کد خبر : 291119
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
-

آیا عرضه خودرو در بورس کالا راه حلی برای ساماندهی صنعت و بازار است؟

آیا عرضه خودرو در بورس کالا راه حلی برای ساماندهی صنعت و بازار است؟

بررسی بازار خودرو نشان از این دارد که پس از افزاش عرضه، قیمت در بازار روند کاهشی به خود گرفته است و بر اساس تاکید رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، فاصله ۱۲۰ درصدی نرخ کارخانه و بازار با افزایش تولید و عرضه، کمتر نیز خواهد شد، با این حال تقاضا برای خودرو بخصوص خودروهای کارکرده افزایش پیدا کرده است.

به گزارش عصرقائم، از سال ۱۳۹۷ تا کنون در همه حال شاهد این بودیم که قیمت خودرو مستمراً در حال افزایش بوده است، اما به دلیل برخی تصمیمات نادرست سال‌هاست سهامداران صنعت خودرو متحمل ضرر و زیان هستند تا جایی که ایران خودرو و سایپا بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهرماه امسال و تصمیم وزارت صمت به‌عنوان متولی جدید قیمت‌گذاری خودرو، برای خروج از قیمت‌گذاری دستوری، اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات خود کردند.

رئیس‌جمهور در روز پنجشنبه ۲۰ آبان‌ماه، به موضوع افزایش قیمت ورود کرد و در همین رابطه نیز وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت‌های قبلی را داد و اعلام شد که پس از بررسی‌، قیمت‌های جدید خودرو اعلام می‌شود. این در حالی بود که در روز ۱۷ آذرماه قیمت‌های جدید انواع خودرو تولید داخل با رشد میانگین ۱۵ تا ۱۸ درصد اعلام شد.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در رابطه با بهای تمام شده و آخرین وضعیت صنعت خودرو به خبرنگار ما گفت: از دیدگاه علم اقتصاد به جز سهامداران به کسی ارتباطی ندارد که بهای تمام شده این سازنده‌ها چه رقمی است، در واقع مصرف‌کننده و سایر عوامل دخیل در توزیع و… دلیلی ندارد که بدانند بهای تمام شده چقدر است، اما این شرایط در صورتی معقول است که خریدار مختار باشد تا در شرایطی متعادل خرید کند.

وی تاکید کرد: مشکل بازار خودرو ما امروز به انحصار بازمی‌گردد که دیر یا زود باید شکسته شود؛ لذا راه‌حل، این نیست که صورت‌های مالی یک شرکت را موشکافی کنیم.

خودرو به کالایی برای نگهداری پس‌انداز تبدیل شده

زاوه با اشاره به موضوع آزادسازی، افزایش قیمت مصوب را آزادسازی ندانست و گفت: آزادسازی یعنی قیمت کالا را بازار تعیین کند و باتوجه‌به رانت موجود در این نوع فروش ادامه داد، اگر قیمت خودرو شناور شود، تقاضای بازار کمتر از میزان تولید فعلی خواهد شد. داستان تقاضای کاذب در بازار امروز خودرو به همین تفاوت قیمت بازمی‌گردد با این نگاه سرمایه‌ای، خودرو تبدیل به‌وسیله‌ای برای نگهداری پس‌انداز شده است.

وی تاکید کرد: تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی موجب شده تا مردم برای حفظ ارزش پول خود به خرید هر کالایی که بورس دارد، مثل خودرو، طلا و… اقدام می‌کنند تا از سیاست‌های مخرب دولت و بانک مرکزی فرار کنند و در چنین شرایطی موضوع افزایش تولید برای پوشش تقاضا منتفی و بی‌اثر است

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: امروز عمده دلیل افزایش تقاضا برای خرید خودرو این است به دلیل سیاست‌های گذشته و تورم‌زا برمی‌گردد و فقط با اصلاح و حل مشکل تورم، می‌توان ایستادن در صف خرید خودرو را بی‌معنا کرد.

بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد

سپهر زنگنه کارشناس صنعت خودرو نیز در مورد تأثیر افزایش اخیر قیمت کارخانه‌ای خودرو در بازار بیان کرد: ماه گذشته دو اتفاق بازار خودرو را متأثر کرد و قیمت خودرو پیرو این دو مسئله افزایش یافت، یکی اعلام افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان و دیگری خبر گران شدن خودرو توسط رئیس سازمان بورس در کدال بود.

این کارشناس بازار خودرو گفت: ظاهراً این افزایش قیمت‌ها بازهم خودروسازان را راضی نکرده است زیرا هیچ‌گاه انجمن خودروسازان اعلام نمی‌کند که خواهان چند درصد افزایش قیمت است.

زنگنه با بیان اینکه تا سال ۹۸ در نهایت هرسال دو بار افزایش قیمت خودرو اعمال می‌شد، گفت: سال گذشته حدود ۴ تا ۵ بار افزایش قیمت خودرو را تجربه کردیم.

زنگنه با اشاره به مشکلات اقتصادی اظهار داشت: باتوجه‌به شرایط اقتصادی جامعه اکنون تقاضا برای خودروهای کارکرده افزایش‌یافته است و بسیاری از خودروهای کارکرده حتی یک‌روزه به فروش می‌رسند.

رکود معاملات در فاصله زیاد قیمتی بین نرخ کارخانه و بازار خودرو

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد تأثیر اعلام قیمت‌های جدید خودرو بر بازار، به خبرنگار ما؛ گفت: با توجه به فاصله قیمتی زیادی که بین نرخ کارخانه و بازار وجود دارد، اعلام قیمت‌های جدید تأثیری بر بازار خودرو نگذاشت و تأثیر لواسان قیمت ارز بر بازار خودرو بیشتر از افزایش قیمت کارخانه‌ای است.

مؤتمنی در خصوص تأثیر فروش فوری بر تعدیل قیمت‌های بازار، افزود: هرچقدر که عرضه خودرو در بازار افزایش یابد به همان میزان شاهد نزولی شدن قیمت‌ها خواهیم بود. عرضه کم خودرو به بازار در سال‌های گذشته، منجر به ایجاد یک اختلاف ۱۰۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار شده است.

افزایش عرضه باعث کاهش قیمت در بازار خواهد شد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران گفت: در شرایط فعلی تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد، خریدار همیشه به دنبال خودروهای جدید است و به همین واسطه در دو ماه اخیر بیشترین خریدوفروش به دو خودروی جدید خارجی زیر یک میلیارد که به‌تازگی وارد شده است برمی‌گردد.

آیا بورس کالا راه حلی برای حل مشکل صنعت خودرو خواهد بود؟

کارشناسان معتقدند اگر خودروسازان به بورس کالا بیایند و اجازه فروش محصولات خود را با قیمت واقعی داشته باشند، پتانسیل‌های این صنعت رشد کرده، قیمت‌ها واقعی شده و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود.

این که امروزه فاصله قیمتی خودرو بین کارخانه و بازار آزاد بسیار زیاد است، خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده، در این شرایط، هم مردم و هم خودروساز متضرر شده و سود به جیب دلالان رفته و زیان اصلی متوجه اقتصاد کشور می‌شود.

از دیدگاه کارشناسان، عرضه خودرو در بورس کالا تولید را به تعادل رسانده و شاهد کشف قیمت واقعی خودرو خواهیم بود. باتوجه‌به نیاز مالی خودروسازان به منابع مالی، فروش اوراق سلف خودرو از جمله راهکارهایی است که می‌تواند هم منابع موردنیاز خودروساز را تأمین کند و هم باعث تضمین سود سرمایه‌گذاران شود.

آیا عرضه خودرو در بورس کالا راه حلی برای ساماندهی صنعت و بازار است؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × یک =