کد خبر : 292764
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
-

تظاهرات امروز مخالفان کودتا در سودان به فردا موکول شد

تظاهرات امروز مخالفان کودتا در سودان به فردا موکول شد

مخالفان کودتای نظامی سودان،از لغو تظاهرات برنامه‌ریزی شده برای امروز چهارشنبه در پایتخت سودان خبر دادند. این اولین بار از زمان آغاز اعتراض‌ها در سودان است که تظاهرات مردمی به تاخیر میفتد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مخالفان کودتای نظامی سودان در بیانیه‌ای اعلام کردند، که تظاهرات برنامه‌ریزی شده در خارطوم که قرار بود امروز با هدف درخواست برای دولت غیر نظامی برگزار شود، لغو و به فردا پنج شنبه موکول شد.

در این بیانیه از مردم سودان خواسته شده باحضور میلیونی خود در روز پنج شنبه، مرحله دیگری را در جهت ساقط کردن کودتای نظامی به ثمر برسانند.

مخالفان سودانی در توضیح دلیل لغو برنامه امروزاعلام کردند که جنگ یک فریب است.

در ادامه این بیانیه آمده است که اقدامات انقلابی شکل‌های مختلفی دارد که همگی به هدف نهایی یعنی سرنگونی کودتای نظامی و نابودی ارکان آن ختم می‌شود.

سه‌شنبه، مقامات سودانی در آستانه فراخوانی که از سوی مخالفان برای تظاهرات در روز چهارشنبه صادر شده بود، دو پل در خارطوم، پایتخت این کشور را بستند.

این تظاهرات در حالی صورت می‌گیرد که سازمان بین‌دولتی توسعه آفریقای شرقی (IGAD) در تلاش است یک ابتکار عمل جهت تسهیل گفت‌وگو بین همه طرف‌ها و یافتن راه‌حلی ریشه‌ای بحران‌ها ارائه دهد.

ابتکار IGAD پس از آن صورت گرفت که فولکر پرتز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سودان ، از آغاز رایزنی‌های اولیه با همه طرف‌های سودانی به منظور آمادگی برای رایزنی‌هایی که شامل بخش‌های اصلی نظامی و غیرنظامی باشد، خبر داد.

سودان از ۲۵ اکتبر شاهد تظاهرات گسترده‌ای در واکنش به اقدامات “عبدالفتاح البرهان”، فرمانده ارتش سودان بوده است که مهمترین آنها اعمال وضعیت فوق العاده، انحلال شوراهای حاکمیت و وزرای انتقالی، برکناری “عبدالله حمدوک” نخست وزیر وقت و دستگیری مقامات و سیاستمداران این کشور بوده است.

در ۲۱ نوامبر، البرهان و حمدوک یک توافقنامه سیاسی را امضا کردند که شامل بازگشت حمدوک به سمت خود، تشکیل دولت بر اساس صلاحیت‌ها و آزادی زندانیان سیاسی بود، اما این توافق با مخالفت معترضان مواجه شد.

در ۲ ژانویه، حمدوک ساعاتی پس از کشته شدن دو تن در جریان اعتراضات در خارطوم، از سمت خود استعفا داد.

تظاهرات امروز مخالفان کودتا در سودان به فردا موکول شد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =