کد خبر : 292117
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
-

۱۰ درگیری خطرناک احتمالی در جهان در سال ۲۰۲۲

۱۰ درگیری خطرناک احتمالی در جهان در سال ۲۰۲۲

مجله فارن پالسی در گزارشی تحت عنوان “۱۰ درگیری احتمالی در سال ۲۰۲۲” به تعدادی از نقاط درگیری که احتمالا شاهد جنگ‌های منطقه‌ای و درگیری‌ها باشند، اشاره کرد.

به گزارش عصرقائم، مجله فارن پالسی در این گزارش به چند نقطه جهان اشاره کرده که احتمالا در سال جاری میلادی شعله‌ور شوند:

اوکراین

این مجله می‌نویسد،‌ چه روسیه‌ای که تصمیم گرفته نیروهایش را در مرزها مستقر کند، به اوکراین حمله کند یا نه، نادیده گرفتن تجمیع نیروها و قلمداد کردن آن به عنوان یک فریب یا مانور اشتباه است.

درگیری در اوکراین از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در سال ۲۰۲۱ با نگرانی روسیه از نقش اروپا در درگیری و حمایت کشورهای ناتو از اوکراین این موضوع ماهیت خطرناک‌تری پیدا کرد.

کی‌یف، مسکو را متهم می‌کند که ده‌ها هزار سرباز را در نزدیکی مرزهایش مستقر کرده و آماده حمله احتمالی است در حالیکه روسیه برنامه‌ریزی برای هرگونه حمله را رد و اوکراین و آمریکا را متهم می‌کند که رویکردی بی‌ثبات‌سازی را دنبال می‌کنند.

اتیوپی

مجله اتیوپی را به این لیست می‌افزاید و می‌آورد: اتیوپی که دو سال پیش اخبار مثبتی از آن منتشر می‌شد و با خوشبینی به بازگشت صلح و دموکراسی، سال گذشته میلادی به دلیل شعله ور شدن نزاع دوباره رو آمد.

جنگ در اتیوپی در نوامبر ۲۰۲۰ درگرفت زمانی که آبی احمد، نخست‌وزیر نیروهای فدرال را به تیگرای فرستاد تا بر مقامات محلی زیر نظر “جبهه خلق آزادسازی تیگرای” مسلط شوند، زیرا این گروه را متهم به حمله به مقرهای ارتش اتیوپی کرده بود.

در حالیکه طی هفته گذشته آرامش به کشور بازگشته و دولت گفته نیروهایش در داخل تیگرای پیشروی نخواهند کرد؛ اما این موضع گیری ثابت نماند و دولت گفت در صورت تعرض به حاکمیت کشور و تهدید آن اوضاع فرق می‌کند.

همچنین آتش بس در کشور اعلام نشده و ناظران قبل از صحبت درباره پایان درگیری موضعی با اطمینان در این باره ندارند.

افغانستان

سال ۲۰۲۱ فصلی طولانی از جنگ در افغانستان را که دو دهه طول کشید، بست؛ اما فصل جدیدی باز کرد که احتمالا بعد از روی کار آمدن طالبان و تسلط بر کشور پس از خروج نیروهای آمریکایی، فصل جدید درگیری از آن دور نباشد.

بعد از تسلط طالبان تعدادی از کشورها کمک‌هایشان را به افغانستان متوقف کردند، در حالیکه دیگر کشورها حساب‌های بانکی در بانک‌های جهانی را مسدود کردند و این گروه تقریبا به لحاظ مالی فلج شده است.

انتظار می‌رود که طالبان نتواند حقوق کارمندان را پرداخت کند و بحران اقتصادی کشور افزایش یابد و خطر گرسنگی با توقف کمک‌ها افزایش یابد؛ مساله‌ای که احتمالا نزاع در این کشور را شعله ور کند.

آمریکا و چین

بعد از خروج از افغانستان، آمریکا بلافاصله با استرالیا و انگلیس توافقنامه “آکوس” را امضا کرد که کانبرا را قادر خواهد ساخت زیردریایی‌های اتمی در اختیار داشته باشد، این اشاره قوی به اهداف استراتژیک جدید آمریکاست که تمرکز اساسی‌اش روی راه‌های بازدارندگی چین است.

چند ماه بعد از بررسی، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به این نتیجه رسید که تمرکز جهانی نیروهای آمریکایی نیاز فوری به اصلاحات گسترده ندارد به رغم اینکه تحلیل بیشتری در استحکامات در آسیا و اقیانوس آرام اجرا خواهد شد. با در نظر گرفتن وضعیت چین، پنتاگون در حال برنامه‌ریزی برای بهبود زیرساخت‌ها در برخی مناطق اقیانوس آرام از جمله گوآم است.

دولت آمریکا قصد دارد این کشور قدرت مسلط بر منطقه اقیانوس آرام و هند باقی بماند و تایوان همچنان از اهمیت زیادی برای منافع آمریکا برخوردار است، در آن سو چین فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی تایوان افزایش داده است.

ایران در تقابل با آمریکا و اسرائیل

در حالیکه تنش بین ایران و آمریکا در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا آغاز شد و اکنون تمام شده؛ اما تلاش‌ها برای احیای برجام به نظر ناامیدانه هستند و این احتمال تنش مجدد را در پی دارد.

تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای برای غرب تعجب آور نیست بلکه نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را برمی‌انگیزد که ارتشش را برای سناریوهایی جهت حمله به ایران آماده کرده است.

این در حالی است که تنش‌ها بین سه طرف در آب‌های خلیج فارس و دیگر نقاط افزایش یافته و اگر مذاکرات هسته‌ای به شکست بینجامد تنش‌ها به درگیری‌هایی خارج از کنترل در زمین، یا در دریا یا فضای سایبری منجر می‌شود.

یمن

جنگ یمن برای مدتی اندک در طول سال ۲۰۲۱ از عناوین اخبار غایب بود در حالیکه هنوز جنگ تمام نشده است و شاخص‌ها اشاره دارند جنگ در سال ۲۰۲۲ به سمت شدت گرفتن می‌رود.

ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان تلاش می‌کند انصارالله در یمن را تضعیف کند؛ اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است در حالیکه به نظر می‌رسد عربستان که در این جنگ دست دارد خیالی برای پایان دادن سریع جنگ ندارد.

در مقابل انصارالله درگیری را به خاک عربستان کشانده و همچنان موشک‌های بالستیک و پهپادها را به مناطق سعودی و دیگر یمن شلیک می‌کند و سعودی‌ها مدعی مقابله با آنها می‌شوند، کشورهای عربی و بین‌المللی نیز بر پایبندی به آتش‌بس اصرار دارند.

فلسطین و اسرائیل

سال ۲۰۱۲۱ شاهد بازگشت مساله فلسطین به سر خط خبرها به دلیل تحولات قدس و جنگ چهارم اسرائیل علیه غزه بود.

در پایان سال ۲۰۲۱ نیز بنی گانتس،‌ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در منزلش در نزدیکی تل‌آویو در مرکز اراضی اشغالی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات کرد که واکنش منفی گروه‌های فلسطینی را به دنبال داشت.

در پی این دیدار سه فلسطینی در حمله رژیم صهیونیستی به شمال غزه زخمی شدند،‌ در این حملات مواضع دیده‌بانی فلسطینی هدف قرار گرفت، این اتفاق پس از زخمی شدن یک اسرائیلی در اثر تیراندازی یک تک‌تیراندازی فلسطینی در شمال غزه بود. این رویداد نیز به بازگشت درگیری در ابتدای سال ۲۰۲۲ هشدار می‌دهد.

هائیتی

هائیتی همواره شاهد جنگ‌ها، بحران‌های سیاسی و بلایای طبیعی است، در حالی که پیش‌بینی می‌شد سال ۲۰۲۱ چندان اتفاق خاصی را رقم نزند؛ اما رئیس‌جمهوری هائیتی هفت ژوئیه در منزلش ترور شد و این کشور را بیشتر غرق در ناامنی و تردید کرد.

در ژانویه گذشته ویدیویی منتشر شد که هلی‌کوپترهای آمریکایی را بر فراز سواحل نشان می‌داد که حکایت از مداخله احتمالی آمریکا در هائیتی پس از ربودن دو آمریکایی و خانواده‌هایشان (۱۶ آمریکایی و یک کانادایی) داشت. هائیتی از مدت‌ها پیش شاهد تسلط گروهک‌هایی است که محلی‌ها و خارجی‌ها در ازای پول می‌ربایند. دولت آمریکا هائیتی را در منطقه قرمز قرار داده و به نظر مداخله در آن بعید نیست.

میانمار

ابتدای فوریه فرماندهان ارتش میانمار دست به کودتای نظامی زدند که در پی آن رهبران ارشد از جمله رئیس‌جمهوری و آنگ سان سوچی مشاورش را بازداشت کردند.

قبل از پایان ۲۰۲۱ و در آستانه سال نو، کشتاری در ایالت کایا رخ داد به طوریکه شورشیان حامی دموکراسی و نیروهای ارتش درگیر شدند و در نتیجه آن ۳۰ تن کشته شدند که دو تن از آنها کارمند امداد رسان بودند. شورای نظامی کشور مسؤول آن شناخته شد.

کشورهای غربی از مدت‌ها پیش فروش سلاح به ارتش میانمار را حتی در مرحله گذار دموکراسی محدود کرده‌اند زیرا می‌گویند دست به جرایم ضد انسانی در حمله خونبار خود علیه اقلیت روهینجا زده‌ است، به نظر در سال ۲۰۲۲ نیز این نزاع ادامه پیدا کند.

تندروها در آفریقا

مجله فارن پالسی در پایان نوشته است: از زمان شکست داعش در سال ۲۰۱۷ در خاورمیانه، آفریقا منطقه‌ای شاهد درگیری‌هایی علیه گروه‌های افراط گرا بوده است.

تندروها در چند کشور آفریقایی از غرب تا شرق در مالی، کشورهای ساحل و منطقه دریاچه چاد تا نیجریه تا شرق کنگو و موزامبیک شاهد افزایش حضور تندروها بوده‌اند که خواهان ایجاد ولایت داعش در آنجا هستند.

۱۰ درگیری خطرناک احتمالی در جهان در سال ۲۰۲۲
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + شش =