کد خبر : 292392
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۹:۱۵
-

علت پر رنگ شدن نقش روسیه در مذاکرات وین

علت پر رنگ شدن نقش روسیه در مذاکرات وین

یک کارشناس مسائل بین الملل با اعتقاد به اینکه هر چه زودتر مذاکرات به نتیجه برسد به نفع کشور و مردم است، به بررسی عملکرد روسیه در مذاکرات وین و همچنین سفر مقام کره جنوبی به وین پرداخت.

به گزارش عصرقائم، حسن بهشتی پور در گفت‌وگو ، در ارزیابی خود نسبت به روند مذاکرات وین اظهار داشت: به نظر می رسد روند مذاکرات کند ولی رو به پیشرفت است. دلیل پیشرفت هم در اظهارات مقامات روسی و همچنین برخی از مقامات آمریکایی شاهد هستیم که گفته شده پیشرفت های محسوسی در این دور از مذاکرات وجود داشته است.

وی همچنین بیان کرد: مسئله رفتن معاون وزیر خارجه کره به وین و مذاکراتش نشان می دهد که بخشی از این موضوع مربوط به آزادسازی دارایی های ایران در کره جنوبی باشد که با فشارهای آمریکا مسدود شده است و در ازای آن گفته شده که ایران هم باید غنی سازی ۶۰ درصدی را به حالت تعلیق درآورد تا طرف آمریکایی این مجوز را بدهد که دارایی های ایران در کره جنوبی آزاد شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: به طور کلی این مسئله بیانگر این است که گشایش خوبی ایجاد می شود برای برداشتن گره های بعدی. در واقع مراحل بعدی هم سایر تحریم هایی است که وجود دارد که باید به حالت لغو یا تعلیق درآیند. این موضوع هم نیاز به زمان دارد.

بهشتی پور خاطر نشان کرد: امیدواریم مذاکراتی که در حال انجام است هر چه سریع تر به نتیجه برسد .معتقدم هر چه زودتر مذاکرات به نتیجه برسد به نفع همه ایرانیان خواهد بود. گرچه موانع جدی وجود دارد اما همچنان باید صبور باشیم.

وی درباره نقش روسیه در این دور از مذاکرات که گفته می شود به نوعی میدان داری را به عهده گرفته اند، گفت: این فرض غلط است که روس ها نمی خواهند تحریم ها پایان یابد. اگر واقع بین باشیم ما با روسیه مناسبات مختلف در زمینه های گوناگون داریم که اگر تحریم ها برداشته شود به نفع خود آن ها هم خواهد بود زیرا شرکت های روسی جزو اولین شرکت هایی بودند که با تحریم ها همکاری ها را متوقف کردند. به عنوان مثال شرکت گازپروم سرمایه گذاری هایی انجام داده بود و به نفع آن ها است که تحریم ها لغو شود. همچنین در زمینه توسعه نیروگاه بوشهر قرارداد مهمی با روس ها امضا کرده ایم و با توجه به تحریم ها ایران هم طبیعتا نمی تواند پول تعهدات را بپردازد بنابراین اگر تحریم ها برداشته شود به نفع روسیه هم می باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از دلایلی که نقش روس‌ها پررنگ‌تر دیده می شود این است که قبلا طرف ایرانی مثل آقای ظریف یا عراقچی توییت کرده و یا مصاحبه انجام می دادند و مواضع مشخص بود اما الان این مسئله کمتر صورت می گیرد و چون روس ها چنین کارهایی را انجام می دهند بیشتر به چشم می آید و اولیانوف هم شخصی است که از طریق همین توییت ها مسائل مذاکرات را بیان می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: اصلی ترین مشکل ما با طرف آمریکایی است و چون آمریکا از برجام خارج شده و طرف برجام نیست گفته می شود که نباید با او مذاکره کنیم و همین عدم گفت‌وگو مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها ظلمی است که در حق ملت صورت گرفته است و ما باید در نظر داشته باشیم که از نظر حقوقی برای لغو تحریم ها نیاز داریم که مذاکره و گفت‌وگو انجام دهیم. در واقع مذاکرات حقوقی باید انجام شود.

علت پر رنگ شدن نقش روسیه در مذاکرات وین
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =