کد خبر : 291470
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۹:۱۰
-

ضرورت تبیین مکتب ” شهید سلیمانی” در جامعه

ضرورت تبیین مکتب ” شهید سلیمانی” در جامعه

رحمت خدا در عالم تکوین از احدی دریغ نشد و بالقوه‌ها را در وجود آحاد بشر از جن و انس، ارزانی داشت تا با تلاش خود بتواند به کمال برسد و برای رسیدن به کمال نیاز به هدایت و استاد در عالم تشریع داشت که انبیاء و معصومین علیهم‌السلام به همین علت بر مردم نازل شدند بنابراین خدا حجت را بر بشر تمام کرد با ‌انا هدیناه‌السبیل و این بشر است که باید اختیار کند اِمّا شاکراً و اِمّا کفوراً.

به گزارش عصرقائم،در این گفت‌و‌گو انسان مورد نظر، وجود با عظمتِ سیدالشهدای مقاومت، حاج قاسم سلیمانی است که زندگی‌اش و شهادتش به یک مکتب شناخته شد و سال‌ها باید اندیشمندان جامعه شناس در حوزه شناخت و تحلیل این بزرگ مرد رئوف بگویند و بنگارند تا شاید به درصدی از ارزش‌های الهی این شهید سعید پی ببرند.

ایثار سیدالشهدای مقاومت؛ زبانزد جهانیان است

محسن خاکزاد کارشناس علوم سیاسی در گفت‌وگو با بلاغ؛ با بیان اینکه امروز بشر در هر کجای عالم می‌تواند از آموزه‌های زندگی سردار دل‌ها برای انسان شدن بهره بِبَرد، اظهار کرد: در روایات اسلامی آمده است اگر بنده‌ای همت ورزد، توفیق من‌الله هم نصیب می‌شود و یک کارمند ساده اداره آب روستایی در کرمان، می‌شود سیدالشهدای مقاومت برای مظلومان عالم و اینگونه هراس خواب شبانه برای دشمنان زیاده‌خواه‌.

سردار دل‌ها اسطوره بی‌بدیل جهان است

وی افزود: سردار دل‌ها در کنار جهاد نظامی‌اش که به یک اسطوره بی‌نظیر عصر مبدل گشت، ویژگی‌های ممتازی داشت که بریدن از دنیا و به فکر آخرت بودن، فداکاری و روحیه ایثارش در بین مردم از قبیل آن است که زبانزد خاص و عام شد.

این کارشناس علوم سیاسی خاطرنشان کرد: حاج قاسم از پیامبر عظیم‌الشان اسلام، صلی الله و علیه وآله، آموخته بود که الدنیا مزرعه الاخره و یکی از کار کردها و کشت او در مزرعه دنیا، مهر ورزیدن به مردمان بود چون نسبت شهید سلیمانی با مردم، سیاسی نبود بلکه نسبت انسانی از جنس الهی‌اش بود که با خواستن و جهد مستمر بدان دست یافته بود.

خاکزاد با اشاره به اینکه حاج قاسم وابسته به هیچ گروه و حزب نبود و جز ولایت و محبت فکری نداشت، گفت: هرگز افکار تک بُعدی نداشت یعنی تکلیف خود را فقط به جنگ متمرکز نمی‌کرد بلکه جنگ را یکی از صدها تکلیف خود می‌دانست.

محبت بی‌نهایت سردار دل‌ها به فرزندان شهدا

وی خاطرنشان کرد: در میدان نبرد، در حال مصاف با دشمن زبون، در آن‌سوی مرزهای برون از کشور، با خانواده‌های معظم شهدا در تماس بود و به فرزندان شهدا بی‌نهایت محبت می‌کرد.

این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: در ایام فاطمیه، سه شب در منزل پدری‌اش مراسم داشت و خود دربانِ مجلس عزای حضرت زهرا سلام الله علیها بود؛ در بحران‌های داخلی، به میان مردم میرفت و ضمن دعوت مردم به شکیبایی‌، آنچه در توان داشت برای رفع معضلات اقدام می‌کرد.

مهربانی سردار وصف‌ناپذیر بود

خاکزاد تصریح کرد: نسبت به عامه مردم از هر طیف از جریان‌های سیاسی و اعتقادی چنان مهربان بود که وصف آن امکان‌پذیر نیست؛ از رهبر فرزانه تا فرزندان و خانواده‌های محترم شهدا و مردم انقلابی و حتی اقشاری که به نظام اقبال مناسبی ندارند، نتوانستند در روز شهادت حاج قاسم بغض خویش را نگهدارند و به در هر استان و شهر و روستایی، ندای حاج قاسم کجایی برخاست و دشمن را نا امید کرد.

وی یادآور شد: دشمن تصورش این بود که با ترور حاج قاسم، بساط عشق زهرایی برچیده می‌شود، مقاومت مردم در هم می‌شکند و امیدها به یا”س تبدیل خواهد شد اما نمی‌دانست که در تشیع پیکر مطهرش ۷۰ نفر جان می‌دهند و خود نیز خواب راحت نخواهد داشت.

این کارشناس علوم سیاسی در ادامه بیان کرد: حال و هوای مردم مسلمان پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی اینگونه است که پسر انگار پدر از دست داده و پدر انگار جوانش را… مادر گویی فرزندش را شهید کرده‌اند و بانوان انگار بی‌برادر شده‌اند.

خاکزاد خاطرنشان کرد: آحاد مردم مسلمان در جهان، بعد از شهادت سردار، خود را خانواده شهید می‌پندارند و چه زیباست این انگاره؛ علت این همه محبت، رابطه حاج قاسم با خدا و مخلوق خدا بود که جز با اخلاص بدست نمی‌آید.

نام و یاد و راهش در زمین می‌ماند

وی گفت: سردار شهید ما، مصداق همان کلام خداست که فرمود شجره طیبه‌اند و اصلهُ ثابت و فرعهُ فی السماء؛ نام و یاد و راهش در زمین می‌ماند و روح بلندش در ملکوت میهمان حق تعالی می‌شود.

این کارشناس علوم سیاسی افزود: بالغ بر ۴۰ سال پای نظام و مردم مسلمان ایستادن، از اهل خود و آمال خویش گذشتن و به امور مردم پرداختن، به ندای هر مظلومی در جهان لبیک گفتن و حمایت‌اش کردن، همان صبغه‌الله است که جز در بستر اخلاص و اطاعت از ولایت میسر نخواهد شد.

خاکزاد در پایان اظهار داشت: عجیب‌تر آنکه، بعد از شهادت سردار دل‌ها، دل‌ها تشنه‌تر شدند برای مانندِ حاج قاسم بودن و حال هر کس تلاش می‌کند تا بشود یک حاج قاسم سلیمانی؛ اینهمه شکوه و جلال، فقط در دانشگاه حضرت زهرا و زینب کبری علیها سلام اکتساب شده است ولاغیر.

حاجی قصه ما نگاه پر مهرش را پس از شهادت هم از ملت شهید پرور دریغ نکرد چون دل‌های آزادمردان مزرعه‌ای شد  که حاصل آن هم میوه‌هایی  که بوی شهید سلیمانی دارد؛ اگر بخواهیم  قاسم سلیمانی را ساده تعریف کنیم باید بر پایه یک مثلث ترسیم‌ شود.

ضلع نخست، عبد خالص بود برای خالق یکتا و این مقام را مرهون مفاهیم قرآن و کلام معصومین و نگاه حضرت فاطمه علیهم السلام است؛ ضلع ثانی‌اش اما، خدا محور بود و از آنجایی که عالم، عالم اسباب است، حاجی شهید ما، برای خود زندگی نکرد بلکه همیشه اش برای مردم بود و در ضلع ثالث، در برابر تجاوز و تعدی دشمن آنچنان مقاوم و دارای یک استراتژی فکری حیرت انگیز بود که حتی بزرگان قوم دشمن ناچار به تعریف و تمجید او پرداختند.

یعنی همان‌هایی که از ماندن او در روی زمین لحظه‌ای آرامش نداشتند، همان‌هایی که از چندین سال قبل نقشه تروراش را طراحی و هزینه‌های هنگفت کردند، همان‌هایی که از شنیدن نام قاسم سلیمانی به لرزه می‌افتادند، و…اذعان داشتند که حاج قاسم مرد متفکر کم‌نظیر در همه عرصه‌ها بود اما غافل از این بودند که اگر او را شهید کنند، زمین چون آسمان، پرستاره می‌شود و هر ستاره هم یک حاج قاسم.

ضرورت تبیین مکتب " شهید سلیمانی" در جامعه/ ارتباط حاج قاسم با مردم بی‌نظیر بود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =