کد خبر : 292529
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
-

تحریم‌های داخلی بیش از فشار خارجی ما را عذاب داد

تحریم‌های داخلی بیش از فشار خارجی ما را عذاب داد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این‌که تحریم‌های داخلی در سال‌های گذشته برای صادرکنندگان ایرانی مشکلات فراوانی ایجاد کرده از بهبود نسبی شرایط در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش عصرقائم، محمد لاهوتی در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران بیان کرد: صادرکنندگان ایرانی تلاش کردند با وجود تحریم‌ها چه در داخل و چه در خارج آمارهای صادراتی خود را حفظ کنند. تقدیر از صادرکنندگان نمونه نشان می‌دهد که تعدادی از این شرکت‌ها در سال‌های گذشته تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفتند.

وی با بیان این‌که با تغییر دولت شرایط تا حدی برای صادرکنندگان ایرانی بهبود یافته بیان کرد: خوشبختانه در ماه‌های گذشته دولت راه تنفس جدیدی برای صادرکنندگان به وجود آورده است و ما امیدواریم که برخی موانع داخلی صادرات برداشته شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این‌که ایران با توجه به تحریم‌های داخلی نتوانست از فرصت کاهش ارزش پول ملی استفاده کند تشریح کرد: ما معتقدیم حالا که اقتصاد ایران هزینه کاهش ارزش پول ملی را داده می‌تواند حداقل در حوزه صادرات از آن استفاده کند اما متاسفانه حدفاصل سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ امکان بهره بردن از این شرایط به وجود نیاید.

لاهوتی ادامه داد: خوشبختانه در ماه‌های گذشته کمیته‌هایی در دولت با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت فعال شده که هدف آنها حل موانع صادرات بوده است. اگر امروز افزایش آمار صادراتی را می‌بینید یکی از دلایل آن بهبود شرایط در همین سطح است.

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان ایرانی در حوزه‌هایی مثل حمل و نقل بیان کرد: با توجه به تحریم‌ها امروز هزینه حمل و نقل بالا رفته و می‌توان گفت که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از هزینه کالاهای صادراتی به حمل و نقل اختصاص می‌یابد. اگر دولت در این حوزه مشوق‌های لازم را فعال نکند قطعا با تهدید کاهش صادرات مواجه خواهیم بود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مشکلات ارزی را یکی دیگر از موضوعاتی دانست که صادرکنندگان ایرانی با آن درگیر هستند و اضافه کرد: در هفته گذشته فاصله نرخ ارز نیما با بازار آزاد کاهش یافته است. امیدواریم بانک مرکزی با استفاده از این فرصت موضوع نرخ چندگانه ارز را حل کند و با بهبود شرایط در این حوزه هم برای صادرکنندگان اوضاع بهتری به وجود آورد و هم بستر رانت را محدود کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 5 =