کد خبر : 291728
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
-

معدن‌کاوی در «لوت» متوقف شد

معدن‌کاوی در «لوت» متوقف شد

پایگاه میراث جهانی بیابان لوت از توقف جاده‌سازی و فعالیت معدنی در کوه «ملک محمد» واقع در میراث جهانی لوت با حکم قضایی خبر داد.

به گزارش عصرقائم، در هفته‌های گذشته جاده‌ای به طول ۹۰ کیلومتر و عرض چهار متر تا میانه بیابان لوت و کوه ملک محمد به انگیزه معدون‌کاوی کشیده شد. لوت سال ۱۳۹۵ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، در نتیجه هر گونه فعالیت در آن بدون استعلام و تایید و جلب نظر متولیان امکان‌پذیر نیست. در پایگاه میراث جهانی لوت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت صنعت، ‌ وزارت کشور، نیروی انتظامی، سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان زمین‌شناسی و دیگر دستگاه‌ها عضویت دارند، اما هیچ یک تا پیش از این درباره صدور مجوز معدن در دل یک اثر جهانی، مسؤولیتی نپذیرفته و واکنشی هم نشان نداده‌اند. پایگاه میراث جهانی لوت نیز اعلام کرده از جاده‌سازی و عملیات معدن‌کاوی بی‌خبر بوده و استعلامی از این پایگاه گرفته نشده و با دو هفته تأخیر و پس از تعرض به این میراث جهانی، از ماجرا اطلاع پیدا کرده است.

در اطلاعیه‌ای که این پایگاه رسما منتشر کرده، ماجرا به این شکل شرح داده شده است: «پس از دریافت گزارش‌های واصله از فعالیت معدنی در کوه ملک محمد، با پیگیری‌های لازم و حضور تیم نظارتی پایگاه استان کرمان در محلِ کارگاه معدنی، ‌حکم دستگاه قضایی مبنی بر توقف هرگونه فعالیت معدنی به سرپرست مربوطه ابلاغ شد. بدیهی است پیگیری‌های قانونی در خصوص آسیب‌های وارده و همچنین ابطال پروانه بهره‌برداری معدن ادامه خواهد داشت.

براساس ارزیابی تیم نظارتی پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در استان کرمان، شروع جاده‌سازی و انتقال تجهیزات به محل از حدود دو هفته قبل آغاز شده بود، اما عملیات اکتشاف و استخراج معدن در محل کوه ملک محمد تا کنون انجام نشده است. با توجه به این‌که اقدام مربوطه بدون استعلام از پایگاه انجام شده و همچنین انتقال تجهیزات از مبادی اصلی ورود به عمق لوت صورت نگرفته است، اطلاع از موضوع هم برای پایگاه و هم برای تورهای گردشگری با تاخیر دوهفته‌ای همراه بود.

بدیهی است حفاظت از عرصه و حریم میراث جهانی بیابان لوت با مساحت بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع و با محیطی بیش از ۹۶۰ کیلومتر بدون مشارکت همه ذی‌نفعان امکانپذیر نیست، ‌لذا در این راستا از تمام جوامع محلی، گردشگران، راهنمایان تور و حامیان این میراث جهانی دعوت می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخریب یا آسیب به ارزش‌های این اثر جهانی، موضوع را به پایگاه جهانی لوت برای پیگیری و اقدام لازم ارجاع دهند.

پایگاه میراث جهانی لوت در چند سال اخیر از ده‌ها استعلام و فعالیت معدنی در عرصه و حریم این میراث جهانی جلوگیری کرده و بر عدم وجود هرگونه مداخله انسانی آسیب‌رسان به منظور حفظ ارزش‌های جهانی بیابان لوت تاکید داشته است، با این وجود، حفاظت و مدیریت یکپارچه میراث جهانی بیابان لوت نیازمند مشارکت مؤثر تمام ذی‌نفعان، ذی‌نفوذان، ذی‌ربطان و به‌ویژه حامیان این اثر جهانی شگفت‌انگیز است.»

معدن‌کاوی در «لوت» متوقف شد
جاده‌سازی و معدن‌کاوی در میراث جهانی لوت. این عکس را پایگاه میراث جهانی لوت منتشر کرده است

نفوذ معدن‌کاران به میراث جهانی لوت درحالی صورت گرفته که از زمان ثبت این اثر طبیعی در یونسکو، برای ورود گردشگران و تورها به این بیابان، همواره سختگیری و محدودیت‌هایی اعمال شده است.

طبق مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی، تخریب و تعرض به میراث فرهنگی جرم محسوب شده و مشمول مجازات است.

معدن‌کاوی در «لوت» متوقف شد
با حکم قضایی، معدن‌کاوی در لوت متوقف شده و پیگیری‌ها برای ابطال پروانه و تعیین آسیب درحال انجام است

نام کوه ملک محمد از  بزرگترین راهنمای لوت برگرفته شده است. ملک محمد قباد نارویی از طایفه بلوچ شرق لوت بوده و آلفونس گابریل، محقق اتریشی را که شیفته بیابان بوده در سال ۱۹۳۷ میلادی از بیابان لوت عبور داده است. کوه ملک محمد در منتهاالیه استان کرمان و در نزدیکی روستای دهسلم قرار دارد.

معدن‌کاوی در «لوت» متوقف شد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × دو =