کد خبر : 292339
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
-

آلماتی ناآرام است

آلماتی ناآرام است

رسانه‌های داخلی قزاقستان امروز (پنج‌شنبه) گزارش دادند، درگیری‌ها در شهر آلماتی به کشته شدن ۱۲ نیروی امنیتی منجر شده و ۳۵۳ نیروی دیگر هم در جریان ناآرامی‌های سراسری دچار جراحت‌های جدی شدند.

به گزارش عصرقائم، پایگاه «خبر ۲۴» که از رسانه‌های داخلی قزاقستان است، به نقل از دفتر فرمانداری آلماتی، بزرگ‌ترین شهر این کشور آسیای‌میانه گزارش داد که این آمار تا ساعت ۱۳ به وقت محلی است. پیشتر مقام‌های پلیس قزاقستان اعلام کردند که ده‌ها معترض در جریان “حملات به ساختمان‌های دولتی” کشته شدند.

این پایگاه به نقل از دفتر فرمانداری آلماتی گزارش داد: «کشف جسد بی‌سر یکی از نیروهای انتظامی، ماهیت تروریستی فعالیت‌های گروه‌های شبه‌نظامی در آلماتی را اثبات می‌کند.»

در سومین روز از تظاهرات ضد دولتی در قزاقستان، صبح امروز گزارش شد که نیروهای ارتش برای سرکوب معترضان وارد میدان اصلی آلماتی، بزرگترین شهر این کشور شده‌اند که گروه بزرگی از معترضان در آن تجمع کرده‌ و با وجود اعلام مقررات وضعیت اضطراری، از شب گذشته همچنان در این محل مانده‌اند.

این رسانه قزاقستانی همچنین گزارش داد که افراد مسلحی دو بیمارستان بزرگ در آلماتی را “محاصره” کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند تا بیماران و کادر درمان وارد شوند. براساس این گزارش، این گروه‌های مسلح بیمارستان‌های شماره یک و هفت را در این شهر تحت کنترل دارند.

شهروندان آلماتی از طریق یک برنامه تلویزیونی فوق‌العاده از یک عملیات “ضد تروریستی” در این شهر مطلع شدند و از آنها خواسته شده است تا در مکان‌های امن باقی مانده و به پنجره‌ها نزدیک نشوند.

در همین حال شاهدان عینی، از وقوع تیراندازی در شهر آلماتی خبر داده‌اند و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان ضد دولتی مسلح هستند. همچنین وزارت کشور قزاقستان از شهروندان آلماتی خواسته تا از حضور در خیابان‌ها پرهیز کنند.

به گفته شاهدان عینی، تعدادی نفربر زرهی سربازان اعزامی به این میدان را همراهی می‌کنند و با نزدیک شدن آنان به میدان، صدای تیراندازی از این محل به گوش می‌رسد.

پلیس آلماتی در قزاقستان از کشته شدن ده‌ها تظاهرکننده که طی شب گذشته قصد داشتند به ساختمان‌های دولتی حمله کنند، خبر داده است.

وزارت بهداشت این کشور گفته که بیش از هزار نفر هم در اعتراضات ضددولتی مجروح شده‌اند.

براساس گزارش‌های رسیده از قزاقستان، دولت به منظور جلوگیری از ارتباط معترضان با یکدیگر و انتشار اخبار تظاهرات، شبکه ارتباط اینترنتی را قطع کرده و تلویزیون دولتی امروز گزارش کرد که بانک مرکزی قزاقستان تمامی عملیات بانکی در این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

همزمان، پلیس آلمانی گفته است که در جریان درگیری معترضان با نیروهای دولتی، “دهها نفر” کشته شده‌اند. به گفته پلیس، گروهی از معترضان که پیشتر چند ساختمان دولتی را به آتش کشیده بودند، سعی داشتند به مقر پلیس نزدیک شده و آن را به تصرف درآورند که با آتش نیروهای دولتی مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، لئونید کلاشنیکوف، نماینده روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی گفته است که نیروهای اعزامی “تا زمانی که رئیس جمهور قزاقستان لازم بداند در آنجا باقی خواهند ماند” و افزوده است که ماموریت این نیروها “حفاظت از زیرساخت‌های” قزاقستان است.

به دنبال آنکه اعتراضات سراسری به افزایش قیمت سوخت در قزاقستان به خشونت کشیده شد، دفتر ریاست جمهوری این کشور آسیای‌میانه از روز چهارشنبه به مدت دو هفته در آلماتی، بزرگترین شهر و استان منگستائو حالت فوق‌العاده اعلام کرد و استعفای دولت هم پذیرفته شد.

براساس اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت دفتر قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان منتشر شد، این اقدام شامل منع آمد و شد از ساعت ۱۱ شب تا ۷ صبح به وقت محلی، محدودیت تردد و ممنوعیت تجمع گسترده می‌شود.

چند ساعت پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده، رئیس‌جمهوری قزاقستان استعفای دولت را پذیرفت و “علیخان اسمایلوف” را به جای “عسکر مامین” به عنوان نخست‌وزیر موقت منصوب کرد. اسمایلوف قبلا معاون اول نخست‌وزیر قزاقستان بود.

توکایف همچنین در جلسه با اعضای موقت کابینه، به آنها و فرمانداران دستور داد تا کنترل قیمت ال‌.پی.چی را بازگردانده و آنها را به بنزین، گازوئیل و دیگر کالاهای مصرفی “مهم اجتماعی” تعمیم دهند. او همچنین از دولت خواست تا تثبیت قیمت قبوض خدمات شهری و یارانه اجاره بها برای خانواده‌های مستمند را در نظر بگیرد.

دولت این کشور نفت‌خیز اواخرسه‌شنبه، پس از آنکه اعتراضات بی‌سابقه در پی افزایش شدید قیمت سوخت در آغاز سال نوی میلادی به آلماتی رسید، اعلام کرد که سقف قیمتی گاز مایع را بازیابی می‌کند. بسیاری از شهروندان قزاقستان، خودروهای خود را تبدیل کرده‌اند تا با ال.پی‌.جی (LPG) کار کند که بسیار ارزان‌تر از بنزین در قزاقستان است. اما دولت استدلال می‌کرد که قیمت پایین ناپایدار است و سقف افزایش قیمت‌ها را در اول ژانویه برداشت.

پس از افزایش بهای سوخت، هزاران معترض در دوم ژانویه در شهر جانااوزن که قطب تولید نفت و صحنه درگیری‌های مرگبار در دهه گذشته میان معترضان و پلیس بود، به خیابان‌ها آمدند. سپس اعتراضات به دیگر شهرهای قزاقستان کشیده شد.

آلماتی ناآرام است/ درگیری مسلحانه میان معترضان و نیروهای دولتی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + یازده =