کد خبر : 292080
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
-

در ۲۰۲۱، ۴۵ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند

در ۲۰۲۱، ۴۵ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند

سازمان ناظر موسوم به “فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران” اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۴۵ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند و این “یکی از پایین‌ترین تلفات ثبت شده” از سوی این سازمان برای یک سال بوده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از پایگاه شبکه الجزیره، این تلفات شامل کشته شدن ۹ خبرنگار در افغانستان بوده و این بالاترین آمار تلفات ثبت شده برای خبرنگاران در یک کشور است. پس از افغانستان نیز هشت تن در مکزیک، چهار تن در هند و سه تن در پاکستان جان خود را از دست دادند.

فدراسیون بین المللی خبرنگاران روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگرچه این کاهش آمار تلفات خبری خوشایند است، اما در مواجهه با خشونت‌های مداوم علیه آنها، یک تسکین کوچک است.

همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) نیز دو هفته پیش با اعلام آمار مشابهی، از قتل ۴۶ روزنامه نگار در سال ۲۰۲۱ خبر داد و همچنین آن را پایین‌ترین رقم تلفات ثبت شده برای خبرنگاران دریک سال از زمان آغاز گزارش هایش در سال ۱۹۹۵ عنوان کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز اضافه کرد که کارکنان رسانه “بیشتر به دلیل افشای فساد، جنایت و سوء استفاده از قدرت در جوامع، شهرها و کشورهای خود کشته می‌شوند.”

با نگاهی به آمار منطقه ای، حوزه آسیا-اقیانوسیه با ثبت ۲۰ کشته مرگبارترین حوزه برای خبرنگاران بود. قاره آمریکا با ۱۰ نفر در رتبه دوم مرگبارترین ها قرار گرفت. در رتبه سوم هم آفریقا با هشت نفر قرار گرفت.

در حوزه اروپا تهم شش خبرنگار کشته شدند، در حالی که خاورمیانه و کشورهای عربی فقط آمار کشته شدن یک خبرنگار را داشتند.

سازمان فدراسیون بین المللی خبرنگاران گفت: “خطرات مرتبط با درگیری‌های مسلحانه در سال‌های اخیر کاهش یافته است زیرا روزنامه‌نگاران کمتری قادر به ارائه گزارش میدانی در خصوص درگیری ها بودند.

در ادامه این بیانیه آمده است: تهدید حکمرانی باندهای جنایتکار و کارتل های مواد مخدر، از محله های فقیر نشین مکزیک گرفته تا خیابان های شهرهای اروپایی در یونان و هلند همچنان در حال افزایش است.

آنتونی بلنگر، دبیر کل فدراسیون بین المللی خبرنگاران، بر حمایت این سازمان از کنوانسیون سازمان ملل متحد برای حمایت از خبرنگاران باه دف “تضمین پاسخگویی در قبال قتل خبرنگاران” تاکید کرد.

سال ۲۰۲۱ نیز شاهد سرکوب خبرنگاران بود.

بر اساس گزارش جدید کمیته غیرانتفاعی حمایت از خبرنگاران (CPJ)، تعداد روزنامه نگاران زندانی در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد جهانی رسید. این کمیته تصریح داشت، تا اول دسامبر سال ۲۰۲۱، ۲۹۳ خبرنگار در سراسر جهان زندانی بوده اند.

در ۲۰۲۱، ۴۵ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 − 2 =