ارائه کند به همین خاطر بیشتر مطالب را به سبک مناظره بین افراد و داستان‌وار تنظیم کرده است.

او برای رسیدن به این هدف صحنه دادگاهی را ترسیم کرده است که عده‌ای از مؤمنان و قربانیان وهابیت فرصت یافته‌اند با استدلال منطقی و قرآنی از عقاید خویش دفاع کنند. جلسات محاکمه مخالفان اندیشه وهابی و سلفی‌گری ۴ روز طول می‌کشد و در پایان محاکمه، حوادثی اتفاق می‌افتد که به شکست وهابیت و دستگاه حکومتی آنها می‌انجامد.

کتاب «القرآن و تأویل الجاهلین» در دو جلد و در بیش از ۱۲۰۰ صفحه منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی به آن به آدرس‌های اینترنتی زیر مراجعه کنند:

https://www.aboulahia.com/c۱۱۸.html

https://www.aboulahia.com/c۱۱۹.htm

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aboulahia.noure

انتشار جلد پنجم تفسیر داستانی قرآن در الجزایر

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + پنج =